Klienci pod kontrolą

TAD (Terytorialna Analiza Danych) to program mocno wyspecjalizowany, przeznaczony do wizualizowania na mapie Polski danych, takich jak np. wyniki sprzedaży, dane finansowe czy liczba klientów. Z tego też powodu podstawową metodą, która służy do lokalizowania wprowadzanych do aplikacji danych, jest geokodowanie na podstawie kodu pocztowego. Wydawać się może, że to mało dokładna metoda, jednak do analiz marketingowych w skali naszego kraju całkowicie ona wystarcza.

W TAD-a wbudowano bazę podstawowych informacji statystycznych za lata 2001-2003, co pozwala prezentować wprowadzone dane w odniesieniu np. do powierzchni gmin czy liczby ludności. Dużą zaletą są plany miast, można jednak mieć nieco zastrzeżeń do staranności ich wykonania i aktualności. I tak trafiają się boczne uliczki zakwalifikowane jako “drogi drugorzędne” i ważne arterie miejskie, które zostały sklasyfikowane jako “ulice pozostałe”; próżno też szukać dróg czy mostów, które powstały 3-4 lata temu.

Do możliwości analitycznych Terytorialnej Analizy Danych nie można mieć większych zastrzeżeń. I choć nie są one szczególnie rozbudowane, to do celów, którym TAD służy, powinny wystarczać. Wprowadzane dane statystyczne można prezentować dwiema metodami: kartogramu lub kartodiagramu w kilku podstawowych wariantach. Dostępne są również proste metody prezentacji zasięgu oddziaływania wybranego zjawiska.

Zbyt mało elastyczne są jednak funkcje służące do wizualizacji – użytkownik ma wpływ na niewielką część parametrów tworzonej mapy, o reszcie decydują zaś algorytmy programu – nie zawsze trafnie. Przykładowo: jeśli nazwa ulicy zostanie na mapie niewłaściwie umieszczona, nic nie możemy na to poradzić. Całą podkładową mapę Polski dostajemy “z dobrodziejstwem inwentarza”. Sygnatur i kolorów, jakimi przedstawione są rzeki, jeziora, drogi czy granice administracyjne, nie możemy zmienić inaczej, niż edytując tekstowy plik konfiguracyjny (brak jednak dokumentacji, która opisywałaby jego strukturę).

TAD 4.2
Wymagania: Windows 98/Me/2000/XP, ok. 60 MB na dysku
wbudowane podstawowe dane statystyczne i plany miast, geokodowanie wg kodów pocztowych
niewielki wpływ użytkownika na wygląd tworzonej mapy
Cena: 1580 zł
www.infoprojekt.pl

TAD nie nadaje się do jakichkolwiek zastosowań kartograficznych – pozwala jedynie na przybliżoną wizualizację danych marketingowych na mapie Polski. Prezentowane sygnatury i wykresy nie mają żadnej skali, podobnie jak sama mapa – zarówno na wydrukach, jak i w generowanych plikach brak zarówno siatki geograficznej, jak i podziałki umożliwiającej ocenę skali.

TAD powinien się dobrze sprawdzić w analizie i planowaniu sprzedaży czy planowaniu sieci dystrybucyjnej. Choć biorąc pod uwagę jego cenę, stanowi atrakcyjną propozycję, należałoby poprawić elastyczność aplikacji – w tej chwili możliwości kształtowania tworzonej mapy są nieco małe. Z polskiej proweniencji tego programu wynika natomiast jedna z jego zalet – dostępne są moduły współpracujące z rodzimymi pakietami f-k, a w razie potrzeby producent podejmuje się również napisania takich modułów.

TAD nie jest typowym przedstawicielem programów typu Desktop GIS. W porównaniu do takich aplikacji, jak choćby popularne MapInfo, jego możliwości są dość skromne. TAD jest jednak od nich wielokrotnie tańszy.