Zotac GeForce GTX 295 1792MB GDDR3

Nvidia już po raz trzeci robi podejście do dwuprocesorowych kart graficznych. Pierwszą z nich była GeForce 7950 GTX2 prezentowana w 2006 roku, później przyszedł czas na GeForce 9800 GX2 (2008 rok). Obie te konstrukcje na rynku nie zabawiły jednak zbyt długo. W styczniu tego roku premierę swoja miała kolejna tego typu karta graficzna z logo Nvidii.

W grach przewaga leży po stronie GTX 295
W grach przewaga leży po stronie GTX 295

GeForce GTX 295 został zbudowany na dwóch oddzielnych płytkach drukowanych połączonych wspólnym systemem chłodzenia. Znajdziemy w nim dwa procesory GeForce z 240 jednostkami cieniującymi na rdzeń. Karta powstała po to, aby odebrać pozycje lidera dwuprocesorowemu Radeonowi HD 4870X2. Jak pokazały nasze testy zabieg ten się udał – pierwsze miejsce pod względem wydajności wróciło do Nvidii.

W starszym 3DMarku widać zdecydowaną przewagę Radeona
W starszym 3DMarku widać zdecydowaną przewagę Radeona

Testowany przez nas Zotac GeForce GTX 295 jest referencyjną konstrukcją i pod względem wydajności niczym nie różni się od testowanego już wcześniej Asusa ENGTX295 oraz karty Gigabyte opartej na tym samym chipsecie. Ewentualne dysproporcje w wynikach są spowodowane wersją sterownika bądź mieszczą się w granicy błędu pomiarowego. Skoro karty niczym od siebie nie odbiegają przyjrzeliśmy się bliżej zawartości opakowania karty Zotac. W odróżnieniu od wspomnianych wcześniej producentów znaleźliśmy tu wszystko, co może być potrzebne w dalszym użytkowaniu karty. Jest tu zarówno pełny komplet kabli zasilających (przejściówki dla starszych typów zasilaczy), kabel HDMI, gra Race Driver: GRID, a nawet najnowszy benchmark Futuremarka – 3DMark Vantage.

W nowszym jednak GTX 295 zyskuje dość dużą przewagę
W nowszym jednak GTX 295 zyskuje dość dużą przewagę

Decydując sie na zakup tych kart warto zastanowić się czy jesteśmy w stanie wykorzystać potencjał, jaki one oferują. W niższych rozdzielczościach (do 1680×1050) karty te przegrywają z innymi nowymi produktami nVidii z serii GTX 285, a prawdziwą moc w nich drzemiącą zauważymy w rozdzielczościach 1920×1200 oraz 2560×1600, a wiec na monitorach 30″ bądź większych.

W grach przewaga leży po stronie GTX 295
W grach przewaga leży po stronie GTX 295

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News

  • Oceny
    • Łączna 84
    • Wyposażenie i dane techniczne 95
    • Chłodzenie 42
    • Wydajność 83
  • Gwarancja [miesiące] 60
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 295
  • Liczba jednostek zunifikowanych 240
  • Pamięć [MB] 2*896
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 576
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] 1242
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 1998
  • Typ pamięci GDDR3
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] bd.
  • Czas dostępu [ns] 0.8
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 182,06
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 15087
    • GPU Score 16784
    • GPU Test 1 50
    • GPU Test 2 49
    • CPU Score 11577
  • 3DMark06
    • 3DMark result 14607
    • SM2.0 Score 5209
    • HDR/SM3.0 Score 7358
    • CPU Score 4180
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 102.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 88.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 85.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 71.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 70.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53.5
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 52.4
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 50.6
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 95
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 91
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 90
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.3
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 56.8
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53.9
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 113.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 108.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 111.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 100.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 111.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 87.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10009
      • CPU 9048
      • Memory 6323
      • Graphics 19003
      • HDD 5949
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 45.4
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 4.3
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 46.7
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 5.0