Sapphire Radeon HD 4890 1024MB GDDR5

Wyposażona w referencyjny układ chłodzenia oraz pracująca ze standardowymi zegarami karta Sapphire Radeon HD 4890 w testach wypadła bardzo dobrze. Bazuje ona na poprawionym rdzeniu RV770, który w nowej serii zyskał oznaczenie RV790. Dzięki poprawkom inżynierów AMD karta jest znacznie szybsza od

Na początku roku 2009 w sieci zaczęły pojawiać się plotki o nowym produkcje AMD/ATI wyposażonym w układ graficzny RV790, czyli w następcę RV770 stosowanego w Radonie HD 4870. Na początku nie było wiadomo, czy jest to tylko plotka, czy tez jakiś przeciek. Teraz już wiemy, że za tajemniczą nazwą RV790 stoi nic innego jak nowy ATI Radeon HD 4890.

3DMark Vantage daje obiecujące wyniki. Karta pokonała droższego GeForce'a GTX 280.

3DMark Vantage daje obiecujące wyniki. Karta pokonała droższego GeForce’a GTX 280.

Karta graficzna Sapphire Radeon HD 4890 bazuje oczywiście na RV790, który podobnie jak poprzednik jest wykonany w technologii 55 nm. Do głównych różnic miedzy tymi GPU zaliczyć trzeba przede wszystkim większą oszczędność energii w trybie spoczynku, czyli np. podczas pracy biurowej. W Radeonie HD 4870 była ona na poziomie 90 W, natomiast nowy 4890 potrzebuje zaledwie 60 W. Jest on również zdecydowanie szybszy od starszego brata, oraz ma coś, czym tamten nie mógł się poszczycić  – jest bardzo podatny na podkręcanie.

Gra Crysis również polubiła nowego Radeona. Jest on dużo szybszy od konkurentów.

Gra Crysis również polubiła nowego Radeona. Jest on dużo szybszy od konkurentów.

Układ domyślnie taktowany jest zegarem 850 MHz. Nam bez zmiany chłodzenia udało się bez kłopotu uzyskać stabilne 959 MHz. Zapewne po zmianie systemu chłodzenia na wydajniejsze spokojnie można będzie przekroczyć barierę 1 GHz dla rdzenia, bowiem docierają do nas słuchy że jest to możliwe. Również użyte pamięci GDDR5 wykazują ochotę do zabawy i bez problemu dały się podkręcić do poziomu 4600 MHz. To dosyć dużo, gdyż standardowo pracują z zegarem 3900 MHz.

World in Conflict – tu wyniki są zbliżone. Radeon HD 4890 jest w czołówce.

World in Conflict – tu wyniki są zbliżone. Radeon HD 4890 jest w czołówce.

Początkowo Radeon HD 4890 miał konkurować z mającą podobną cenę kartą GeForce GTX 260 SP216. W związku ze zmianą planów Nvidii jego nowym konkurentem będzie GeForce GTX 275. Jednak tego drugiego w sklepach dziś nie znajdziecie i nic nie zapowiada aby w tym i przyszłym tygodniu się w nich pojawił. Skupmy się wiec na dostępnych na rynku kartach. Referencyjna wersja Radeona HD 4890 bez problemu radzi sobie z konkurencyjnym GTX 260, a nawet Radeonem 4850 X2. Jeżeli zdecydujemy się podkręcić zakupioną kartę, możemy spodziewać się zbliżonej wydajności do GeForce GTX 285 przy cenie zdecydowanie niższej.

Dla zainteresowanych zrzut z GPU-Z, który wyświetla dane techniczne testowanej karty.

Dla zainteresowanych zrzut z GPU-Z, który wyświetla dane techniczne testowanej karty.

Czy zatem warto wymienić obecną kartę na nowego Radeona? Jeżeli macie wolne 1100 zł (bo za tyle tą kartę można dziś kupić) i nosiliście się z zamiarem wymiany wysłużonej karty, to nie ma sie nad czym zastanawiać. Wydajność i duży zapas mocy sprawiają, że zakup nowego Radeona to całkiem dobry pomysł.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 71
    • Wyposażenie i dane techniczne 83
    • Chłodzenie 47
    • Wydajność 70
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 4890
  • Liczba jednostek zunifikowanych 800
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 850
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3900
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) S-Video
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach ATI_VistaWin7_Radeon_4890_8.592.1_March23
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 10291
    • GPU Score 9938
    • GPU Test 1 29
    • GPU Test 2 30
    • CPU Score 11517
  • 3DMark06
    • 3DMark result 14872
    • SM2.0 Score 5800
    • HDR/SM3.0 Score 6999
    • CPU Score 4251
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 62.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 50.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 43.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 40.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 35.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 44.3
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 38.5
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 35.9
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 86
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 46
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 81
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 43
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 78
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 40
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57.5
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55.7
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 52.7
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 164.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 122.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 138.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 97.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 118.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 83.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10166
      • CPU 9054
      • Memory 6346
      • Graphics 22269
      • HDD 5877
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 40.7
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 3.2
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 51.5
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 7.3
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.