MSI Radeon HD 4890 OC 1024MB GDDR5

Prezentowany produkt firmy MSI jest jedną z pierwszych podkręconych kart opartych na rdzeniu RV790 w naszym zestawieniu. Dzięki dość znacznemu podniesieniu zegarów MSI Radeon HD 4890 OC wypadł bardzo dobrze bez problemu nawiązując walkę z wydajnymi kartami nVidii opartymi na układach GeForce GTX

Na początku kwietnia swoją premierę miały karty graficzne Radeon HD 4890 wyposażone w rdzeń RV790. Jednak wszystkie pracowały ze standardowymi zegarami. Po dość długim oczekiwaniu do sprzedaży zaczęły trafiać podkręcone wersje tych kart, a jako pierwszy dotarł do nas produkt firmy MSI.

W grze Crysis podkręcony 4890 uzyskuje minimalną przewagę nad niepodkręconą wersją karty.

W grze Crysis podkręcony 4890 uzyskuje minimalną przewagę nad niepodkręconą wersją karty.

Radeon HD 4890 bazuje na wykonanym w 55 nm procesie technologicznym rdzeniu RV790 – bezpośrednim następcy stosowanego w kartach Radeon HD 48×0 RV770. Do głównych różnic miedzy konstrukcjami należy przede wszystkim większa oszczędność energii w trybie spoczynku. W przypadku Radeona HD 4870 była ona na poziomie 90 W, natomiast nowy 4890 potrzebuje do pracy zaledwie 60 W. Również taktowania obu kart różnią się dość znacznie – rdzeń nowszego Radeona pracuje z częstotliwością 850 MHz (Radeon 4870 – 750 MHz), natomiast pamięci pracują z efektywną szybkością 3900 MHz (Radeon 4870 – 3600 MHz).

Również Unreal Tournament III wykorzystuje dodatkową moc podkręconej karty MSI.

Również Unreal Tournament III wykorzystuje dodatkową moc podkręconej karty MSI.

MSI, którego przyszło nam niedawno testować, został przez producenta fabrycznie podkręcony. Jego rdzeń zyskał dodatkowe 30 MHz, natomiast pamięci kolejne 96 MHz. Mimo dość niewielkiego przetaktowania karta wypada zdecydowanie lepiej, niż droższe układy GeForce GTX 280 w wersjach OC. MSI dorównuje konkurencyjnemu cenowo GeForce GTX 275.

3DMark Vantage twierdzi, że podkręcony jak i niepodkręcony 4890 jest szybszy od GTX 280.

3DMark Vantage twierdzi, że podkręcony jak i niepodkręcony 4890 jest szybszy od GTX 280.

MSI Radeon HD 4890 OC został również bardzo bogato wyposażony. Oprócz standardowo umieszczanych wraz z kartami przejściówek DVI?D-Sub oraz DVI?HDMI znajdziemy tu również kabel S-Video, mostek CrossFire oraz dwie przejściówki do zasilania karty. W pudełku znalazła się również bardzo ciekawa gra Tomb Raider: Underworld, która jest w stanie zapewnić wiele godzin rozgrywki.

Aplikacja GPU-Z wyświetla wszystkie ważne dane techniczne z testowanej karty.

Aplikacja GPU-Z wyświetla wszystkie ważne dane techniczne z testowanej karty.

Za przyjemność używania podkręconej karty MSI Radeon HD 4890 przyjdzie nam zapłacić niemało ponad 1000 zł. Nie jest to cena zbyt wygórowana jeżeli spojrzymy na wydajność, , natomiast w dobie kryzysu jest ona poza zasięgiem wielu użytkowników.

  • Oceny
    • Łączna 72
    • Wyposażenie i dane techniczne 88
    • Chłodzenie 55
    • Wydajność 71
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 4890
  • Liczba jednostek zunifikowanych 800
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 880
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3996
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) S-Video
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9,4
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 10647
    • GPU Score 10318
    • GPU Test 1 30
    • GPU Test 2 31
    • CPU Score 11772
  • 3DMark06
    • 3DMark result 15123
    • SM2.0 Score 6028
    • HDR/SM3.0 Score 7025
    • CPU Score 4278
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 64.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 56.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 51.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 44.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 42.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 44.3
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 39.4
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36.9
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 84
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 46
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 82
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 43
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 81
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 41
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.2
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 56.6
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.2
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 168.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 126.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 143.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 100.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 122.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 85.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10445
      • CPU 9081
      • Memory 6356
      • Graphics 23958
      • HDD 5867
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 38.0
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 2.7
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 48.4
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 6.2
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.