Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X 1024MB GDDR5

Do naszego laboratorium dotarła pierwsza podkręcona karta graficzna z serii Radeon HD 4890 ze zmienionym systemem chłodzenia. Produkty firmy Sapphire do tej pory były rozpoznawane głównie dzięki wydajnej serii Toxic oraz chłodzonych wodą Atomiców.  Niedawno do sprzedaży trafiła również nowa grupa produktów, których znakiem charakterystycznym jest Vapor-X. Z tej właśnie serii pochodzi opisywany dziś Radeon.

W grze Crysis opisywana karta zrównała się z GeForce GTX 275, ale okazała się wolniejsza od HIS-a.
W grze Crysis opisywana karta zrównała się z GeForce GTX 275, ale okazała się wolniejsza od HIS-a.

Technologia Vapor-X została użyta po raz pierwszy w wydajnych kartach z serii Radeon HD 3870 Toxic, gdzie efektywne odprowadzanie ciepła z wysoko podkręconych układów było bardzo ważne. Swoją wydajność Vapor-X zawdzięcza komorze w której płynne chłodziwo parując odbiera ciepło przekazywane przez rdzeń karty. Para, która powstaje przemieszcza się do komory kondensacji, gdzie osadza się na chłodnej powierzchni radiatora. Tam oddaje ciepło do powietrza i zamienia swój stan ponownie na ciekły. Dalszym rozproszeniem ciepła zajmuje się radiator wraz z wentylatorem. W kartach z serii Toxic połączenie Vapor-X z rozbudowanym radiatorem oraz dużym wentylatorem sprawdziły się w bardzo dobrze utrzymując niską temperaturę rdzenia oraz pamięci.

W Unreal Tournament III wyniki są zbliżone. HIS znów o włos z przodu, podobnie jak GTX 275.
W Unreal Tournament III wyniki są zbliżone. HIS znów o włos z przodu, podobnie jak GTX 275.

Sapphire Radeon HD 4890 Vapor-X w niczym nie przypomina referencyjnych kart wykorzystujących ten układ graficzny. Pierwsze różnice zauważymy już po wyjęciu karty z opakowania. Na tylnym panelu zamiast dwóch wyjść DVI umieszczanych w większości produktów zajdziemy po jednym złączu D-Sub, DVI, HDMI oraz Display Port.

3DMark Vantage również twierdzi, że Sapphire jest wolniejszy od HIS-a, a obie karty pokonuje GTX 275.
3DMark Vantage również twierdzi, że Sapphire jest wolniejszy od HIS-a, a obie karty pokonuje GTX 275.

Również system chłodzenia został zmieniony i wykorzystuje opisaną wyżej technologię. W tym modelu komora Vapor-X odprowadza ciepło zarówno z rdzenia jak i pamięci karty. Sekcja zasilania jest chłodzona za pomocą estetycznego czarnego radiatora. Oprócz estetycznego wyglądu zewnętrznego zmianie ulęgły również częstotliwości pracy karty. Inżynierowie Sapphire w tej wersji karty podnieśli taktowanie rdzenia z referencyjnych 850 do 870 MHz. Zegary szybkich kości pamięci GDDR5 zyskały natomiast 300 MHz przekraczając tym samym barierę 4 GHz – efektywne taktowanie tego modelu to 4200 MHz.

Zrzut ekranu z GPU-Z pokazuje dokładną specyfikację techniczna testowanej karty.
Zrzut ekranu z GPU-Z pokazuje dokładną specyfikację techniczna testowanej karty.

Dzięki wysokim osiągom oraz cichemu, a zarazem wydajnemu, układowi chłodzenia Radeon HD 4890 Vapor-X 1024MB GDDR5 jest kartą godną uwagi. Jego aktualna cena, mimo że do niskich nie należy, w stosunku do konkurencyjnych produktów jest wciąż atrakcyjna.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 74
    • Wyposażenie i dane techniczne 93
    • Chłodzenie 84
    • Wydajność 71
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 4890
  • Liczba jednostek zunifikowanych 800
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 870
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4200
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • DisplayPort tak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub tak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9,5
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 10592
    • GPU Score 10259
    • GPU Test 1 30
    • GPU Test 2 30
    • CPU Score 11732
  • 3DMark06
    • 3DMark result 15358
    • SM2.0 Score 6061
    • HDR/SM3.0 Score 7206
    • CPU Score 4330
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 64.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 51.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 44.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 42.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 43.8
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 39.2
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36.8
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 83
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 46
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 81
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 44
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 79
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 40
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.3
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57.2
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55.1
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 157.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 121.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 137.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 98.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 118.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 83.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 9977
      • CPU 9073
      • Memory 6339
      • Graphics 23931
      • HDD 5952
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 28.8
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 0.9
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 38.3
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 2.8