MSI Radeon HD 4870 1024MB GDDR5

MSI zaprezentował bardzo ciekawy model karty w której wykorzystany został referencyjnie taktowany układ Radeon HD 4870. To, co zwraca uwagę na tą kartę, to bardzo bogaty zestaw wyjść na tylnym panelu. Znajdziemy tu oprócz standardowo używanego DVI zarówno złącze HDMI jak i analogowego D-Suba.

Karty wyposażone w chipsety Radeon HD 4870 są z nami od czerwca 2008 roku, nie przeszkadza to jednak producentom w ciągłym ich modyfikowaniu. Dzięki swojej wydajności oraz atrakcyjnej cenie są one ciągle bardzo chętnie kupowane do domowych komputerów. W trakcie poszukiwań nowych kart graficznych do naszego zestawienia natrafiłem na ciekawie wyglądającą propozycję firmy MSI.

W grze Crysis dodatkowa pamięć karty MSI wyraźnie daje się we znaki.

W grze Crysis dodatkowa pamięć karty MSI wyraźnie daje się we znaki.

Po rozpakowaniu karty MSI Radeon HD 4870 (R4870-MD1G) naszą uwagę zwraca przede wszystkim stosowany od niedawna w grafikach tej firmy system chłodzenia. Jego spód został zbudowany z miedzi i wyposażony w dwie rurki heat-pipe odprowadzające ciepło na dwa duże radiatory. Nad niską temperaturą pracy GPU czuwa tu wentylator o średnicy 90 mm z regulacja obrotów. Duży radiator oraz wydajny wentylator bez problemu radzą sobie ze schłodzeniem rdzenia karty nawet w czasie wymagających testów, utrzymując średnią temperaturę na poziomie 58°C. Karta w czasie pracy w środowisku Windows wytwarza hałas na poziomie zaledwie 27 dB, a po przełączeniu się do naszej ulubionej gry wygeneruje maksymalnie 32,9 dB. Oba te wyniki są jednymi z najlepszych dla kart wyposażonych w ten rdzeń. Firma MSI nie zadbała jednak o odprowadzenie ciepła z kości pamięci i zostawiła je odkryte.

3DMark Vantage również wykorzystał dodatkową pamięć i nieco przyspieszył.

3DMark Vantage również wykorzystał dodatkową pamięć i nieco przyspieszył.

Wydajność testowanej karty jest na poziomie referencyjnych Radeonów HD 4870. Mimo zastosowania wydajniejszego chłodzenia inżynierowie MSI nie zdecydowali się na podkręcenie swojego produktu pozostawiając jego zegary ze standardowymi częstotliwościami 750 MHz dla rdzenia, oraz 3600 MHz dla pamięci.

Ostatnia gra także wykorzystuje dodatkowe pół gigabajta na tekstury i działa szybciej.

Ostatnia gra także wykorzystuje dodatkowe pół gigabajta na tekstury i działa szybciej.

Dużym plusem MSI Radeon HD 4870 (R4870-MD1G) jest duża liczba wyjść na tylnym panelu. Znajdziemy tu oprócz stosowanego wszędzie złącza DVI również HDMI oraz D-Sub. Wadą produktu jest brak jakichkolwiek przejściówek i kabli zasilających w opakowaniu.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 70
    • Wyposażenie i dane techniczne 82
    • Chłodzenie 92
    • Wydajność 67
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 4870
  • Liczba jednostek zunifikowanych 800
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 750
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3600
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub tak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9,7
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 9769
    • GPU Score 9123
    • GPU Test 1 26
    • GPU Test 2 27
    • CPU Score 12405
  • 3DMark06
    • 3DMark result 15185
    • SM2.0 Score 5899
    • HDR/SM3.0 Score 7027
    • CPU Score 4529
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 57.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 49.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 45.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 39.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 37.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 32.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 42.1
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36.2
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 33.5
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 83
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 49
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 81
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 42
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 78
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 39
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57.6
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55.7
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53.6
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 151.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 111.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 126.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 90.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 107.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 75.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10654
      • CPU 9612
      • Memory 6580
      • Graphics 23002
      • HDD 6002
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 26.5
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 0.6
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 32.4
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 1.4
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.