Asus Mars 4096MB GDDR3

Asus Mars to karta "naj" pod każdym względem. Najwyższa wydajność, największa obecnie na rynku ilość zamontowanej pamięci RAM, najwyższa cena oraz najmniej dostępnych sztuk. W naszym rankingu zajmuje ona dwa pierwsze miejsca – pod względem wydajności oraz na produkt o najgorszym stosunku ceny do

W czasach gdy dwurdzeniowe układy graficzne z serii GeForce GTX 295 rządziły niepodzielnie, na rynku pokazał się dość niespotykany twór z logo Asusa. Taką kartą nie może poszczycić się żadna ze znanych firm, pomimo faktu, że zapewne chcieliby mieć ją w swojej ofercie. Jej nazwa od razu przynosi na myśl mitologicznego boga wojny. Mars jest produktem „naj” pod każdym względem. Największy, najwydajniejszy, najdroższy, najbardziej prądożerny, najsłabiej dostępny… wymieniać jeszcze można długo, ale nie na to czas… przyjrzyjmy się budowie tego potwora.

Najnowszy 3DMark Vantage pokazuje pełny potencjał Marsa.

Najnowszy 3DMark Vantage pokazuje pełny potencjał Marsa.

Budowa Marsa na pierwszy rzut oka może przypominać GeForce GTX 295, natomiast w produkcie firmy Asus zostały użyte dużo wydajniejsze chipsety. Standardowy GTX 295 bazuje na dwóch układach GTX 260 Core 216 połączonych mostkiem SLI. Natomiast w Marsie znajdziemy dwa chipsety GTX 280! Ich zastosowanie oprócz zwiększenia przepustowości szyny danych z 2x 448 do 2x 512 bit przyniosło również wyższe taktowania. Wszystkie modele GTX 295 miały zegary na poziomie referencyjnego GTX 260 Core 216 (576/1242/1998 MHz odpowiednio rdzeń/jednostki cieniujące/pamięci), natomiast produkt Asusa ma referencyjne taktowanie GTX-a 280 (648/1476/2306 MHz). Kolejną dużą zmianą jest pamięć RAM. Dotychczasowy lider rankingu miał jej „zaledwie” 1792 MB natomiast Mars ma aż 4 GB!

Również w grze Crysis zobaczymy parę klatek więcej. Nawet EVGA nie może dogonić Marsa.

Również w grze Crysis zobaczymy parę klatek więcej. Nawet EVGA nie może dogonić Marsa.

Aby schłodzić dwa wydajne rdzenie graficzne oraz pojemną pamięć firma Asus zdecydowała się na użycie systemu chłodzenia zbudowanego na bazie tego, który używany jest w kartach GTX 295 pierwszej rewizji. Oczywiście radiator jest znacznie większy, natomiast zasada działania się nie zmieniła – turbina zasysa powietrze z wnętrza obudowy, schładza masywne radiatory, a następnie wypycha je poza obudowę komputera.

Natomiast w grze World in Conflict różnice są już niewidoczne.

Natomiast w grze World in Conflict różnice są już niewidoczne.

Temperatura karty w czasie spoczynku jest utrzymywana na przyzwoitym poziomie (około 55°C). Poziom hałasu jest nadzwyczaj niski – wynosi zaledwie 31 dB. Po włączeniu gry sytuacja zmienia się diametralnie. Mars rozgrzewa się prawie do czerwoności osiągając średnio temperatury zbliżone do 90°C. Również turbina umieszczona w układzie chłodzenia przypomina o swoim istnieniu i zaczyna generować 44,6 dB.

Aplikacja GPU-Z miała pewne problemy z rozpoznaniem typu testowanej karty.

Aplikacja GPU-Z miała pewne problemy z rozpoznaniem typu testowanej karty.

Asus Mars jest produktem przeznaczonym głownie dla… prasy. Jego głównym zadaniem jest pokazanie bezpośredniej konkurencji, że firma ta potrafi zbudować produkt najwydajniejszy na rynku. Nie zmienia to jednak faktu, że karta została wyprodukowana w 1000 egzemplarzy i jest do kupienia w dobrych sklepach w cenie przekraczającej 4000 zł. Jeżeli masz nieograniczony budżet, szukasz bezapelacyjnie najwydajniejszych komponentów to Mars jest dla Ciebie.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 89
    • Wyposażenie i dane techniczne 83
    • Chłodzenie 78
    • Wydajność 88
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 295
  • Liczba jednostek zunifikowanych 240
  • Pamięć [MB] 2*2048
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 648
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] 1476
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 2306
  • Typ pamięci GDDR3
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] bd.
  • Czas dostępu [ns] 0.8
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 190,62
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 16853
    • GPU Score 19219
    • GPU Test 1 55
    • GPU Test 2 58
    • CPU Score 12307
  • 3DMark06
    • 3DMark result 16630
    • SM2.0 Score 5695
    • HDR/SM3.0 Score 8847
    • CPU Score 4488
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 94.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 88.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 87.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 78.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 79.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 69.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55.5
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.5
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53.3
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 91
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 89
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 88
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.6
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.5
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.4
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 114.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 114.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 113.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 111.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 112.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 95.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10675
      • CPU 9611
      • Memory 6580
      • Graphics 21055
      • HDD 5955
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 30.1
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 0.8
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 44.2
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 4.2
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.