HIS Radeon HD 5870 1024MB GDDR5

Radeon HD 5870 jest obecnie najwydajniejszą jednordzeniową kartą graficzną dostępną na rynku. Dzięki szybkim pamięciom GDDR5 (czas dostępu 0,4 ns) pracującym z częstotliwością 4800 MHz bez najmniejszego problemu wyprzedza konkurencyjne GeForce GTX 285, a w niektórych testach również dwurdzeniowe

Układ graficzny ATI Radeon HD 5870 (Evergreen) zaprezentowany 23 września jest zdecydowanie najciekawszą nowością w swojej kategorii. Długo oczekiwany Radeon HD 5870 pojawił się na rynku i swoją wydajnością zaskoczył wszystkich. W stosunku do poprzednika w nowszej generacji w zasadzie wszystko uległo podwojeniu.

W 3DMark Vantage Radeon HD 5870 wyprzedzają tylko GeForce GTX 295 oraz Asus Mars.

W 3DMark Vantage Radeon HD 5870 wyprzedzają tylko GeForce GTX 295 oraz Asus Mars.

Nowe Radeony mają dwa razy więcej ROP’ów, dwa razy więcej jednostek cieniowania oraz dwa razy więcej jednostek teksturujących. Niewielkim modyfikacjom uległy również zegary zarówno rdzenia jak i pamięci. Wykonany w 40-nanomterowym procesie technologicznym rdzeń Cypress w referencyjnych kartach pracuje z częstotliwością 850 MHz, natomiast pamięci GDDR5 pracują z efektywnym taktowaniem 4800 MHz. AMD nie zdecydowało się na poszerzenie szyny pamięci, aczkolwiek podsystem pamięci został usprawniony.

Sytuacja w grze Crysis wygląda identycznie. Jedynie drogie układy mogą konkurować z nowością ATI.

Sytuacja w grze Crysis wygląda identycznie. Jedynie drogie układy mogą konkurować z nowością ATI.

Jako pierwszy z nowej rodziny kart do naszych testów dotarł HIS Radeon HD 5870. Od referencyjnej konstrukcji AMD/ATI, którą mieliśmy okazję testować dwa dni wcześniej nie różnił się niczym oprócz naklejki na obudowie oraz, rzecz oczywista – zawartości opakowania. Skupmy się najpierw na wydajności prezentowanego HIS’a, gdyż to właśnie ona gra zawsze główną rolę przy wyborze przyszłej karty graficznej. W naszych testach wyprzedziła ona zdecydowanie lidera wśród jednordzeniowych produkcji – GeForce’a GTX 285, a w większości testów doganiając również jego dwurdzeniową odmianę – Asus Mars. Dokładne wyniki znajdziecie na przykładowych wykresach, natomiast po bardziej szczegółowe zestawienie zapraszamy na stronę z rankingami.

W grze World in Conflict sytuacja bardzo wyrównana.

W grze World in Conflict sytuacja bardzo wyrównana.

Nowe Radeony jako pierwsze na rynku mają możliwość obsługi DirectX 11, który na rynku pojawi się wraz z Windowsem 7 wraz z końcem października bieżącego roku. Wraz z nowym systemem operacyjnym w sklepach zaczną pojawiać się pierwsze tytuły gier zgodnych z nowym API. Jedną z pierwszych, które odpalą posiadacze nowych kart będzie Colin McRae: DiRT2. Zastanawiacie się dlaczego właśnie ta gra? Otóż w opakowaniu z kartą HIS’a znajdziecie kupon pozwalający na darmowe pobranie nowości Codemasters.

Zrzut z GPU-Z, który jeszcze nie do końca rozpoznaje parametry nowej karty graficznej.

Zrzut z GPU-Z, który jeszcze nie do końca rozpoznaje parametry nowej karty graficznej.

Najwydajniejsza jednordzeniowa karta graficzna obsługująca DirectX 11, do tego ciekawa gra w zestawie, technologia Eyefinity oraz cena na poziomie około 1400 zł. Jeżeli Nvidia nie wprowadzi na rynek swojego GT300, który jest jak Yeti (wszyscy o nim słyszeli, ale nikt nie widział) to szykuje nam się bezapelacyjna dominacja nowego Radeona, a od przyszłego miesiąca również jego dwurdzeniowego brata.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 90
    • Wyposażenie i dane techniczne 91
    • Chłodzenie 74
    • Wydajność 89
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 5870
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1600
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 850
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4800
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • DisplayPort tak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 8.66_RC6_Cypress_Windows_Vista_7_Sep11
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 14302
    • GPU Score 15211
    • GPU Test 1 46
    • GPU Test 2 43
    • CPU Score 12129
  • 3DMark06
    • 3DMark result 17428
    • SM2.0 Score 6478
    • HDR/SM3.0 Score 9159
    • CPU Score 4319
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 92.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 80.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 75.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 65.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 63.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.8
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 51.5
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 48.7
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 85
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 62
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 83
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 82
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.7
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.8
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.6
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 162.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 161.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 161.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 145.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 159.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 124.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 11206
      • CPU 9617
      • Memory 6582
      • Graphics 29421
      • HDD 5988
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 29.7
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 0.9
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 49.8
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 6.4
1
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.