Sapphire Radeon HD 4730 512MB GDDR5

Karta graficzna Sapphire Radeon HD 4730 została wyprodukowana na bazie wyprodukowanego w 55-nanometrowym procesie technologicznym rdzenia RV770. Użytkownikom kart graficznych AMD jest on dobrze znany z kart Radeon HD serii 48x0. Nowy układ naszą uwagę zwraca na siebie głównie atrakcyjną ceną oraz

Prezentacja Radeona HD 4770 wyprodukowanego na bazie 40-nanometrowego rdzenia RV740 była wielkim sukcesem AMD. Niestety z powodu problemów firmy TSCM (dostawcy chipów) ilość dostępnych na rynku kart była wyjątkowo znikoma i zniknęła bardzo szybko. Aby uzupełnić powstałą lukę AMD zdecydowało się na stworzenie produktu o nazwie Radeon HD 4730. Niedawno do naszych testów dotarła jedna z takich kart sygnowana logo Sapphire.

W 3DMark Vantage Radeon HD 4730 pokonał nawet model HD 4830.

W 3DMark Vantage Radeon HD 4730 pokonał nawet model HD 4830.

Radeon HD 4730 został stworzony na bazie 55 nm rdzenia RV770, który wcześniej zapewnił sukces Radeonom HD z serii 48×0. Jednak jego budowa uległa pewnym zmianom. Zmniejszona została liczba procesorów strumieniowych z 800 (spotykanych w kartach 4850 oraz 4870) do 640 (identycznie jak w Radeonie HD 4830). Redukcji uległa również szerokość szyny pamięci z 256 do 128-bit, natomiast AMD pozostawiło w tym produkcie wydajne pamięci GDDR5. Mimo znacznemu zwężeniu szyny jej sumaryczna przepustowość pozostała jednak na poziomie kart Radeon HD 4830 wyposażonych w wolniejsze pamięci GDDR3 oraz 256-bitową szynę danych. Dostarczony nam do testów Sapphire Radeon HD 4730 został wyposażony w 512 MB pamięci GDDR5 (kości Qimonda) pracujących z efektywnym taktowaniem 3600 MHz. Rdzeń karty pracuje natomiast z częstotliwością 750 MHz.

Crysis w Full HD z antyaliasingiem to dla Sapphire'a za dużo. Jednak bez AA/AF już da się grać.

Crysis w Full HD z antyaliasingiem to dla Sapphire’a za dużo. Jednak bez AA/AF już da się grać.

Inżynierowie Sapphire użyli systemu chłodzenia znanego z kart Radeon HD 4830. Bazuje on na aluminiowym radiatorze oraz wentylatorze na nim umieszczonym. Sekcja zasilania jest chłodzona przy pomocy aluminiowego radiatora, natomiast pamięci nie mają nawet radiatora. O ile kości znajdujące się po stronie rdzenia są „owiewane” przez wentylator znajdujący się na GPU, to te umieszczone na wierzchniej stronie potrafią nagrzewać się do wysokich temperatur.

W Unreal Tournament III karty GeForce są dużo szybsze. Jednak 49 fps to wystarczający wynik.

W Unreal Tournament III karty GeForce są dużo szybsze. Jednak 49 fps to wystarczający wynik.

Sapphire Radeon HD 4730 jest kartą godną uwagi głownie ze względu na bardzo atrakcyjną cenę oraz szeroką gamę wyjść umieszonych na tylnym jej panelu. Znajdziemy tu cyfrowe złącze DVI i HDMI oraz analogowego D-Suba.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 50
    • Wyposażenie i dane techniczne 66
    • Chłodzenie 67
    • Wydajność 47
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 4730
  • Liczba jednostek zunifikowanych 640
  • Pamięć [MB] 512
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 750
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3600
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 128
  • Czas dostępu [ns] 1.0
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub tak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9,8
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 6573
    • GPU Score 5689
    • GPU Test 1 18
    • GPU Test 2 16
    • CPU Score 12308
  • 3DMark06
    • 3DMark result 10565
    • SM2.0 Score 3670
    • HDR/SM3.0 Score 4668
    • CPU Score 4580
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 38.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 31.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 30.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 24.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 24.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 19.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 18.0
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 12.0
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 8.6
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 82
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 30
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 78
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 26
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 72
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 25
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 56.9
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 51.1
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 45.2
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 113.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 69.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 80.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 50.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 76.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 45.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 9714
      • CPU 9578
      • Memory 6585
      • Graphics 18879
      • HDD 5219
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 38.5
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 2.6
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 38.7
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 2.7
3
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.