Gigabyte Radeon HD 5870 1024MB GDDR5

Radeon HD 5870 jest obecnie najwydajniejszą jednordzeniową kartą graficzną dostępną na rynku. Dzięki szybkim pamięciom GDDR5 (czas dostępu 0,4 ns) pracującym z częstotliwością 4800 MHz bez najmniejszego problemu wyprzedza konkurencyjne GeForce GTX 285, a w niektórych testach również dwurdzeniowe

Nasz ranking kart graficznych od dłuższego czasu niewiele się zmienia. Po premierze układów graficznych Radeon HD z serii 5000 rodzina tych kart stale się rozrasta zapełniając coraz to nowe półki cenowe. Konkurencja nie pokazuje nic, co mogłoby konkurować z AMD/ATI. Z braku nowości standardowo staramy się zdobyć wszystkie godne uwagi produkty dostępne obecnie na rynku. Teraz prezentujemy wam Radeona HD 5870 od firmy Gigabyte.

W nowym 3DMark Radeona HD 5870 wyprzedzają zaledwie GeForce GTX 295 oraz Asus Mars.

W nowym 3DMark Radeona HD 5870 wyprzedzają zaledwie GeForce GTX 295 oraz Asus Mars.

Układy Radeon HD 5870 zostały zaprezentowane 23 września 2009 roku i są zdecydowanie jedną z ciekawszych propozycji dla graczy. Długo oczekiwany Radeon pojawił się na rynku i swoją wydajnością zaskoczył wszystkich. W stosunku do poprzednika w zasadzie wszystkie parametry uległy podwojeniu. Nowe układy mają dwa razy więcej ROP’ów, dwa razy więcej jednostek cieniowania oraz dwa razy więcej jednostek teksturujących. Niewielkim modyfikacjom uległy również zegary zarówno rdzenia jak i pamięci. Wykonany w 40-nanomterowym procesie technologicznym rdzeń Cypress w referencyjnych kartach pracuje z częstotliwością 850 MHz. Pamięci GDDR5 działają z efektywnym taktowaniem 4800 MHz. AMD/ATI nie zdecydowało się niestety na poszerzenie szyny pamięci, natomiast usprawniło jej pracę.

Identycznie w grze Crysis – jedynie dwurdzeniowe układy mogą konkurować ATI.

Identycznie w grze Crysis – jedynie dwurdzeniowe układy mogą konkurować ATI.

Gigabyte Radeon HD 5870 podobnie jak i opisywane wcześniej referencyjne konstrukcje AMD/ATI, które mieliśmy okazję testować wcześniej, nie różnią się niczym oprócz naklejki na obudowie oraz zawartością opakowania. W naszych testach karta wyprzedziła zdecydowanie lidera wśród jednordzeniowych produkcji – GeForce’a GTX 285, a w większości testów dogoniła jego dwurdzeniową odmianę – Asus Mars. Dokładne wyniki znajdziecie na przykładowych wykresach, natomiast po bardziej szczegółowe zestawienie zapraszamy na stronę z rankingami.

W UT3 nowy Radeon traci niewiele do GeForce GTX 285.

W UT3 nowy Radeon traci niewiele do GeForce GTX 285.

Radeon HD 5870 jest obecnie najwydajniejszą jednordzeniową kartą graficzną zapewniającą dodatkowo obsługę DirectX 11. Dużym jej plusem jest również technologia AMD Eyefinity pozwalająca na podłączenie trzech monitorów Full HD bez konieczności używania dodatkowych urządzeń. Otrzymany w ten sposób obraz o rozdzielczości 7680×3200 zapewni graczom zdecydowane poszerzenie widocznej sceny, natomiast standardowym użytkownikom pozwoli na otworzenie wielu niezależnych okien.

Aplikacja GPU-Z w najnowszej wersji nie wykrywa wszystkich parametrów testowanej karty.

Aplikacja GPU-Z w najnowszej wersji nie wykrywa wszystkich parametrów testowanej karty.

Niestety wraz z kartą graficzną z logo Gigabyte nie dostaniemy (jak to miało miejsce przy produktach HIS-a i Sapphirea) gry DiRT2 wykorzystującej najnowsze biblioteki DirectX 11. W zamian natomiast, zapłacimy około 50 zł mniej niż za wymienione wyżej produkty konkurencji.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 90
    • Wyposażenie i dane techniczne 100
    • Chłodzenie 77
    • Wydajność 88
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 5870
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1600
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 850
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4800
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • DisplayPort tak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9.9 + fix
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 14320
    • GPU Score 15157
    • GPU Test 1 46
    • GPU Test 2 43
    • CPU Score 12285
  • 3DMark06
    • 3DMark result 17570
    • SM2.0 Score 6577
    • HDR/SM3.0 Score 9005
    • CPU Score 4519
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 92.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 80.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 76.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 65.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 62.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55.3
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 51.6
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 48.5
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 85
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 61
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 83
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 60
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 82
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.7
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.6
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.4
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 159.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 159.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 158.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 145.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 157.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 124.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 11075
      • CPU 9589
      • Memory 6582
      • Graphics 28926
      • HDD 6041
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 32.6
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 1.1
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 50.7
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 6.8
1
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.