Od pewnego czasu na rynku mamy dostępne karty graficzne wykonane w procesie technologicznym 40 nm. Wysoka wydajność zarówno Radeona HD 5870 jak i Radeona HD 5850 wiąże się z jedną wadą, a mianowicie ceną. Aby wprowadzić nowego DX11 do komputerów zaprezentowane zostały Radeony HD 5770 – karty które dzięki niskiej cenie oraz stosunkowo wysokiej wydajności maja trafić do naszych domów.
Radeon HD 5770 został zbudowany na bazie rdzenia Juniper. To, co odróżnia prezentowanego dziś Radeona od modelu 5870 to obniżone prawie wszystkich jego wartości o połowę. W nowej karcie znajdziemy zatem 800 procesorów graficznych, 16 jednostek ROP oraz 40 jednostek teksturujących. To, co nie uległo żadnej modyfikacji to taktowanie rdzenia – 850 MHz oraz pamięci (4800 MHz). Wydajne układy GDDR5 firmy Hynix wykorzystują do komunikowania 128-bitową szynę danych, której przepustowość spadła ze 153,6 GB/s (Radeon HD 5870) do 76,8 GB/s. Wszystkie te „cięcia” odbiły się bardzo pozytywnie na współczynniku TDP. W przypadku modelu Radeon HD 5870 wartość ta wynosiła 188 W, natomiast w „wykastrowanym” 5770 spadła do 108 W w czasie maksymalnego obciążenia. W momencie przejścia w stan idle GPU obniża swoje taktowanie do 157 MHz, a współczynnik obniża się do 18 W.
Tak niskie wartości odbiły się również na kulturze pracy układu chłodzenia nowego Radeona HD 5770. W czasie najbardziej wymagających testów GPU rozgrzewał się do około 75°C, a turbina generowała hałas na poziomie 30,7 dB. W trybie 2D temperatura spadała do około 48°C, a hałas do 26,8 dB.
Testowany przez nas jako pierwszy produkt HIS pracował ze standardowymi częstotliwościami zarówno dla rdzenia jak i dla pamięci. Również układ chłodzenia zamontowany na tym produkcie odróżniał się od referencyjnego naklejką na obudowie. W opakowaniu oprócz karty znaleźliśmy również jeden kabel zasilający 6-pin, mostek CrossFire oraz przejściówkę z DVI na D-Sub. HIS również pomyślał o graczach pragnących przetestować DX11 i do karty dołożył klucz umożliwiający pobranie za pomocą Steama gry DiRT2.
Karta oprócz swojej wydajności oferuje dodatkowo znaną z wydajniejszych układów technologię Eyefinity pozwalająca na połączenie do niej trzech monitorów o maksymalnej rozdzielczości 2560×1600 każdy. W efekcie otrzymamy obraz o przekątnej 7680×1600 pikseli który (w zależności od gry) poprawi nam pole widzenia oraz zapewni jeszcze lepsze doznania wizualne.
Grzegorz Glonek
- Oceny
-
- Łączna 68
- Wyposażenie i dane techniczne 85
- Chłodzenie 87
- Wydajność 65
- Gwarancja [miesiące] 24
- Producent chipsetu ATI
- Model chipsetu Radeon HD 5770
- Liczba jednostek zunifikowanych 800
- Pamięć [MB] 1024
- Wyjście HDMI tak
- Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 800
- Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
- Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4800
- Typ pamięci GDDR5
- Szerokość interfejsu pamięci [bity] 128
- Czas dostępu [ns] 0.25
- Wyjścia
-
- DisplayPort tak
- Wyjście TV (PAL) brak
- Wyjście TV (HDTV) - component brak
- Wyjścia D-Sub brak
- Wyjścia DVI tak
- Sterowniki użyte w testach 9,1
- 3DMark Vantage
-
- 3DMark Score 9421
- GPU Score 8742
- GPU Test 1 26
- GPU Test 2 25
- CPU Score 12283
- 3DMark06
-
- 3DMark result 15446
- SM2.0 Score 6084
- HDR/SM3.0 Score 7185
- CPU Score 4447
- Crysis
-
- 1280x1024
-
- no FSAA | no AF [FPS] 53.0
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 45.0
- 1680x1050
-
- no FSAA | no AF [FPS] 43.0
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36.0
- 1920x1200
-
- no FSAA | no AF [FPS] 34.0
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 29.0
- PT Boats: Knights of the Sea
-
- 1280x1024
-
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 38.6
- 1680x1050
-
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 33.2
- 1920x1200
-
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 30.0
- World in Conflict
-
- 1280x1024
-
- no FSAA | no AF [FPS] 84
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 43
- 1680x1050
-
- no FSAA | no AF [FPS] 81
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36
- 1920x1200
-
- no FSAA | no AF [FPS] 80
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 31
- Company of Heroes 1.71
-
- Wbudowany test wydajności - 1280x1024
-
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.7
- Wbudowany test wydajności - 1680x1050
-
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.1
- Wbudowany test wydajności - 1920x1200
-
- FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57.5
- Enemy Territory: QUAKE WARS
-
- 1280x1024
-
- no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 158.0
- FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 104.0
- 1680x1050
-
- no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 137.0
- FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 81.0
- 1920x1200
-
- no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 115.0
- FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 69.0
- PCMark05 (1.2.0)
-
- no FSAA | aniso 1024x768
-
- PCMark 10366
- CPU 9621
- Memory 6575
- Graphics 20624
- HDD 6994
- Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 28.5
- Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 0.8
- Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 41.1
- Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 2.9