HIS Radeon HD 5770 1024MB GDDR5

Od pewnego czasu na rynku mamy dostępne karty graficzne wykonane w procesie technologicznym 40 nm. Wysoka wydajność zarówno Radeona HD 5870 jak i Radeona HD 5850 wiąże się z jedną wadą, a mianowicie ceną. Aby wprowadzić nowego DX11 do komputerów zaprezentowane zostały Radeony HD 5770 – karty które dzięki niskiej cenie oraz stosunkowo wysokiej wydajności maja trafić do naszych domów.

W noszej wersji benchmarka wynik karty znajduje się pomiędzy Radeonami HD 4870 i 4890.
W noszej wersji benchmarka wynik karty znajduje się pomiędzy Radeonami HD 4870 i 4890.

Radeon HD 5770 został zbudowany na bazie rdzenia Juniper. To, co odróżnia prezentowanego dziś Radeona od modelu 5870 to obniżone prawie wszystkich jego wartości o połowę. W nowej karcie znajdziemy zatem 800 procesorów graficznych, 16 jednostek ROP oraz 40 jednostek teksturujących. To, co nie uległo żadnej modyfikacji to taktowanie rdzenia – 850 MHz oraz pamięci (4800 MHz). Wydajne układy GDDR5 firmy Hynix wykorzystują do komunikowania 128-bitową szynę danych, której przepustowość spadła ze 153,6 GB/s (Radeon HD 5870) do 76,8 GB/s. Wszystkie te „cięcia” odbiły się bardzo pozytywnie na współczynniku TDP. W przypadku modelu Radeon HD 5870 wartość ta wynosiła 188 W, natomiast w „wykastrowanym” 5770 spadła do 108 W w czasie maksymalnego obciążenia. W momencie przejścia w stan idle GPU obniża swoje taktowanie do 157 MHz, a współczynnik obniża się do 18 W.

Możemy pograć w warunkach, jakie oferował nam wcześniej Radeon HD 4870.
Możemy pograć w warunkach, jakie oferował nam wcześniej Radeon HD 4870.

Tak niskie wartości odbiły się również na kulturze pracy układu chłodzenia nowego Radeona HD 5770. W czasie najbardziej wymagających testów GPU rozgrzewał się do około 75°C, a turbina generowała hałas na poziomie 30,7 dB. W trybie 2D temperatura spadała do około 48°C, a hałas do 26,8 dB.

Podobnie sytuacja wygląda w UT3 - 71 fps to o jedną klatkę więcej niż Radeon HD 4870.
Podobnie sytuacja wygląda w UT3 – 71 fps to o jedną klatkę więcej niż Radeon HD 4870.

Testowany przez nas jako pierwszy produkt HIS pracował ze standardowymi częstotliwościami zarówno dla rdzenia jak i dla pamięci. Również układ chłodzenia zamontowany na tym produkcie odróżniał się od referencyjnego naklejką na obudowie. W opakowaniu oprócz karty znaleźliśmy również jeden kabel zasilający 6-pin, mostek CrossFire oraz przejściówkę z DVI na D-Sub. HIS również pomyślał o graczach pragnących przetestować DX11 i do karty dołożył klucz umożliwiający pobranie za pomocą Steama gry DiRT2.

Najnowsza wersja GPU-Z jeszcze nie rozpoznaje wszystkich parametrów HD 5770.
Najnowsza wersja GPU-Z jeszcze nie rozpoznaje wszystkich parametrów HD 5770.

Karta oprócz swojej wydajności oferuje dodatkowo znaną z wydajniejszych układów technologię Eyefinity pozwalająca na połączenie do niej trzech monitorów o maksymalnej rozdzielczości 2560×1600 każdy. W efekcie otrzymamy obraz o przekątnej 7680×1600 pikseli który (w zależności od gry) poprawi nam pole widzenia oraz zapewni jeszcze lepsze doznania wizualne.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 68
    • Wyposażenie i dane techniczne 85
    • Chłodzenie 87
    • Wydajność 65
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 5770
  • Liczba jednostek zunifikowanych 800
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 800
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4800
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 128
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • DisplayPort tak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9,1
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 9421
    • GPU Score 8742
    • GPU Test 1 26
    • GPU Test 2 25
    • CPU Score 12283
  • 3DMark06
    • 3DMark result 15446
    • SM2.0 Score 6084
    • HDR/SM3.0 Score 7185
    • CPU Score 4447
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 53.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 45.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 43.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 34.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 29.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 38.6
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 33.2
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 30.0
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 84
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 43
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 81
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 36
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 80
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 31
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.7
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.1
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57.5
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 158.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 104.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 137.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 81.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 115.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 69.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10366
      • CPU 9621
      • Memory 6575
      • Graphics 20624
      • HDD 6994
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 28.5
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 0.8
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 41.1
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 2.9