MSI R5870 1024MB GDDR5

Po premierze układów graficznych Radeon HD z serii 5000 rodzina tych kart stale się rozrasta zapełniając kolejne półki cenowe. Konkurencja natomiast nie pokazuje nic, co mogłoby konkurować z AMD/ATI. Z braku nowości standardowo staramy się zdobyć wszystkie godne uwagi produkty dostępne obecnie na rynku. Dziś prezentujemy Radeona HD 5870 od firmy MSI.

W nowej wersji 3DMarka Radeona HD 5870 wyprzedzają zaledwie GeForce GTX 295 oraz Asus Mars.
W nowej wersji 3DMarka Radeona HD 5870 wyprzedzają zaledwie GeForce GTX 295 oraz Asus Mars.

Układy Radeon HD 5870 zostały zaprezentowane 23 września 2009 roku i są zdecydowanie jedną z ciekawszych propozycji dla graczy w tym roku. Długo oczekiwany Radeon pojawił się na rynku i swoją wydajnością zaskoczył wszystkich. W stosunku do poprzednika w nowszej generacji w zasadzie wszystko uległo podwojeniu. Nowe układy mają dwa razy więcej ROP’ów, dwa razy więcej jednostek cieniowania oraz dwa razy więcej jednostek teksturujących. Niewielkim modyfikacjom uległy również zegary zarówno rdzenia jak i pamięci. Wykonany w 40-nanomterowym procesie technologicznym rdzeń Cypress w referencyjnych kartach pracuje z częstotliwością 850 MHz, natomiast pamięci GDDR5 z efektywnym taktowaniem 4800 MHz. AMD/ATI nie zdecydowało się niestety na poszerzenie szyny pamięci, natomiast usprawniło jej pracę.

Identycznie w grze Crysis – jedynie drogie dwurdzeniowe układy mogą konkurować z ATI.
Identycznie w grze Crysis – jedynie drogie dwurdzeniowe układy mogą konkurować z ATI.

MSI Radeon HD 5870 podobnie jak opisywane wcześniej referencyjne konstrukcje AMD/ATI, które mieliśmy okazję testować wcześniej, nie różnią się niczym oprócz naklejki na obudowie oraz zawartością opakowania. Skupmy się najpierw na wydajności prezentowanego MSI, gdyż to właśnie ona gra zawsze główną rolę przy wyborze przyszłej karty graficznej. W naszych testach wyprzedziła ona zdecydowanie lidera wśród jednordzeniowych produkcji – GeForce’a GTX 285, a w większości testów doganiając również jego dwurdzeniową odmianę – Asus Mars. Dokładne wyniki znajdziecie na przykładowych wykresach, natomiast po bardziej szczegółowe zestawienie zapraszamy na stronę z rankingami.

W grze WiC sytuacja wyrównana, chociaż nowe ATI jest na prowadzeniu.
W grze WiC sytuacja wyrównana, chociaż nowe ATI jest na prowadzeniu.

Radeon HD 5870 jest obecnie najwydajniejszą jednordzeniową kartą graficzną umożliwiającą dodatkowo obsługę DirectX 11. Dużym jej plusem jest również technologia AMD Eyefinity pozwalająca na podłączenie trzech monitorów FullHD bez konieczności używania dodatkowych urządzeń. Otrzymany w ten sposób obraz o rozdzielczości 7680×3200 zapewni graczom zdecydowane poszerzenie widocznej sceny, natomiast dla standardowych użytkowników pozwoli na otworzenie wielu niezależnych okien.

1600 jednostek, wysokie taktowanie GPU i szybka pamięć. To bardzo wydajna karta.
1600 jednostek, wysokie taktowanie GPU i szybka pamięć. To bardzo wydajna karta.

Niestety wraz z kartą graficzną z logo MSI nie dostaniemy, jak to miało miejsce przy produktach HIS-a i Sapphirea gry DiRT2 wykorzystującej najnowsze biblioteki DirectX 11. W zamian natomiast, zapłacimy trochę mniej niż za wymienione wyżej produkty konkurencji.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 90
    • Wyposażenie i dane techniczne 100
    • Chłodzenie 78
    • Wydajność 88
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 5870
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1600
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 850
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4800
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • DisplayPort tak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9,11
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 14325
    • GPU Score 15148
    • GPU Test 1 46
    • GPU Test 2 43
    • CPU Score 12316
  • 3DMark06
    • 3DMark result 17662
    • SM2.0 Score 6514
    • HDR/SM3.0 Score 9189
    • CPU Score 4506
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 92.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 79.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 75.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 65.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 62.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.8
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 51.7
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 48.9
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 85
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 62
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 84
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 83
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.8
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.7
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.5
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 157.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 158.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 156.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 145.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 155.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 123.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10661
      • CPU 9625
      • Memory 6571
      • Graphics 28959
      • HDD 5738
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 31.9
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 1.1
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 50.0
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 6.4