Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X 1024MB GDDR5

Mimo że od premiery kart graficznych Radeon HD 5870 już trochę czasu minęło, to dopiero teraz na rynku zaczynają się pojawiać podkręcone wersje wcześniej wspomnianych układów.  Jako pierwsza do testów dotarła do nas karta firmy Sapphire z serii Vapor-X.

W 3DMark Vantage Radeon HD 5870 przegrywa tylko z GeForce GTX 295 oraz Asus Mars.
W 3DMark Vantage Radeon HD 5870 przegrywa tylko z GeForce GTX 295 oraz Asus Mars.

Technologia wykorzystana w prezentowanym dziś Radeonie HD 5870 po raz pierwszy została użyta w bardzo wydajnych kartach należących do serii Toxic, gdzie efektywne odprowadzanie ciepła z wysoko podkręconych układów było bardzo ważne. Swoją wydajność Vapor-X zawdzięcza komorze w której płynne chłodziwo parując odbiera ciepło przekazywane przez rdzeń karty. Para która powstaje przemieszcza się następnie do komory kondensacji, gdzie osadza się na chłodnej powierzchni radiatora, na której oddaje swoje ciepło i zamienia stan ponownie na ciekły. Dalszym rozproszeniem ciepła zajmuje się radiator wraz z wentylatorem. W kartach z serii Toxic połączenie Vapor-X z rozbudowanym radiatorem oraz dużym wentylatorem sprawdziły się w bardzo dobrze utrzymując niską temperaturę rdzenia oraz pamięci.

Identycznie wygląda sytuacja w grze Crysis. Górą są tylko dwuprocesorowe karty.
Identycznie wygląda sytuacja w grze Crysis. Górą są tylko dwuprocesorowe karty.

W testowanym przez nas Sapphire Radeon HD 5870 z serii Vapor-X ten system chłodzenia został zastosowany dla rdzenia oraz pamięci karty. Ciepło generowane przez GPU jest dodatkowo odprowadzane na radiator przy pomocy rutek typu heatpipe pomiędzy którymi umieszczono sporych rozmiarów wentylator. Efekt zmiany chłodzenia jest widoczny głownie w temperaturze pracy rdzenia która spadla z około 85°C, które widywaliśmy w standardowo chłodzonych produktach do zaledwie 65°C. Niestety wraz ze spadkiem temperatury nieznacznie podniósł się poziom hałasu generowanego przez kartę. W testowanym wcześniej referencyjnym Sapphire maksymalny zmierzony hałas wynosił 41,1 dB. Prezentowany dziś Radeon HD 5870 Vapor-X wytwarzał 42,6 dB.

W UT3 nowy Radeon traci niewiele do GeForce GTX 285 od Nvidii.
W UT3 nowy Radeon traci niewiele do GeForce GTX 285 od Nvidii.

W tym miejscu warto również przypomnieć, że opisywany produkt ma podniesione częstotliwości pracy zarówno dla rdzenia jak i pamięci. Pierwsza z wartości wzrosła zaledwie o 20 MHz (z 850 do 870 MHz), natomiast częstotliwość efektowna szybkich modułów GDDR5 o 200 MHz (5000 MHz). Nie są to wartości wyśrubowane, natomiast pozwalają one odskoczyć od konkurencji na około 5%. W tekście prezentujemy tylko niektóre z wyników uzyskanych w czasie testu, natomiast po pełne ich zestawienie zapraszamy na stronę z rankingami.

GPU-Z odpowiada na wszystkie pytania. Ale tylko, jeżeli chodzi o karty graficzne;)
GPU-Z odpowiada na wszystkie pytania. Ale tylko, jeżeli chodzi o karty graficzne;)

Sapphire Radeon HD 5870 Vapor-X 1024MB GDDR5 jest zdecydowanie kartą godną uwagi. Dzięki niskiej temperaturze pracy oraz bardzo wydajnemu systemowi chłodzenia możemy spokojnie pokusić się o podniesienie zegarów rdzenia oraz pamięci. Dodatkowym atutem jest bardzo szeroka gama wyjść wideo oraz dołączone gry (Eidos Studios: Battlestations: Pacific; Codemasters: Colin McRae: DiRT 2).

Grzegorz Glonek

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News

  • Oceny
    • Łączna 91
    • Wyposażenie i dane techniczne 97
    • Chłodzenie 83
    • Wydajność 89
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 5870
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1600
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 870
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 5000
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • DisplayPort tak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9,11
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 14444
    • GPU Score 15305
    • GPU Test 1 46
    • GPU Test 2 43
    • CPU Score 12359
  • 3DMark06
    • 3DMark result 17711
    • SM2.0 Score 6514
    • HDR/SM3.0 Score 9276
    • CPU Score 4478
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 94.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 82.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 77.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 67.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 64.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55.1
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 52.0
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 49.2
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 85
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 62
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 83
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 81
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.2
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.8
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.7
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 159.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 160.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 157.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 147.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 157.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 127.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10723
      • CPU 9605
      • Memory 6594
      • Graphics 29993
      • HDD 5994
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 30.7
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 1.1
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 41.6
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 3.5