10 nowości w Office 2010

W lipcu do ograniczonej grupy testerów trafiła wersja Technical Preview najnowszego pakietu Microsoft Office 2010. CHIP prezentuje dziesięć najciekawszych zmian, jakie już teraz zostały wprowadzone.

Office 2010 oznaczony numerem 14 zastąpi na początku przyszłego roku obecną, 12 wersję, czyli Office 2007. Feralną trzynastkę z wiadomych względów pominięto… Nowy pakiet biurowy Microsoftu ma być pierwszym w historii, który ukaże się zarówno w wersji 32-, jak i 64-bitowej.

Wersja Technical Preview Office 2010, która już pod koniec maja pojawiła się nieoficjalnie w Sieci, zachęca do przesiadki. Trzeba jednak powiedzieć, że zmiany są bardziej ewolucyjne niż rewolucyjne, mniej radykalne niż podczas przerabiania edycji 2003 w 2007. Widać również, że Microsoft podpatruje produkty trendsettera, jakim jest Apple. iWork’09 z pewnością nie należy do liderów wśród pakietów biurowych, ale debiutujące w nim rozwiązania, jak się okazuje, są kamieniami milowymi dla tej grupy aplikacji. Wystarczy spojrzeć na takie funkcje, jak usuwanie tła z obrazów czy zaawansowana edycja i animacje obiektów w prezentacjach, które pojawiły się również w produkcie Microsoftu. Warto pamiętać, że to, co prezentujemy, to nawet jeszcze nie wersja beta, a więc można spodziewać się kolejnych zmian. Co ważne, te które już są idą w dobrym kierunku.

1. Odmieniony przycisk Office

Całkowicie zmieniono przycisk Office. Znacznie poprawiono funkcje otwierania, zapisywania itp., możemy też w końcu łatwo zmieniać metadane dokumentu oraz edytować uprawnienia.

2. Łatwiejsze wybieranie formatów

Teraz wystarczy najechać na ikonę nowego dokumentu, aby zobaczyć dostępne typy dokumentów, jakie możemy utworzyć. Wybór ułatwia graficzna przeglądarka formatów.

3. Jeszcze więcej wstążek

Wprowadzone w Office 2007 wstążki były strzałem w dziesiątkę i pozwoliły użytkownikom dotrzeć do bogactwa funkcji pakietu, niestety zabrakło ich m.in. w OneNote i Outlooku. W wersji 2010 te niedoróbki zostały usunięte. Wstążki można też od teraz wyłączyć jednym kliknięciem.

4. Efekty na szeroki ekran

W nowym PowerPoincie oprócz szablonów przeznaczonych na panoramiczne ekrany pojawiły się zupełnie nowe efekty, pozwalające np. na animację tekstów i obrazków osadzonych na slajdach.

5. Nowe drukowanie

Ustawienie parametrów wydruku nigdy nie było tak łatwe. W dużym oknie od razu widzimy podgląd pracy oraz przejrzyste menu służące do wyboru drukarki, formatu papieru itp.

6. Przechwytywanie

W programach pojawił się moduł służący do przechwytywania ekranów. Jednym ruchem możemy wybrać np. screenshot aktywnego okna, nic nie stoi też na przeszkodzie, aby zaznaczyć tylko fragment ekranu.

7. Usuwanie tła jednym kliknięciem

Dzięki funkcji Background Removal można za pomocą jednego kliknięcia pozbyć się tła ze zdjęć. Ta funkcja z pewnością przyda się podczas przygotowywania prezentacji.

8. Efekty jak w Photoshopie

W narzędziach do edycji obrazów pojawiły się także nowe efekty specjalne. Podobne można znaleźć w samodzielnych programach graficznych. Bardziej intuicyjna jest również korekta zdjęć.

9. Szybki dostęp w Windows 7

Dzięki dostępnej w Windows 7 liście szybkiego uruchamiania (pojawia się ona po kliknięciu przez nas ikony aplikacji prawym przyciskiem myszki) możemy w Outlooku szybko utworzyć nowe spotkanie czy rozpocząć pisanie listu.

10. Pełna ochrona

Nazwę funkcji »Chroń dokument« zmieniono na »Ograniczenia edytowania«, ale to właściwie zmiana kosmetyczna. Pojawiła się za to nowa ikona »Blokuj autorów«, dzięki której określamy prawa dostępu do dokumentu.

Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.