MSI GeForce GTX 295 1792MB GDDR3

O kartach graficznych z serii GeForce GTX 295 w nowej rewizji (chipsety osadzone na jednym PCB) słyszeliśmy już dawno temu. Pomimo faktu, że nie znajdują się one na pierwszych miejscach rankingów, to nadal są najwydajniejszymi układami w ofercie nVidii oraz firm z nią współpracujących. MSI GeForce

Drogie, duże, prądożerne, wyposażone w głośne układy chłodzenia – takie określenia często spotykaliśmy w odniesieniu do kart GeForce GTX 295. Jedyne czego nie można było im zarzucić to niska wydajność. Po premierze dwurdzeniowego GTX 295 zaczęły pojawiać się informacje na temat nowej rewizji tych kart, która dzięki umieszczeniu obu chipsetów graficznych na jednym PCB miała być zdecydowanie tańsza w produkcji, co teoretycznie przekładało się na niższą cenę dla odbiorcy końcowego… Niestety liczba nowych GeForce’ów była na tyle znikoma, że zakup jej graniczył niemalże z cudem.

W 3DMark Vantage wynik karty można umieścić między HD 5870, a 2-rdzeniowym HD 5970.

W 3DMark Vantage wynik karty można umieścić między HD 5870, a 2-rdzeniowym HD 5970.

Testowany przez nas produkt MSI GeForce GTX 295 1792MB GDDR3 jest jedną z paru testowanych przez nas kart posiadających chipsety umieszczone na jednej płytce PCB. Jest ona standardową konstrukcją Nvidii wyposażoną w referencyjny system chłodzenia oraz częstotliwości pracy zegarów.

Sytuacja w grze Crysis wygląda podobnie jak w 3DMark Vanage.

Sytuacja w grze Crysis wygląda podobnie jak w 3DMark Vanage.

Na uwagę zasługuje natomiast system chłodzenia użyty w nowszej rewizji GTX 295. Jest on znacznie wydajniejszy a zarazem cichszy niż stosowany we wcześniejszych kartach bazujących na dwóch laminatach. Został on zbudowany przy wykorzystaniu radiatora z rurkami heatpipe umieszczonego nad każdym z rdzeni karty oraz wentylatora znajdującego się pomiędzy nimi. Ponieważ został tu użyty dość pokaźnych rozmiarów wiatrak możliwe było zmniejszenie jego prędkości obrotowej, co zdecydowanie obniżyło hałas generowany w czasie. Zmiana ta znalazła swoje przełożenie również na temperaturę pracy układów. W rewizji pierwszej maksymalna temperatura notowana w czasie testów wynosiła około 90 stopni, natomiast prezentowany dziś MSI wydzielał maksymalnie 78°C.

Tutaj GTX 295 ma zdecydowanie bliżej do 1-rdzeniowego Radeona HD 5870.

Tutaj GTX 295 ma zdecydowanie bliżej do 1-rdzeniowego Radeona HD 5870.

Karty GeForce GTX 295 pozostają nadal najwydajniejszymi układami Nvidii dostępnymi na rynku. Mimo usunięcia wielu wad które niosła ze sobą pierwsza rewizja tych kart, również druga nie jest od niech wolna. Podstawowym problemem GeForce GTX 295 jest cena. Mimo zrezygnowania z jednej PCB (co miało zmniejszyć koszt produkcji) cena karty zmalała zaledwie o 100 zł i utrzymuje się na poziomie około 1700 zł. W tej cenie możemy obecnie nabyć dużo wydajniejsze konstrukcje ATI…

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 86
    • Wyposażenie i dane techniczne 77
    • Chłodzenie 53
    • Wydajność 86
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 295
  • Liczba jednostek zunifikowanych 240
  • Pamięć [MB] 2*896
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 576
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] 1242
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 2016
  • Typ pamięci GDDR3
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] bd.
  • Czas dostępu [ns] 0.8
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 195,62
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 15529
    • GPU Score 17121
    • GPU Test 1 50
    • GPU Test 2 60
    • CPU Score 12142
  • 3DMark06
    • 3DMark result 16476
    • SM2.0 Score 5670
    • HDR/SM3.0 Score 8688
    • CPU Score 4500
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 104.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 94.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 88.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 78.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 73.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 64.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 54.4
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53.5
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 52.4
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 95
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 57
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 93
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 56
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 90
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 55
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.2
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.0
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 58.9
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 118.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 108.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 115.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 101.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 114.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 92.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10294
      • CPU 9608
      • Memory 6581
      • Graphics 19066
      • HDD 6031
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 39.6
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 2.8
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 54.3
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 10.2
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.