MSI R5970 2048MB GDDR5

Testowany przez nas produkt firmy MSI od referencyjnego modelu ATI, który prezentowaliśmy jakiś czas temu przy okazji premiery Radeonów HD 5970 niczym się nie różni pod względem wydajności. Karty wyposażone w ten układ są w chwili obecnej najwydajniejszymi konstrukcjami dostępnymi na rynku.

18 listopada 2009 odbyła się ogólnoświatowa premiera nowych kart graficznych ATI Radeon HD 5970. Wraz z pojawieniem się większej liczby kart z tej serii w sklepach poprawiła się również sytuacja w naszym rankingu. Dziś został on poszerzony o produkt firmy MSI. Prezentowany dziś Radeon HD 5970 to nic innego jak połączenie dwóch rdzeni Radeona HD 5870 na jednym PCB za pośrednictwem mostka PLX drugiej generacji.

W benchmarku wykorzystującym DirectX 10 – 3DMark Vantage – wygrywa Asus Mars.

W benchmarku wykorzystującym DirectX 10 – 3DMark Vantage – wygrywa Asus Mars.

Zastanawiacie się zapewne dlaczego AMD nie zdecydowało się na oznaczenie karty jako „X2” jak miało to miejsce w poprzednich konstrukcjach? Otóż nowy Radeon jest swoistym połączeniem zegarów Radeona 5850 z jednostkami cieniującymi oraz teksturującymi Radeona HD 5870. Zatem Radeon 5970 ma układy GPU pracujące z częstotliwością 725 MHz oraz kości pamięci o częstotliwości 4000 MHz, natomiast wyposażony został łącznie w 3200 procesorów strumieniowych. Obniżenie taktowania karty zostało wymuszone przez standard PCI-e SIG (ang. Special Interest Group) w którym karta jest zgodna, a który przewiduje maksymalna pobór prądu do 300 W. Inżynierom AMD udało się sprostać wyzwaniu i karta w czasie 100% obciążenia pobiera 294 W, natomiast w czasie pracy w środowisku 2D (pulpit Windows) wystarcza jej zaledwie 42 W.

W Crysis znów widoczna jest wysoka wydajność Radeona HD 5970.

W Crysis znów widoczna jest wysoka wydajność Radeona HD 5970.

Mimo ograniczenia ze strony standardu PCI-e AMD zachęca użytkowników karty do jej podkręcania oferując ją jako „odblokowaną”. Oznacza to tyle, że użytkownik będzie miał pełną kontrolę nad overclockingiem, podobnie jak ma to miejsce w procesorach AMD z serii Black Edition. Jest to prawdziwa gratka dla osób bijących rekordy, gdyż rdzenie Radeona HD 5870 w jednordzeniowych konstrukcjach pracują standardowo z częstotliwością 850 MHz i są wyjątkowo podatne na podkręcanie. Ponadto wykorzystano tu kości GDDR5 firmy Hynix, które według specyfikacji producenta mogą pracować z częstotliwością 5000 MHz. Aby odprowadzić ciepło powstałe w czasie pracy obu GPU oprócz standardowego radiatora wykorzystana została również komora Vapor Chamber znana z kart graficznych firmy Sapphire. Według danych ATI jest ona w stanie odprowadzić 400 W wygenerowanego ciepła. Jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt,że karta ta generuje standardowo około 300 W to zostaje całe 100 W zapasu dla miłośników podkręcania.

Natomiast Unreal Tournament III zdecydowanie woli dwurdzeniowe układy Nvidii.

Natomiast Unreal Tournament III zdecydowanie woli dwurdzeniowe układy Nvidii.

Wydajność jest na wysokim poziomie, a jedynymi produktami które mogą się w chwili obecnej równać z MSI są inne karty wykorzystujecie Radeona HD 5970. Ewentualne rozbieżności w wynikach są spowodowane wersja sterownika użytego w czasie testowania. W tekście zaprezentowaliśmy część jej wyników, natomiast po kompletne zestawienie zapraszamy na stronę z rankingami.

Prezentowany dziś MSI oprócz wysokiej wydajności oferuje podstawowy zestaw dodatków. W jego opakowaniu znajdziemy przejściówki DVI – HDMI oraz mini DP – DP, jeden kabel zasilający PEG 6- oraz 8-pin i mostek CrossFire. Większości z nas zdecydowanie brakuje tu gry Codemasters: Colin McRae: DiRT 2 którą tak chętnie oferują inni producenci…

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 97
    • Wyposażenie i dane techniczne 76
    • Chłodzenie 71
    • Wydajność 97
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu ATI
  • Model chipsetu Radeon HD 5970
  • Liczba jednostek zunifikowanych 3200
  • Pamięć [MB] 2*1024
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia [MHz] 725
  • Częstotliwość taktowania Shaderów [MHz] -
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4000
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] bd.
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • DisplayPort brak
    • Wyjście TV (PAL) brak
    • Wyjście TV (HDTV) - component brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 9,12
  • 3DMark Vantage
    • 3DMark Score 16571
    • GPU Score 18806
    • GPU Test 1 55
    • GPU Test 2 55
    • CPU Score 12217
  • 3DMark06
    • 3DMark result 17932
    • SM2.0 Score 6462
    • HDR/SM3.0 Score 9564
    • CPU Score 4499
  • Crysis
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 117.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 109.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 105.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 90.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 88.0
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 77.0
  • PT Boats: Knights of the Sea
    • 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 56.4
    • 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53.7
    • 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 53.2
  • World in Conflict
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF [FPS] 85
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 65
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF [FPS] 84
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 61
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF [FPS] 82
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 60
  • Company of Heroes 1.71
    • Wbudowany test wydajności - 1280x1024
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.7
    • Wbudowany test wydajności - 1680x1050
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.5
    • Wbudowany test wydajności - 1920x1200
      • FSAA 4x | AF 16x [FPS] 59.4
  • Enemy Territory: QUAKE WARS
    • 1280x1024
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 153.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 154.0
    • 1680x1050
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 152.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 153.0
    • 1920x1200
      • no FSAA | no AF | HDR off [FPS] 151.0
      • FSAA 4x | AF 16x | HDR off [FPS] 151.0
  • PCMark05 (1.2.0)
    • no FSAA | aniso 1024x768
      • PCMark 10917
      • CPU 9604
      • Memory 6588
      • Graphics 26990
      • HDD 5381
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 33.3
  • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [so] 1.6
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr. [dB] 52.1
  • Poziom hałasu wentylatora (3D) - zmierzony śr [so] 7.3
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.