PowerColor Radeon HD 5870 PCS+ 1024MB GDDR5

PowerColor Radeon HD 5870 PCS+ to jedna z nielicznych w naszych testach podkręcona karta graficzna wykorzystująca chipset Radeon HD 5870 ze zmodyfikowanym systemem chłodzenia. Rdzeń ze standardowych 850 MHz został podkręcony do 875 MHz, natomiast pamięci zyskały dodatkowe 200 MHz i ostatecznie

Układy Radeon HD 5870 zostały zaprezentowane 23 września 2009 roku i od tego czasu są zdecydowanie jedną z ciekawszych propozycji dla graczy. Przez dłuższy czas dostępne były jedynie referencyjne konstrukcje ze standardowymi częstotliwościami. Mniej więcej od początku tego roku sytuacja ta się zmienia i co jakiś czas widzimy autorskie konstrukcje. Dziś przyszedł czas na zaprezentowanie Wam produkty firmy PowerColor z wydajnym a zarazem cichym systemem chłodzenia.

Zanim jednak przejdziemy do konkretów poświęćmy chwile na przypomnienie sobie różnic w budowie kart Radeon HD 5870 w stosunku do jej poprzednika – Radeona HD 4870.

W stosunku do wcześniejszego Radeona w nowszej generacji w zasadzie wszystko uległo podwojeniu. Nowe układy mają dwa razy więcej ROP’ów, dwa razy więcej jednostek cieniowania oraz dwa razy więcej jednostek teksturujących. Niewielkim modyfikacjom uległy również zegary zarówno rdzenia jak i pamięci. Wykonany w 40-nanomterowym procesie technologicznym rdzeń Cypress w referencyjnych kartach pracuje z częstotliwością 850 MHz, natomiast pamięci GDDR5 z efektywnym taktowaniem 4800 MHz. AMD/ATI nie zdecydowało się niestety na poszerzenie szyny pamięci, natomiast usprawniło jej pracę.

PowerColor Radeon HD 5870 PCS+, jak już na wstępie wspominaliśmy, swoją konstrukcją odbiega dość mocno od modelu referencyjnego. Pierwsze zmiany jakie zauważymy po wyjęciu karty z opakowania będą dotyczyły układu chłodzenia. Został on zbudowany w oparciu o sporych rozmiarów aluminiowy radiator oraz równie duży wentylator. Aby skutecznie odprowadzić ciepło znad rdzenia radiator wyposażony został w cztery rurki typu heatpipe – dwie grube i dwie cienkie. Dzięki takiemu rozwiązaniu GPU w czasie spoczynku nie przekraczał temperatury 47 stopni, natomiast po odpaleniu testów maksymalnie zanotowaliśmy 80 st.

Na uwagę zasługuje również wynik osiągnięty w komorze bezechowej. Dzięki dość sporemu, jak na wentylatory umieszczane na kartach graficznych, rozmiarowi możliwe było zmniejszenie ilości obrotów z którymi on pracował zachowując przy tym współczynnik przepływu powietrza na wysokim poziomie. Wpłynęło to oczywiście na wynik pomiarów głośności w których Radeon HD 5870 PCS+ uzyskał wynik maksymalny 46,8 dB pozostawiając w tyle rozwiązanie referencyjne – 52,6 dB.

Oprócz zmiany układu chłodzenia karcie PowerColor podniesieniu uległy również częstotliwości z którymi karta pracuje. Rdzeń zyskał dodatkowe 25 MHz a kości pamięci 200 MHz. Dzięki tej modyfikacji karta jest średnio o 7% wydajniejsza od referencyjnych konstrukcji. W tekście umieściliśmy parę wykresów z wynikami uzyskanymi przez produkt w nowej procedurze testowej. Jeżeli macie ochotę porównać kartę w starszej – wykorzystującej gry DX9/DX10 procedurze, serdecznie zapraszam do odwiedzenia naszych rankingów.

Radeon HD 5870 nie jest już najwydajniejszą jednordzeniową  kartą graficzną natomiast dzięki dobremu stosunkowi ceny do oferowanej wydajności – zdecydowanie lepszym niż GeForce GTX 480. Dużym jej plusem jest również technologia AMD Eyefinity pozwalająca na podłączenie trzech monitorów FullHD bez konieczności używania dodatkowych urządzeń. Otrzymany w ten sposób obraz o rozdzielczości 7680×1600 zapewni graczom zdecydowane poszerzenie widocznej sceny, natomiast dla standardowych użytkowników pozwoli na otworzenie wielu niezależnych okien.

Wraz z kartą PowerColor Radeon HD 5870 PCS+ dostaniemy również grę Infinity Ward: Call of Duty: Modern Warfare 2.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 66
    • Wyposażenie i dane techniczne 85
    • Chłodzenie 72
    • Wydajność 60
  • Kod producenta AX5870 1GBD5-PPDHG2
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 5870
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1600
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 875
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 157
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 5000
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/1/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,4
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 18887
    • GPU Score 18289
    • GPU Test 1 57
    • GPU Test 2 50
    • CPU Score 20950
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 9259
    • GPU Score 8995
    • GPU Test 1 30
    • GPU Test 2 22
    • CPU Score 20882
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 21507
    • SM2.0 Score 8205
    • HDR/SM3.0 Score 10564
    • CPU Score 5845
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 123.62
      • 4xAA [FPS] 98.94
      • 8xAA [FPS] 76.22
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 109.11
      • 4xAA [FPS] 84.36
      • 8xAA [FPS] 64.45
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 97.58
      • 4xAA [FPS] 73.41
      • 8xAA [FPS] 54.34
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 71.97
      • 4xAA [FPS] 51.3
      • 8xAA [FPS] 36.31
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 53.67
      • AAx4 46.6
      • AAx8 43.18
    • 1680x1050
      • AAx0 43.84
      • AAx4 37.65
      • AAx8 34.46
    • 1920x1200
      • AAx0 36.59
      • AAx4 31.32
      • AAx8 24.38
    • 2560x1600
      • AAx0 23.36
      • AAx4 16.7
      • AAx8 6.49
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 87
      • Night [FPS] 86
      • Rain [FPS] 90
      • Sun [FPS] 54
      • Average [FPS] 79
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 62
      • Night [FPS] 57
      • Rain [FPS] 59
      • Sun [FPS] 39
      • Average [FPS] 54
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 37
      • Night [FPS] 32
      • Rain [FPS] 33
      • Sun [FPS] 24
      • Average [FPS] 32
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 20
      • Night [FPS] 18
      • Rain [FPS] 18
      • Sun [FPS] 13
      • Average [FPS] 17
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 105
      • Night [FPS] 107
      • Rain [FPS] 115
      • Sun [FPS] 60
      • Average [FPS] 97
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 65
      • Night [FPS] 62
      • Rain [FPS] 64
      • Sun [FPS] 40
      • Average [FPS] 58
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 45
      • Night [FPS] 39
      • Rain [FPS] 41
      • Sun [FPS] 27
      • Average [FPS] 38
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 25
      • Night [FPS] 21
      • Rain [FPS] 23
      • Sun [FPS] 15
      • Average [FPS] 21
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 163.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 143.7
      • 8xAA 16xAF [FPS] 128.9
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 136.6
      • 4xAA 8xAF [FPS] 116.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 105.5
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 119.7
      • 4xAA 8xAF [FPS] 100.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 89.7
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 81.8
      • 4xAA 8xAF [FPS] 67.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 59.3
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 99.4
      • DX11 47.9
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 56.5
      • DX11 32.9
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 37.9
      • DX11 21.8
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 2.1
      • DX11 1.2
  • DiRT2
    • 1280x1024
      • DX11; 0xAA; ultra profile 96.8
      • DX11; 8xAA; ultra profile 82.8
    • 1680x1050
      • DX11; 0xAA; ultra profile 85.0
      • DX11; 8xAA; ultra profile 71.3
    • 1920x1200
      • DX11; 0xAA; ultra profile 77.9
      • DX11; 8xAA; ultra profile 65.1
    • 2560x1600
      • DX11; 0xAA; ultra profile 56.9
      • DX11; 8xAA; ultra profile 46.3
  • Wentylator
    • Rodzaj chłodzenia 1
    • Poziom hałasu wentylatora (2D) - subiektywny 3
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Furmark) - subiektywny 0
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Gra) - subiektywny 1
    • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony - max [dB] 34,1
    • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr. [dB] 33,6
    • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony max [so] 1,8
    • Poziom hałasu wentylatora (2D) - zmierzony śr [so] 1,7
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Furmark) - zmierzony - max [dB] 46,8
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Furmark) - zmierzony śr. [dB] 46,4
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Furmark) - zmierzony max [so] 5,2
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Furmark) - zmierzony śr [so] 5,1
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Gra) - zmierzony - max [dB] 37,5
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Gra) - zmierzony śr. [dB] 37,1
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Gra) - zmierzony max [so] 2,6
    • Poziom hałasu wentylatora (3D Gra) - zmierzony śr [so] 2,5
    • Pobór prądu platformy
    • Tryb idle (pulpit Windows; pomiar po 5 min) [W] 103.0
    • Tryb 3D (Furmark; pomiar po 2 minutach) [W] 379.0
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.