Sapphire Radeon HD 5550 Ultimate 1024MB DDR2

Prezentowany Radeon HD 5550 to najnowsza propozycja ATI. Jej zadaniem jest uzupełnienie luki pomiędzy układami Radeon HD 5450 a 5670. Testowany model Sapphire ma standardowe częstotliwości pracy zarówno rdzenia jak i pamięci karty, natomiast zastosowany tu został wydajny, pasywny układ chłodzenia.

Zaledwie klika dni po premierze tanich układów ATI Radeon HD 5450 firma AMD rozpoczyna sprzedaż kolejnej karty  przeznaczonej dla niższego segmentu rynku. Radeony z serii HD 5500 mają stanowić uzupełnienie luki pomiędzy wspomnianymi wcześniej HD 5400 oraz średnio wydajnymi HD 5600.

O ile prezentowany już jakiś czas temu Radeon HD 5450 stanowi w pełni produkt niskobudżetowy, to z kolei Radeon HD 5570 jest urządzeniem dużo wydajniejszym. Okazuje się jednak, że ATI potrafi uzupełnić i lukę pomiędzy nimi. To produkt który łączy w sobie cechy obu wczesnej wspomnianych kart – będzie tani a zarazem wydajniejszy niż HD 5450.

W bazującym na DX9 benchmarku wynik karty jest niski i plasuje ją pomiędzy układami HD 5450 oraz starszym GF 9500 GT

W bazującym na DX9 benchmarku wynik karty jest niski i plasuje ją pomiędzy układami HD 5450 oraz starszym GF 9500 GT

Radeon HD 5550, bo to właśnie o nim mowa, mimo że należy do serii HD 5000 to swoją budową znacznie odbiega od wydajniejszego HD 5750. Do podstawowych różnic należy zaliczyć zmniejszoną z 400 do 320 liczbę jednostek cieniujących.

W nowszej wersji wynik jest lepszy od GF 9500 GT, natomiast jest to niewielka przewaga...

W nowszej wersji wynik jest lepszy od GF 9500 GT, natomiast jest to niewielka przewaga…

Prezentowany Sapphire Radeon HD 5550 Ultimate pod względem taktowania nie odbiega niczym od modelu referencyjnego. Częstotliwość pracy jego GPU ustawiona została na 550 MHz, natomiast pamięci DDR2 na 800 MHz. Testowany Sapphire miał jej do dyspozycji aż 1024 MB. W tym miejscu warto wspomnieć, że producenci dostali od ATI wolną rękę przy doborze zastosowanych na kartach pamięci RAM. Mają oni do wyboru zarówno starsze układy DDR2 jak i zdecydowanie wydajniejsze GDDR3.

W Crysis 6 fps oferowane przez 5550 Ultimate to zdecydowanie za mało aby myśleć o graniu

W Crysis 6 fps oferowane przez 5550 Ultimate to zdecydowanie za mało aby myśleć o graniu

Wraz z Radeonem HD 5550 na opakowania wraca również oznaczenie Ultimate z którym w karach HD 5000 nie mieliśmy okazji się jeszcze spotkać. Produkty z tej serii wyposażone zostały przez inżynierów Sapphire w pełni pasywne układy chłodzenie.

W UT3 zdecydowanie lepsze wyniki niż w przypadku Crysisa. 24 fps to wynik dobry zwłaszcza, ze wydajniejszy 5570 ma 29 fps.

W UT3 zdecydowanie lepsze wyniki niż w przypadku Crysisa. 24 fps to wynik dobry zwłaszcza, ze wydajniejszy 5570 ma 29 fps.

Wydajność karty do najwyższy nie należy natomiast nie jest aż tak niska jak testowanego parę wcześniej Radeona HD 5450. W tekście standardowo znajdziecie wykresy z pomiarów w rozdzielczości 1920×1200, natomiast po pełne zestawienie wyników zapraszamy na stronę z rankingami gdzie dodatkowo będziecie mogli porównać miedzy sobą dowolne układy w preferowanych przez Was rozdzielczościach.

Podobnie jak i w Vantage tak i tu karta plasuje się pomiędzy układami HD 5450 a GF 9500 GT

Podobnie jak i w Vantage tak i tu karta plasuje się pomiędzy układami HD 5450 a GF 9500 GT

Podobnie jak i prezentowanego wcześniej Radeona HD 5450, tak i testowanego Sapphire Radeon HD 5550 Ultimate polecić można z czystym sumieniem użytkownikom komputerów Media Center. Dzięki w pełni pasywnemu układowi chłodzenia oraz natywnemu wyjściu HDMI sprawdzi się on w nich wyśmienicie.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 20
    • Wyposażenie i dane techniczne 63
    • Chłodzenie 100
    • Wydajność 7
  • Kod producenta 11170-14-20R
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 5550
  • Liczba jednostek zunifikowanych 320
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 550
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 400
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 800
  • Typ pamięci DDR2
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 128
  • Czas dostępu [ns] 2.5
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/0/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub tak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,4
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 2351
    • GPU Score 1814
    • GPU Test 1 6
    • GPU Test 2 5
    • CPU Score 20913
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 837
    • GPU Score 796
    • GPU Test 1 3
    • GPU Test 2 2
    • CPU Score 20851
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 4782
    • SM2.0 Score 1565
    • HDR/SM3.0 Score 1856
    • CPU Score 5798
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 23.67
      • 4xAA [FPS] 13.96
      • 8xAA [FPS] 8.94
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 18.93
      • 4xAA [FPS] 11.12
      • 8xAA [FPS] 7.1
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 16.73
      • 4xAA [FPS] 9.55
      • 8xAA [FPS] 6.01
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 10.6
      • 4xAA [FPS] 5.88
      • 8xAA [FPS] 3.76
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 7.57
      • AAx4 6.01
      • AAx8 5.24
    • 1680x1050
      • AAx0 5.88
      • AAx4 4.66
      • AAx8 4.09
    • 1920x1200
      • AAx0 4.69
      • AAx4 3.74
      • AAx8 3.28
    • 2560x1600
      • AAx0 2.7
      • AAx4 2.17
      • AAx8 1.91
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 11
      • Night [FPS] 10
      • Rain [FPS] 11
      • Sun [FPS] 6
      • Average [FPS] 10
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 7
      • Night [FPS] 6
      • Rain [FPS] 6
      • Sun [FPS] 4
      • Average [FPS] 6
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 4
      • Night [FPS] 3
      • Rain [FPS] 3
      • Sun [FPS] 2
      • Average [FPS] 3
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 2
      • Night [FPS] 2
      • Rain [FPS] 2
      • Sun [FPS] 1
      • Average [FPS] 2
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 14
      • Night [FPS] 13
      • Rain [FPS] 14
      • Sun [FPS] 7
      • Average [FPS] 12
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 8
      • Night [FPS] 7
      • Rain [FPS] 7
      • Sun [FPS] 4
      • Average [FPS] 7
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 5
      • Night [FPS] 4
      • Rain [FPS] 4
      • Sun [FPS] 3
      • Average [FPS] 4
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 3
      • Night [FPS] 2
      • Rain [FPS] 2
      • Sun [FPS] 1
      • Average [FPS] 2
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 26.7
      • 4xAA 8xAF [FPS] 20.4
      • 8xAA 16xAF [FPS] 16.9
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 20.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 15.7
      • 8xAA 16xAF [FPS] 13.0
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 16.8
      • 4xAA 8xAF [FPS] 12.7
      • 8xAA 16xAF [FPS] 10.5
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 9.8
      • 4xAA 8xAF [FPS] 7.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 6.1
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 14.1
      • DX11 7.6
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 6.6
      • DX11 4.0
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 4.3
      • DX11 2.8
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 2.5
      • DX11 1.6
  • DiRT2
    • 1280x1024
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.