Asus EAH5850 1024MB GDDR5

W czasie premiery wydajnych Radeonów HD 5870 na rynku pojawiła się również tańsza jego wersja – Radeon HD 5850. Od wydajniejszego brata różni się on ilością procesorów oraz niższymi taktowaniami. Dużą jego zaleta jest niski współczynnik TDP w trybie 2D wynoszący zaledwie 27W. Wraz z kartą Asusa

Radeon HD 5850 po wydajniejszym bracie (HD 5870) odziedziczył w zasadzie wszystkie cechy którymi powinna być obdarzona dobra karta graficzna. Mamy tu wiec rdzeń Cypress wykonany w 40-nanometrowym procesie technologicznym, wydajne pamięci GDDR5, obsługę AMD Eyefinity oraz cechę wspólną całej serii Radeon HD 5000 – zgodność z DirectX 11.

W nowym 3DMarku Radeon HD 5850 plasuje się pomiędzy dwurdzeniowym Radeonem HD 4870 X2 a prezentowanym niedawno Radeonem HD 5870

W nowym 3DMarku Radeon HD 5850 plasuje się pomiędzy dwurdzeniowym Radeonem HD 4870 X2 a prezentowanym niedawno Radeonem HD 5870

Do podstawowych różnic miedzy tymi modelami należą: niższe taktowania rdzenia (725 zamiast 850 MHz), pamięci (4000 zamiast 4800 MHz) oraz liczba procesorów którą zredukowano z 1600 do 1440 jednostek. Te zmiany przyniosły poprawienie współczynnika TDP (ang.

Thermal Design Power

), który w czasie pełnego obciążenia zmalał z 188 do 151 W. Warto również pamiętać, że w obu modelach współczynnik TDP w trybie 2D zredukowany został do poziomu zaledwie 27 W (Radeon HD 4890 wydzielał w tym trybie 90 W).

W grze Crysis nowy produkt AMD nieznacznie wyprzedza GeForce GTX 285, natomiast przegrywa dość zdecydowanie z dwurdzeniowymi kartami

W grze Crysis produkt AMD nieznacznie wyprzedza GeForce GTX 285, natomiast przegrywa dość zdecydowanie z dwurdzeniowymi kartami

Zmniejszenie częstotliwości pracy GPU oraz pamięci nieznacznie wpłynęło na obniżenie wydajności. Karta ta jest w stanie w większości testów wygrać nawet z prezentowanym dużo później GeForcem GTX 470, a w niektórych możne ona nawet konkurować z dwurdzeniowymi układami GeForce GTX 295. Część wyników standardowo umieściliśmy w tabelkach znajdujących się w teście, natomiast po dokładniejsze wyniki zapraszamy na stronę z rankingami kart graficznych.

W grze WiC jedynie dwurdzeniowe konstrukcje oraz Radeon HD 5870 były w stanie wyprzedzić nowego Asusa

W grze WiC jedynie dwurdzeniowe konstrukcje oraz Radeon HD 5870 były w stanie wyprzedzić nowego Asusa

W opakowaniu Asusa znajdziemy standardowy zestaw dodatków: dwie przejściówki zasilania z molex na 6-pin PEG, mostek CrossFire a także przejściówkę z DVI na analogowy D-Sub. Jako miły dodatek  należy uznać dołączoną przez Asusa grę Codemasters: Colin McRae: DiRT 2.

Asus EAH5850 1024MB GDDR5 według GPU-z

Asus EAH5850 1024MB GDDR5 według GPU-z

Radeon HD 5850 nie jest już świeżym produktem, natomiast biorąc pod uwagę jego wydajność, oraz możliwości (obsługa DirectX 11 oraz AMD Eyefinity) nadal wartym rozważenia podczas podejmowania decyzji zakupowych.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 51
    • Wyposażenie i dane techniczne 99
    • Chłodzenie 64
    • Wydajność 42
  • Kod producenta EAH5850/2DIS/1GD5
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 5850
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1440
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 725
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 157
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4000
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/1/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,5
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 15885
    • GPU Score 14705
    • GPU Test 1 46
    • GPU Test 2 40
    • CPU Score 20922
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 7280
    • GPU Score 7039
    • GPU Test 1 23
    • GPU Test 2 18
    • CPU Score 20842
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 20594
    • SM2.0 Score 8187
    • HDR/SM3.0 Score 9569
    • CPU Score 5847
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 104.87
      • 4xAA [FPS] 82.91
      • 8xAA [FPS] 64.3
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 91.27
      • 4xAA [FPS] 70.29
      • 8xAA [FPS] 53.65
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 81.11
      • 4xAA [FPS] 60.57
      • 8xAA [FPS] 45.47
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 58.81
      • 4xAA [FPS] 42.17
      • 8xAA [FPS] 29.53
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 43.9
      • AAx4 38.11
      • AAx8 35.21
    • 1680x1050
      • AAx0 35.52
      • AAx4 30.7
      • AAx8 28.2
    • 1920x1200
      • AAx0 29.54
      • AAx4 25.42
      • AAx8 20.01
    • 2560x1600
      • AAx0 18.64
      • AAx4 13.93
      • AAx8 7.91
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 68
      • Night [FPS] 67
      • Rain [FPS] 70
      • Sun [FPS] 42
      • Average [FPS] 62
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 50
      • Night [FPS] 45
      • Rain [FPS] 47
      • Sun [FPS] 31
      • Average [FPS] 43
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 31
      • Night [FPS] 26
      • Rain [FPS] 27
      • Sun [FPS] 19
      • Average [FPS] 26
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 18
      • Night [FPS] 15
      • Rain [FPS] 16
      • Sun [FPS] 11
      • Average [FPS] 15
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 83
      • Night [FPS] 86
      • Rain [FPS] 91
      • Sun [FPS] 47
      • Average [FPS] 77
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 52
      • Night [FPS] 48
      • Rain [FPS] 51
      • Sun [FPS] 31
      • Average [FPS] 46
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 35
      • Night [FPS] 31
      • Rain [FPS] 33
      • Sun [FPS] 21
      • Average [FPS] 30
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 20
      • Night [FPS] 18
      • Rain [FPS] 18
      • Sun [FPS] 12
      • Average [FPS] 17
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 134.6
      • 4xAA 8xAF [FPS] 119.3
      • 8xAA 16xAF [FPS] 107.8
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 112.7
      • 4xAA 8xAF [FPS] 97.1
      • 8xAA 16xAF [FPS] 86.8
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 97.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 83.2
      • 8xAA 16xAF [FPS] 73.7
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 67.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 55.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 48.5
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 81.5
      • DX11 39.8
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 45.4
      • DX11 26.0
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 30.0
      • DX11 18.1
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 2.7
      • DX11 2.5
  • DiRT2
    • 1280x1024
2
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.