Użytkownicy komputerów z całego świata wskazali jak i dlaczego tracą dane

Wśród 2 000 respondentów z Europy, Azji i Ameryki Północnej,  niemal połowa (40 proc.) uznała, że to błąd człowieka był przyczyną utraty przez nich danych w ostatnich miesiącach. Wynik ten zdecydowanie różni się od wyników ankiety przeprowadzonej w roku 2005, kiedy tylko 11 procent pytanych wskazało na ten właśnie czynnik. Co ciekawe, mimo wskazań respondentów, inżynierowie z 32 laboratoriów Kroll Ontrack na przestrzeni ostatnich pięciu lat zanotowali na całym świecie znaczny wzrost przypadków utraty danych związanych z awarią sprzętu bądź systemu.
Utrzymuje się wysoki poziom zewnętrznych cyberzagrożeń czyhających na polskie firmy i instytucje
Utrzymuje się wysoki poziom zewnętrznych cyberzagrożeń czyhających na polskie firmy i instytucje

Kolejną najczęściej wymienianą przez ankietowanych przyczyną utraty informacji cyfrowych była awaria sprzętu (29 proc.), w badaniu sprzed pięciu lat wskazywana aż w 56 procentach. Znacznie niższe wskazania dotyczyły utraty danych wskutek działania wirusów. Na tę przyczynę utraty danych wskazało mniej niż siedem procent respondentów, o trzy procent mniej w stosunku do badania sprzed pięciu lat. Podobnie było też w przypadku katastrof naturalnych, gdzie spadek wyniósł jedynie jeden procent (trzy proc. w roku 2010 w stosunku do dwóch procent w roku 2005).

– Każdy przypadek utraty danych to wyjątkowo stresująca sytuacja dla użytkownika sprzętu cyfrowego, szczególnie jeśli dotyczy to jego danych prywatnych, na co wskazało nam aż 61 procent respondentów badania. Podobnie jest w przypadku instytucji publicznych oraz firm, które odpowiadają za dane kluczowe dla funkcjonowania ich biznesu lub klientów, z którymi współpracują. Niezależnie od tego, kto traci dane i jakie są tego przyczyny, musimy pamiętać o podstawowych regułach zabezpieczania plików i stosować się do wskazówek ekspertów dotyczących przede wszystkim tworzenia kopii zapasowych i ostrożności w obchodzeniu się z ich sprzętem – mówi Paweł Odor, główny specjalista Kroll Ontrack.

Co ciekawe, choć aż dziewięć na dziesięciu ankietowanych padło ofiarą utraty danych, niemal co piąty z nich nie wiedział co było jej przyczyną. Według ekspertów Kroll Ontrack ten wynik jasno wskazuje na potrzebę gruntownej edukacji użytkowników prywatnych i środowisk biznesowych w kwestiach bezpieczeństwa zasobów cyfrowych, korzystania z odpowiednich narzędzi i wprowadzania właściwych strategii ochrony danych.

– Choć każdego roku technologie informatyczne są coraz mniej zawodne, wciąż większość użytkowników sprzętu cyfrowego, zarówno w Polsce jak i w pozostałych krajach, zmaga się z utratą danych związaną głównie z błędem ludzkim bądź awarią sprzętu. W rzeczywistości w wielu przypadkach kwestią nie jest to czy, ale kiedy użytkownicy komputerów i innych urządzeń cyfrowych będą musieli zmierzyć się z utratą danych. Naszym zadaniem, które z sukcesem realizujemy od ponad dwudziestu lat na całym świecie, jest dostarczenie technologii pozwalających zniwelować bądź zminimalizować ryzyko ostatecznej utraty danych i wspomóc ich w krytycznych sytuacjach. Ważne jest jednak to, by użytkownicy urządzeń cyfrowych sami pamiętali o odpowiednim zabezpieczeniu ich kluczowych danych – dodaje Paweł Odor.

Globalna ankieta dotycząca badania przyczyn utraty danych została przeprowadzona w miesiącach kwiecień – czerwiec 2010 roku. W badaniu udział wzięło 2 000 respondentów z 17-stu krajów z Europy, Azji i Ameryki Północnej. Wśród badanych znaleźli się użytkownicy prywatni oraz przedstawiciele biznesu, instytucji publicznych (w tym rządowych) oraz partnerzy i resellerzy rynku IT.