MSI N480GTX 1536MB GDDR5

Prezentowany GeForce GTX 480 w barwach MSI jest kolejną topową kartą z układem nVidii na pokładzie w naszym zestawieniu. Wyposażona została ona w 480 zunifikowanych procesorów graficznych (zwanymi również rdzeniami CUDA) oraz 1536 MB pamięci GDDR5. Jej wydajność, podobnie jak cena, jest na wysokim

Od premiery kart graficznych wykorzystujących chipsety o kodowej nazwie Fermi minęło już dużo czasu natomiast cena GTX’ów 480 nadal jest wysoka. Ma to związek głównie z brakiem konkurencyjnego pod względem wydajności jednordzeniowego odpowiednika od AMD. Jeżeli natomiast spojrzymy na cenę topowego GTX’a oraz koszt dwurdzeniowego Dziś prezentujemy kolejnego w naszym rankingu referencyjnego, GeForca GTX 480… tym razem od MSI.

W stosunku do dostępnych wcześniej na rynku układów graficznych nVidia zdecydowała się dość radykalnie przebudować swoje topowe produkty. Pierwszą ze zmian, która cieszy niezmiernie, jest zejście z procesem produkcyjnym do stosowanych przez konkurencję 40-nanometrów. Kolejnym ważnym krokiem jest zastosowanie najwydajniejszych obecnie modułów pamięci GDDR5 które u konkurencyjnej ATI wykorzystywane były masowo już w kartach z serii Radeon HD 4000. W prezentowanym dziś produkcie MSI N480GTX jest jej 1536 MB.

Zanim przejdziemy do oceny wydajności oraz prezentowania plusów i minusów produktu przypomnijmy sobie jej budowę. Specyfikacja techniczna rdzenia karty jest dość zastanawiająca. Zamiast użycia wszystkich 512 jednostek cieniujących dostępnych fizycznie wewnątrz rdzenia, nVidia zdecydowała się na wyłącznie pojedynczego SM dla topowego modelu GTX 480. W rezultacie flagowy GeForce GTX 480 jest dostępny z „zaledwie” 480 shaderami. Prezentowany dziś MSI, podobnie jak i pozostałe modele referencyjne, pracuje z częstotliwością 700 MHz dla rdzenia karty, 1401 MHz dla jej jednostek cieniujących oraz 3696 MHz efektywnego taktowania wspomnianych wcześniej układów GDDR5. Wszystkie zegary ciekawie zachowują się natomiast w momencie kiedy karta nie jest obciążona. Rdzeń obniża wtedy swoje taktowanie do zaledwie 51 MHz, jednostki cieniujące do 101 MHz a pamięci do 272 MHz. Dzięki takim częstotliwością karta może ograniczyć hałas płynący z turbiny, a także obniżyć temperaturę GPU do poziomu około 47 stopni.

Jak już wspomnieliśmy na wstępie produkty wyposażone w układy GeForce GTX 480 stanowią obecnie najszybsze jednordzeniowe produkty. Zapewnia ona średnio o 13% lepszą wydajność niż tańszy o około 300 zł Radeony HD 5870. W tabelkach umieszczonych w tekście przedstawiliśmy część wyników uzyskanych w trakcie naszych pomiarów. Po obszerniejsze ich zestawienie zapraszamy do działu Rankingi. Tam też będziecie mieli możliwość samodzielnego zestawienia kart do porównania.

GeForce GTX 480 z pewnością jest w chwili obecnej najszybszą jednordzeniową kartą graficzną dostępną na rynku, niestety nie jest kartą idealną. Pierwszą z jej wad jest bardzo głośna praca układu chłodzenia w trakcie obciążenia. W czasie naszych pomiarów maksymalny zanotowany poziom hałasu wynosił aż 65,6 dB (17,8 sona) co bezapelacyjnie stawia nowego GeForca na pierwszym miejscu naszego rankingu w tym niechlubnym pomiarze. Tak wysokie obroty turbiny nie są spowodowane widzimisię inżynierów nVidii, a obawą o to aby produkt nie spłonął w trakcie użytkowania… W czasie testów średnia temperatura pracy GeForca GTX 480 wynosiła bowiem około 90 st C.

Gdy znamy wszystkie plusy i minusy produktu pozostaje już tylko zapytać o cenę. Za prezentowanego MSI N480GTX 1536MB GDDR5 przyjdzie nam zapłacić około 1600 zł.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 62
    • Wyposażenie i dane techniczne 92
    • Chłodzenie 43
    • Wydajność 58
  • Kod producenta N480GTX-M2D15
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 480
  • Liczba jednostek zunifikowanych 480
  • Pamięć [MB] 1536
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 700
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1401
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3696
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 384
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/1/0/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 257,.21
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 18943
    • GPU Score 18377
    • GPU Test 1 57
    • GPU Test 2 51
    • CPU Score 20872
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 9703
    • GPU Score 9435
    • GPU Test 1 30
    • GPU Test 2 25
    • CPU Score 21060
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 22323
    • SM2.0 Score 8285
    • HDR/SM3.0 Score 11348
    • CPU Score 5906
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 136.19
      • 4xAA [FPS] 126.18
      • 8xAA [FPS] 115.48
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 127.46
      • 4xAA [FPS] 113.56
      • 8xAA [FPS] 98.07
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 114.78
      • 4xAA [FPS] 97.53
      • 8xAA [FPS] 83.39
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 81.12
      • 4xAA [FPS] 66.42
      • 8xAA [FPS] 55.77
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 58.62
      • AAx4 50.89
      • AAx8 49.85
    • 1680x1050
      • AAx0 46.92
      • AAx4 40.4
      • AAx8 39.63
    • 1920x1200
      • AAx0 38.12
      • AAx4 32.68
      • AAx8 32.08
    • 2560x1600
      • AAx0 23.19
      • AAx4 19.94
      • AAx8 19.64
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 89
      • Night [FPS] 84
      • Rain [FPS] 88
      • Sun [FPS] 45
      • Average [FPS] 77
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 42
      • Night [FPS] 40
      • Rain [FPS] 42
      • Sun [FPS] 26
      • Average [FPS] 38
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 20
      • Night [FPS] 20
      • Rain [FPS] 20
      • Sun [FPS] 15
      • Average [FPS] 19
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 13
      • Night [FPS] 12
      • Rain [FPS] 12
      • Sun [FPS] 8
      • Average [FPS] 11
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 107
      • Night [FPS] 116
      • Rain [FPS] 120
      • Sun [FPS] 73
      • Average [FPS] 104
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 67
      • Night [FPS] 69
      • Rain [FPS] 72
      • Sun [FPS] 48
      • Average [FPS] 64
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 49
      • Night [FPS] 51
      • Rain [FPS] 53
      • Sun [FPS] 36
      • Average [FPS] 47
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 30
      • Night [FPS] 32
      • Rain [FPS] 33
      • Sun [FPS] 22
      • Average [FPS] 29
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 172.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 159.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 146.4
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 150.9
      • 4xAA 8xAF [FPS] 136.4
      • 8xAA 16xAF [FPS] 121.5
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 131.6
      • 4xAA 8xAF [FPS] 115.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 100.1
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 86.2
      • 4xAA 8xAF [FPS] 74.1
      • 8xAA 16xAF [FPS] 63.7
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 109.7
      • DX11 77.0
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 61.6
      • DX11 45.9
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 43.3
      • DX11 33.5
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 26.6
      • DX11 22.0
  • DiRT2
    • 1280x1024
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.