Sapphire Radeon HD 6850 1024MB GDDR5

Mimo braku realnego zagrożenia ze strony konkurencyjnego Fermi AMD zdecydowało się zaprezentować nową serię kart graficznych. Prezentowany dziś Sapphire jest słabszym z dwóch prezentowanych dziś modeli. Wyposażony został w natywne wyjście HDMI w wersji 1,4a które pozwala w pełni cieszyć się

Pod koniec października 2010 roku AMD po raz kolejny przypomniało nam o swojej „The Sweet Spot Strategy”. Informuje nas ona o wprowadzeniu na rynek nowych produktów poczynając od tych z segmentu średniego a kończąc na najwydajniejszych dwurdzeniowych grafikach. Dziś nadszedł czas na zademonstrowanie Wam nowej karty graficznej wykorzystującej rdzeń o kodowej nazwie Barts.

Pierwszymi kartami, które trafiły na rynek są Radeony HD 6850 oraz HD 6870. Zostały one wyposażone w rdzenie o kodowej nazwie Barts, natomiast już niedługo będziemy pisali o wydajniejszych Caymanach (HD 6900) oraz high-endowym Antillesie (HD 6990). W tym momencie warto wspomnieć o zmianie numeracji w nowych układach. W momencie przechodzenia z serii HD 4000 na HD 5000 odpowiednikiem i jednoczesnym jego następcą był układu HD 4870 był HD 5870. Obecnie sytuacja ta uległa zmienia. AMD chcąc zrobić sobie miejsce dla kart low-end postanowiło podnieść numerację o 100. W praktyce oznacza to tyle, że prezentowane ostatnio Radeony HD 6870 będziemy porównywali z HD 5770, a słabszego HD 6850 z HD 5750.

Prezentowany dziś Sapphire HD 6850 jest kartą pracującą ze standardowym taktowaniem. Jego rdzeń ma zatem częstotliwość 775 MHz, natomiast 1 GB szybkich pamięci GDDR5 efektywną prędkość 4000 MHz. Liczba procesorów w modelu tym wzrosła z  720 w modelu HD 5750 do 960 a liczba jednostek ROP uległa podwojeniu i wynosi 32 – czyli tyle samo co w Radeonach HD 5800. Podwojona została również szerokość szyny danych i ostatecznie wynosi 256–bit.

W odróżnieniu od modelu referencyjnego na tylnym panelu Sapphire zamiast dwóch miniDP znalazło się jedno pełnowymiarowe wyjście DisplayPort w standardzie 1.2. Oprócz niego znajdziemy tu również dwa DVI oraz jedno pełnowymiarowe złącze HDMI 1.4a. Dzięki temu ostatniemu użytkownik będzie mógł bez problemu cieszyć się środowiskiem 3D.

Podobnie jak wyjścia na tylnym panelu, tak i układ chłodzenia uległ na karcie Sapphire zmianie. Zamiast wydajnego i zarazem cichego referencyjnego zestawu radiator oraz turbina, na tym modelu umieszczony został Duzy aluminiowy radiator z centralnie nad rdzeniem umieszczonym wentylatorem. Pracuje on jeszcze ciszej od wspomnianego standardowego rozwiązania. Trakcie pomiarów w komorze bezechowej maksymalny hałas wynosił jedynie 44 dB, natomiast po przejściu na pulpit Windows wynik ten spadł szybko do 32,9 dB.

W opakowaniu oprócz samej karty znajdziemy również przejściówkę zasilania z molexa na 6-pin PEG, mostek CrossFire oraz jedną przejściówkę z DVI na analogowego D-Sub. Zabrakło tu niestety gier tak chętnie rozdawanych w momencie premiery układów HD 5000.

Wydajność karty jest na dobrym poziomie. W trakcie testów przeprowadzonych w Laboratorium prezentowany Sapphire bez problemu konkurował z wydajniejszym, jednogigowym, GeForcem GTX 460. W zależności od testu wydajniejszy był albo produkt AMD albo nVidii. W tekście zaprezentowaliśmy część z otrzymanych w trakcie pomiarów wyników, natomiast po pełne ich zestawienie zapraszam na stronę z rankingami.

Sapphire Radeon HD 6850 1024MB GDDR5 jest kartą wydajną a także stosunkowo tanią. W dniu dzisiejszym została ona wyceniona na około 675 zł.

Grzegorz Glonek
  • Oceny
    • Łączna 48
    • Wyposażenie i dane techniczne 80
    • Chłodzenie 77
    • Wydajność 40
  • Kod producenta 11180-00-40R
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 6850
  • Liczba jednostek zunifikowanych 960
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 775
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 100
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4000
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.2
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/1/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,10
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 14156
    • GPU Score 12777
    • GPU Test 1 38
    • GPU Test 2 37
    • CPU Score 20933
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 6120
    • GPU Score 5901
    • GPU Test 1 20
    • GPU Test 2 15
    • CPU Score 20824
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 20596
    • SM2.0 Score 8374
    • HDR/SM3.0 Score 9407
    • CPU Score 5820
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 107.53
      • 4xAA [FPS] 90.24
      • 8xAA [FPS] 75.58
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 93.76
      • 4xAA [FPS] 77.2
      • 8xAA [FPS] 64.1
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 84.44
      • 4xAA [FPS] 68.59
      • 8xAA [FPS] 56.13
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 58.59
      • 4xAA [FPS] 47.44
      • 8xAA [FPS] 38.11
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 40.71
      • AAx4 36.81
      • AAx8 34.72
    • 1680x1050
      • AAx0 32.68
      • AAx4 29.26
      • AAx8 27.49
    • 1920x1200
      • AAx0 26.96
      • AAx4 24.13
      • AAx8 19.91
    • 2560x1600
      • AAx0 16.92
      • AAx4 12.59
      • AAx8 3.84
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 57
      • Night [FPS] 55
      • Rain [FPS] 58
      • Sun [FPS] 34
      • Average [FPS] 51
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 46
      • Night [FPS] 42
      • Rain [FPS] 44
      • Sun [FPS] 26
      • Average [FPS] 40
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 30
      • Night [FPS] 25
      • Rain [FPS] 27
      • Sun [FPS] 18
      • Average [FPS] 25
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 17
      • Night [FPS] 15
      • Rain [FPS] 15
      • Sun [FPS] 10
      • Average [FPS] 14
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 75
      • Night [FPS] 78
      • Rain [FPS] 82
      • Sun [FPS] 40
      • Average [FPS] 69
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 47
      • Night [FPS] 45
      • Rain [FPS] 47
      • Sun [FPS] 27
      • Average [FPS] 42
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 33
      • Night [FPS] 29
      • Rain [FPS] 31
      • Sun [FPS] 19
      • Average [FPS] 28
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 19
      • Night [FPS] 17
      • Rain [FPS] 18
      • Sun [FPS] 11
      • Average [FPS] 16
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 128.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 116.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 108.7
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 105.7
      • 4xAA 8xAF [FPS] 95.9
      • 8xAA 16xAF [FPS] 87.9
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 90.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 80.7
      • 8xAA 16xAF [FPS] 74.4
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 60.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 54.2
      • 8xAA 16xAF [FPS] 49.4
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 74.9
      • DX11 42.8
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 42.7
      • DX11 26.8
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 30.4
      • DX11 19.6
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 2.6
      • DX11 2.4
  • DiRT2
    • 1280x1024
5
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.