Asus GTX580 1536MB GDDR5

GeForce GTX 580 jest najwydajniejszą obecnie kartą graficzną w ofercie NVIDII. Jest cichsza, wydajniejsza a także ma niższe zapotrzebowanie na prąd niż poprzednik – GTX 480.

W chwili obecnej mamy mały zastój na rynku kart graficznych. Po premierze GeForce GTS 580 firma AMD przesunęła termin premiery nowych Radeonów HD 6970 oraz HD 6950 o tydzień. Brak też podkręconych układów dostępnych już Radeonów z serii HD 6800, bądź nowych kości GeForce GTX 580. Z braku kolejnych premier rynkowych sięgnęliśmy po kolejnego przedstawiciela referencyjnych układów Nvidii.

Nvidia tworząc nową kartę za główne cele postawiła sobie cztery podstawowe aspekty. Nowy GeForce miał być konkurencyjny pod względem stosunku wydajności do ilości pobieranego prądu, a przy tym zapewniać graczom jeszcze większą ilość klatek. Kolejnym celem miało być poprawienie jakości wyświetlanego obrazu a także zachowanie jak najniższego poziomu hałasu generowanego przez kartę.

Aby sprostać tym założeniom inżynierowie Nvidii postanowili przebudować rdzeń Fermiego na poziomie tranzystorów. Ich liczba została ograniczona z 3,2 mld, które dostępne były w GTX 480 do wartości prawie 3 mld w GTX 580. Dzięki zmianom stało się możliwe odblokowanie wszystkich 512 jednostek cieniujących (GTX 480 miał ich 480), a także osiągnięcie wyższych częstotliwości pracy. W stosunku do poprzednika GF110 pracuje ze standardową częstotliwością 772 MHz (700 MHz miał GTX 480), a jego jednostki cieniujące mają taktowanie 1544 MHz (1401 MHz w GTX 480).

Na karcie, podobnie jak miało to miejsce w poprzednim modelu, mamy do dyspozycji 1536 MB szybkich pamięci GDDR5. Pracują one z częstotliwością 4008 MHz. Korzystają one z 384-bitowej szyny danych.

Wydajność Asusa GTX580 jest na bardzo wysokim poziomie – jest ona średnio o 16% szybsza od swojego referencyjnego poprzednika a przewaga nad dwurdzeniowymi układami Radeon HD 5970 wynosi około 3%. W naszym rankingu prezentowany dziś produkt zajmuje w chwili obecnej wysokie trzecie miejsce przegrywając jedynie z podkręconymi, dwurdzeniowymi Radeonami.

Więcej na temat wydajności prezentowanej dziś referencyjnej karty możecie poczytać na łamach tego artykułu. Tam też znajdziecie znacznie więcej informacji o nowości Nvidii.

Karty graficzne wyposażone w układ GTX 580 które są obecnie dostępne w sklepach nie różnią się od siebie niczym pod względem budowy układu chłodzenia a także częstotliwości zegarów. Warto zatem zwrócić uwagę na zawartość ich opakowania. W prezentowanym Asusie nie będzie tego wiele. Producent umieścił zaledwie złączkę mini HDMI – HDMI, oraz jedną przejściówkę zasilania 8-pin.

GTX 580 jest produktem znacznie wydajniejszym od poprzednika, a także jak pokazały nasze pomiary, śmiało może konkurować z referencyjnym dwurdzeniowym Radeonem HD 5970 w większości testów. Warto przy tym pamiętać iż HD 5970 jest w chwili obecnej o prawie 200 zł droższy.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 75
    • Wyposażenie i dane techniczne 77
    • Chłodzenie 72
    • Wydajność 71
  • Kod producenta ENGTX580/2DI/1536MD5
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 580
  • Liczba jednostek zunifikowanych 512
  • Pamięć [MB] 1536
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 772
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1544
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4008
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 384
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/1/0/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 262,99
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 23456
    • GPU Score 24502
    • GPU Test 1 72
    • GPU Test 2 71
    • CPU Score 20793
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 13135
    • GPU Score 12885
    • GPU Test 1 40
    • GPU Test 2 35
    • CPU Score 20796
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 22579
    • SM2.0 Score 8215
    • HDR/SM3.0 Score 11728
    • CPU Score 5887
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 136.71
      • 4xAA [FPS] 131.17
      • 8xAA [FPS] 122.18
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 130.21
      • 4xAA [FPS] 123.3
      • 8xAA [FPS] 111.58
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 122.23
      • 4xAA [FPS] 111.49
      • 8xAA [FPS] 96.96
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 95.66
      • 4xAA [FPS] 79.13
      • 8xAA [FPS] 65.74
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 66.38
      • AAx4 59.95
      • AAx8 59.14
    • 1680x1050
      • AAx0 55.62
      • AAx4 49.22
      • AAx8 48.52
    • 1920x1200
      • AAx0 46.59
      • AAx4 40.68
      • AAx8 40.23
    • 2560x1600
      • AAx0 29.05
      • AAx4 28.13
      • AAx8 24.92
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 107
      • Night [FPS] 102
      • Rain [FPS] 107
      • Sun [FPS] 54
      • Average [FPS] 93
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 52
      • Night [FPS] 50
      • Rain [FPS] 52
      • Sun [FPS] 32
      • Average [FPS] 47
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 26
      • Night [FPS] 25
      • Rain [FPS] 25
      • Sun [FPS] 18
      • Average [FPS] 24
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 16
      • Night [FPS] 15
      • Rain [FPS] 15
      • Sun [FPS] 11
      • Average [FPS] 14
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 131
      • Night [FPS] 140
      • Rain [FPS] 147
      • Sun [FPS] 90
      • Average [FPS] 127
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 88
      • Night [FPS] 92
      • Rain [FPS] 97
      • Sun [FPS] 62
      • Average [FPS] 85
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 64
      • Night [FPS] 66
      • Rain [FPS] 70
      • Sun [FPS] 46
      • Average [FPS] 62
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 40
      • Night [FPS] 42
      • Rain [FPS] 44
      • Sun [FPS] 29
      • Average [FPS] 39
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 197.65
      • 4xAA 8xAF [FPS] 184.42
      • 8xAA 16xAF [FPS] 168.59
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 173.21
      • 4xAA 8xAF [FPS] 158.78
      • 8xAA 16xAF [FPS] 142.1
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 154.63
      • 4xAA 8xAF [FPS] 138.47
      • 8xAA 16xAF [FPS] 122.81
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 104.63
      • 4xAA 8xAF [FPS] 91.1
      • 8xAA 16xAF [FPS] 79.58
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 133.1
      • DX11 90.7
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 77.6
      • DX11 56.7
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 54.5
      • DX11 41.3
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 33.8
      • DX11 27.5
  • DiRT2
    • 1280x1024
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.