Nvidia Tegra 2 – wiele procesorów, a każdy robi swoje

Wieloprocesorowa, heterogeniczna architektura Nvidia Tegra 2 obejmuje osiem niezależnych procesorów, obsługujących funkcje wyświetlania grafiki, kodowania i dekodowania wideo, przetwarzania obrazu, zarządzania energią oraz zadania ogólne. Każdy procesor został wyposażony we własne, niezależne mechanizmy zarządzania energią, a funkcje zarządzania energią są realizowane zarówno na poziomie lokalnym, jak i na poziomie całego urządzenia.
Zespół pracujący nad chipsetami nForce, teraz pomoże w rozwoju drugiej generacji platformy Tegra
Zespół pracujący nad chipsetami nForce, teraz pomoże w rozwoju drugiej generacji platformy Tegra

Mechanizm monitorujący całościowe zużycie energii urządzenia uruchamia wyłącznie te procesory, które są niezbędne w konkretnym zastosowaniu, jednocześnie dezaktywując pozostałe układy.

Zestaw procesorów Tegra można przyrównać do zestawu ślusarskiego, który zwykle zawiera różnorodne narzędzia – młotek, piłę, śrubokręt czy wiertarkę. Podczas pracy ślusarz dobiera odpowiednie narzędzia do danego zadania, więc nie użyje młotka do wkręcania śrub, a także nie skorzysta z wiertarki, aby przyciąć kawałek drewna.

Każde narzędzie z jego zestawu zostało przystosowane do wykonywania konkretnej czynności. Procesory zawarte w architekturze Tegra również zostały wyspecjalizowane pod kątem konkretnych zadań.

  • Procesor graficzny: Zapewnia płynność w grach 3D, a także umożliwia tworzenie wizualnie interesujących, responsywnych interfejsów dotykowych wykorzystujących grafikę trójwymiarową.
  • Procesor dekodujący wideo: Obsługuje algorytmy przeliczające makrobloki, w tym dyskretne transformacje cosinusowe (IDCT), dekodowanie zmiennej długości (VLD), konwersję przestrzeni kolorów (CSC) oraz przetwarzanie strumieni bitowych, umożliwiając płynne odtwarzanie filmów w wysokiej rozdzielczości przy pełnej ilości klatek na sekundę, a także strumieniowanie materiału wideo w wysokiej rozdzielczości w odtwarzaczach Flash bez nadmiernego zużycia energii.
  • Procesor dekodujący wideo: Obsługuje algorytmy kodujące materiał wideo w strumieniach o rozdzielczości 1080p na potrzeby funkcji filmowania oraz wideokonferencji.
  • Procesor sygnału obrazu (ISP): Obsługuje zadania regulacji balansu bieli, wyostrzania krawędzi i algorytmy redukcji szumu na potrzeby funkcji udoskonalania fotografii w czasie rzeczywistym.
  • Procesor dźwięku: Obsługuje zadania przetwarzania dźwięku, umożliwiając nieprzerwane odtwarzanie ponad 140 godzin dźwięku w formacie mp3 o przepływności 128 kbps na jednym ładunku akumulatora
  • Dwurdzeniowy procesor ARM Cortex A9: Obsługuje obliczenia ogólne, zwiększając płynność przeglądania Internetu i skracając czas reakcji w witrynach wykorzystujących język Java.
  • Procesor ARM7: Obsługuje funkcje zarządzania urządzeniem, a także szereg zastrzeżonych mechanizmów do wydłużania czasu pracy na akumulatorach architektury NVIDIA Tegra.

Cała platforma ma pobierać niewiele energii, dzięki czemu praca na baterii będzie wydłużona.. W stanie spoczynku, urządzenie oparte na Tegrze 2 ma pracować nawet do 2000 godzin. Przy odtwarzaniu materiałów w wysokiej rozdzielczości na wbudowanym wyświetlaczu bateria wytrzyma 8 godzin, a na zewnętrznym przez port HDMI – 16 godzin.

Przypomnijmy, że już są przygotowywane pierwsze urządzenia (smartfony i tablety), oparte na platformie Nvidia Tegra 2. Na rynek mają trafić na początku 2011 roku.