Sapphire Radeon HD 5550 OverClock 512MB GDDR5

Prezentowany Radeon HD 5550 jest jedną z nielicznych, tak wysoko podkręconych kart graficznych z tej serii. Dzięki wysokiemu taktowaniu GPU, a także użyciu szybkich kości GDDR5 produkt ten jest zdecydowanie szybszy od referencyjnych odpowiedników, natomiast specyfika jego budowy nie pozwala

Zaledwie klika dni po premierze przeznaczonych na rynek low end układów Radeon HD 5450 firma AMD rozpoczyna sprzedaż kolejnej karty  przeznaczonej dla najniższego segmentu rynku. Radeony z serii HD 5500 mają stanowić uzupełnienie luki pomiędzy wspomnianymi wcześniej HD 5400 oraz średnio wydajnymi HD 5600.

O ile prezentowany już jakiś czas temu Radeon HD 5450 stanowi w pełni produkt przeznaczony dla rynku low end, to z kolei Radeon HD 5650 jest urządzeniem dużo wydajniejszym. Okazuje się jednak, że AMD potrafi uzupełnić i lukę pomiędzy nimi. Produkt dziś opisywany który łączy w sobie cechy obu wczesnej wspomnianych kart – będzie stosunkowo tani a zarazem wydajniejszy niż HD 5450.

Prezentowany przez nas Sapphire Radeon HD 5550 OverClock pod względem taktowania dość znacznie odbiega od modelu referencyjnego. Częstotliwość pracy jego GPU ustawiona została na 650 MHz, natomiast 512 MB pamięci GDDR5 na 4000 MHz. Dla porównania warto przypomnieć taktowanie referencyjnego modelu, który dla rdzenia przewiduje częstotliwość 550 MHz natomiast w zależności od użytych kości pamięci wartości wynoszą odpowiednio 800 MHz dla DDR2 bądź 1600 MHz dla GDDR3. W tym miejscu warto wspomnieć, że producenci dostali od AMD wolną rękę przy doborze zastosowanych na kartach pamięci RAM. Mają oni do wyboru zarówno starsze układy DDR2, zdecydowanie wydajniejsze GDDR3, a także najnowocześniejsze GDDR5.

Aby schłodzić podkręconego Radeona inżynierowie Sapphire postanowili wykorzystać w tym modelu układ chłodzenia Arctic Cooling. Pracuje on bardzo cicho zarówno w trybie idle jak również w trakcie wysokiego obciążenia.

Wydajność karty do najwyższych nie należy ale z drugiej strony nie jest aż tak niska jak testowanego wcześniej referencyjnego Radeona HD 5550. W naszych testach podkręconemu Sapphire’owi udało się wyprzedzić pracującego ze standardowym taktowaniem GeForce’a GTS 250, a także zbliżyć się wynikami do Radeona HD 5570. W tekście zaprezentowaliśmy wykresy z wynikami pomiarów w rozdzielczości 1680×1050, natomiast po pełne zestawienie wyników zapraszamy na stronę z rankingami gdzie dodatkowo będziecie mogli porównać miedzy sobą dowolne układy w preferowanych przez Was rozdzielczościach.

Sapphire Radeon HD 5550 OverClock jest kartą ciekawą głównie dla mniej wymagających odbiorców, którzy za około 300 zł chcą nabyć grafikę do komputera. Dzięki fabrycznemu podkręceniu jest ona w stanie konkurować z produktami nawet o 150 zł droższymi!

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 24
    • Wyposażenie i dane techniczne 61
    • Chłodzenie 82
    • Wydajność 13
  • Kod producenta 11170-29-40R
  • Gwarancja [miesiące] 24
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 5550
  • Liczba jednostek zunifikowanych 320
  • Pamięć [MB] 512
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 650
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 157
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4000
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 128
  • Czas dostępu [ns] 0.5
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/1/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,11
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 4751
    • GPU Score 3777
    • GPU Test 1 11
    • GPU Test 2 11
    • CPU Score 21050
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 1657
    • GPU Score 1580
    • GPU Test 1 5
    • GPU Test 2 4
    • CPU Score 20915
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 9894
    • SM2.0 Score 3351
    • HDR/SM3.0 Score 4144
    • CPU Score 5801
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 40.91
      • 4xAA [FPS] 29.46
      • 8xAA [FPS] 21.15
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 32.77
      • 4xAA [FPS] 23.39
      • 8xAA [FPS] 16.63
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 30.08
      • 4xAA [FPS] 20.82
      • 8xAA [FPS] 14.53
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 19.61
      • 4xAA [FPS] 12.93
      • 8xAA [FPS] 8.25
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 14.19
      • AAx4 12.45
      • AAx8 10.71
    • 1680x1050
      • AAx0 11.12
      • AAx4 9.35
      • AAx8 6.95
    • 1920x1200
      • AAx0 9.04
      • AAx4 6.57
      • AAx8 3.58
    • 2560x1600
      • AAx0 5.15
      • AAx4 1.51
      • AAx8 0.61
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 16
      • Night [FPS] 16
      • Rain [FPS] 16
      • Sun [FPS] 9
      • Average [FPS] 14
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 13
      • Night [FPS] 12
      • Rain [FPS] 12
      • Sun [FPS] 7
      • Average [FPS] 11
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 8
      • Night [FPS] 7
      • Rain [FPS] 7
      • Sun [FPS] 4
      • Average [FPS] 7
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 3
      • Night [FPS] 2
      • Rain [FPS] 3
      • Sun [FPS] 2
      • Average [FPS] 3
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 22
      • Night [FPS] 22
      • Rain [FPS] 24
      • Sun [FPS] 11
      • Average [FPS] 20
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 12
      • Night [FPS] 12
      • Rain [FPS] 13
      • Sun [FPS] 7
      • Average [FPS] 11
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 9
      • Night [FPS] 8
      • Rain [FPS] 7
      • Sun [FPS] 2
      • Average [FPS] 7
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 2
      • Night [FPS] 2
      • Rain [FPS] 2
      • Sun [FPS] 1
      • Average [FPS] 2
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 51.2
      • 4xAA 8xAF [FPS] 43.1
      • 8xAA 16xAF [FPS] 37.9
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 40.9
      • 4xAA 8xAF [FPS] 33.9
      • 8xAA 16xAF [FPS] 29.7
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 34.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 28.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 24.4
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 21.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 17.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 14.2
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 25.6
      • DX11 14.8
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 12.4
      • DX11 7.7
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 3.2
      • DX11 2.7
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 1.2
      • DX11 0.9
  • DiRT2
    • 1280x1024
0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.