Gigabyte Radeon HD 6970 2048MB GDDR5

Radeon HD 6970 jest obecnie najwydajniejszą jednordzeniową kartą graficzną w ofercie AMD. Prezentowany produkt Gigabyte od referencyjnej konstrukcji nie różni się niczym prócz naklejki z logo producenta oraz wyposażeniem opakowania.

Dwa miesiące od premiery pierwszych Radeonów z serii HD 6800 przyszedł czas za zaprezentowanie jeszcze wydajniejszych HD 6900 (nazwa kodowa Cayman). W tym czasie wiele się zmieniło – na rynku pojawiły się układy GeForce GTX 580, a chwilę po nich GTX 570. AMD mimo niższej wydajności postanowiło konkurować niższymi cenami. Dziś chcę Wam zaprezentować najwydajniejszy obecnie jednordzeniowy produkt ze stajni czerwonych – Radeona HD 6970.

Na temat budowy nowego Radeona więcej pisaliśmy przy okazji jego premiery w tym artykule, natomiast dziś przetoczę tylko najważniejsze z różnic miedzy nim, a poprzednikiem – Radeonem HD 5870. W momencie premiery nowych kart największym zaskoczeniem była mniejsza niż w HD 5870 liczba jednostek cieniujących, która z 1600 została zmniejszona do 1536. Na tym samym poziomie pozostały również jednostki ROP (32), natomiast liczba jednostek teksturujących zwiększyła się z 80 do 96. Dość zdecydowanemu zwiększeniu uległy za to częstotliwości pracy zarówno rdzenia jak i samych pamięci GDDR5, których HD 6970 ma do dyspozycji aż 2 GB. GPU pracuje z zegarem ustawionym na poziomie 880 MHz, natomiast wspomniany wyżej RAM z astronomiczną wartością 5500 MHz.

Oprócz częstotliwości pracy spore zmiany możemy zaobserwować również w samej architekturze Caymana. Najważniejszą różnicą względem rdzenia Barts jest wykorzystanie podwójnego silnika graficznego (Dual Graphics Engine). Dzięki jego zastosowaniu poprawiona została prędkość teselacji, bowiem nowe Radeony HD 6900 są w stanie przetworzyć dwa trójkąty w jednym takcie zegarowym. W zależności od stopnia złożoności trójkąta wyjściowego możemy zaobserwować nawet 70-procentowy wzrost wydajności w zależności od użytej aplikacji. Wydajność nowego Radeona HD 6970 przy większej złożoności trójkątów jest dwukrotnie wyższa niż miało to miejsce w kartach poprzedniej generacji, w których był, podobnie zresztą jak w rdzeniach Barts, tylko jeden teselator.

Pod względem budowy zewnętrznej karty te niewiele różnią się od debiutujących wcześniej Radeonów HD 6800. Czarna obudowa z czerwonymi wstawkami wygląda bardzo estetycznie. Karta ta wyposażona została w dwa złącza DVI, dwa mini DP oraz jedno pełnowymiarowe HDMI. Taki zestaw wyjść pozwała na podłączenie przy pomocy huba nawet sześć monitorów!

To co przyciąga uwagę, a czego wcześniej nie widywaliśmy w seryjnej produkcji, to mały przełącznik usytuowany obok złącza CrossFire.

Pozwala on na ustawienie jednego z dwóch wgranych w kartę BIOSów – pierwszego, fabrycznego,  oraz drugiego „odblokowanego” do którego użytkownik ma pełny dostęp.

Dzięki zastosowaniu dual BIOS-u zabawy z podkręcaniem stają się zdecydowanie przyjemniejsze, a ewentualne problemy niwelujemy poprzez przesunięcie jednego przełączniczka.

Wydajność Radeona HD 6970 mimo zastosowania wysokich częstotliwości pracy nie pozwoliła mu na walkę z GeForcem GTX 580 o miano najszybszej jednordzeniowej karty graficznej. W pojedynku tym okazał się średnio o 8% słabszy. Również w starciu z tańszym o prawie 400 zł GeForcem GTX 570 nowość AMD nie wypada zbyt ciekawie zapewniając wydajność lepszą o zaledwie 3-4%.

Referencyjny Gigabyte Radeon HD 6970 2048MB GDDR5 jest kartą wydajną, natomiast czy wartą swojej aktualnej ceny? Naszym zdaniem raczej nie. Wydając tak znaczną kwotę lepiej już dołożyć 200 zł do GeForce’a GTX 580, zaoszczędzić 400 zł wybierając GTX 570 lub też za podobną kwotę kupić podkręconą wersję tego ostatniego. Potwierdza to zresztą nasz ranking ECONO prezentujący karty graficzne posortowane według stosunku możliwości do ceny: http://www.chip.pl/ranking/podzespoly-pc/karty-graficzne

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 68
    • Wyposażenie i dane techniczne 93
    • Chłodzenie 69
    • Wydajność 63
  • Kod producenta GV-R697D5-2GD-B
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 6970
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1536
  • Pamięć [MB] 2048
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 880
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 250
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 5500
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/0/2
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,12
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 0
    • Graphics score 0
    • Physics Score 0
    • Combined Score 0
    • GraphicsTest1 0.0
    • GraphicsTest2 0.0
    • GraphicsTest3 0.0
    • GraphicsTest4 0.0
    • PhysicsTest 0.0
    • CombinedTest 0.0
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 20713
    • GPU Score 20657
    • GPU Test 1 64
    • GPU Test 2 57
    • CPU Score 20882
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 10768
    • GPU Score 10501
    • GPU Test 1 36
    • GPU Test 2 26
    • CPU Score 20837
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 22293
    • SM2.0 Score 8329
    • HDR/SM3.0 Score 11286
    • CPU Score 5888
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 128.32
      • 4xAA [FPS] 114.8
      • 8xAA [FPS] 98.41
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 119.02
      • 4xAA [FPS] 102.94
      • 8xAA [FPS] 86.19
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 111.34
      • 4xAA [FPS] 93.2
      • 8xAA [FPS] 77.69
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 87.07
      • 4xAA [FPS] 68.87
      • 8xAA [FPS] 55.37
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 59.31
      • AAx4 53.9
      • AAx8 50.85
    • 1680x1050
      • AAx0 48.94
      • AAx4 43.85
      • AAx8 41.25
    • 1920x1200
      • AAx0 41.14
      • AAx4 36.35
      • AAx8 34.5
    • 2560x1600
      • AAx0 26.24
      • AAx4 23.26
      • AAx8 22.3
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 98
      • Night [FPS] 97
      • Rain [FPS] 102
      • Sun [FPS] 60
      • Average [FPS] 89
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 66
      • Night [FPS] 60
      • Rain [FPS] 62
      • Sun [FPS] 42
      • Average [FPS] 58
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 41
      • Night [FPS] 35
      • Rain [FPS] 37
      • Sun [FPS] 28
      • Average [FPS] 35
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 26
      • Night [FPS] 22
      • Rain [FPS] 22
      • Sun [FPS] 17
      • Average [FPS] 22
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 117
      • Night [FPS] 122
      • Rain [FPS] 128
      • Sun [FPS] 64
      • Average [FPS] 108
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 78
      • Night [FPS] 79
      • Rain [FPS] 85
      • Sun [FPS] 46
      • Average [FPS] 72
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 60
      • Night [FPS] 59
      • Rain [FPS] 65
      • Sun [FPS] 36
      • Average [FPS] 55
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 39
      • Night [FPS] 39
      • Rain [FPS] 41
      • Sun [FPS] 23
      • Average [FPS] 36
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 191.6
      • 4xAA 8xAF [FPS] 175.0
      • 8xAA 16xAF [FPS] 157.8
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 168.7
      • 4xAA 8xAF [FPS] 148.3
      • 8xAA 16xAF [FPS] 127.3
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 129.2
      • 4xAA 8xAF [FPS] 110.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 94.9
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 91.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 74.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 63.6
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 114.8
      • DX11 73.2
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 73.7
      • DX11 50.2
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 55.7
      • DX11 40.4
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 35.9
      • DX11 28.8
  • DiRT2
    • 1280x1024
3
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.