HIS Radeon HD 6850 1024MB GDDR5

HIS w prezentowanym dziś Radeonie HD 6850 postanowił pozostawić częstotliwości pracy na standardowym poziomie, natomiast dokonał ingerencji w układ chłodzenia. Wyposażony został także w natywne wyjście HDMI w wersji 1,4a, a także DisplayPort w najnowszej wersji 1.2.

Od października zeszłego roku cały czas do naszych testów przyjeżdżają karty graficzne wyposażone w rdzenie Barts. Tym razem paczka dotarła do nas od firmy HIS w której miedzy innymi znaleźliśmy Radeona HD 6850 ze zmodyfikowanym systemem chłodzenia.

Prezentowany dziś HIS Radeon HD 6850 jest kartą pracującą ze standardowym taktowaniem. Jego rdzeń ma zatem częstotliwość 775 MHz, natomiast 1 GB szybkich pamięci GDDR5 efektywną prędkość 4000 MHz. Liczba procesorów w modelu tym wzrosła z 720 w modelu HD 5750 do 960, a liczba jednostek ROP uległa podwojeniu i wynosi 32 – czyli tyle samo co w Radeonach HD 5800. Podwojona została również szerokość szyny danych i ostatecznie wynosi 256–bit.

W odróżnieniu od modelu referencyjnego inżynierowie HIS’a postanowili przebudować układ chłodzenia. Zamiast zastosowania sprawdzonej turbiny na karcie HIS’a znalazł się centralnie nad rdzeniem umieszczony wentylator. Współpracuje on niewielkim, aluminiowym radiatorem, oraz dwiema 8-milimetrowymi rurkami heatpipie. Chłodzona jest również sekcja zasilania, natomiast w jej przypadku zastosowany został aluminiowy „grzebień” przykręcany do PCB przy pomocy dwóch śrub. Tak zaprojektowane chłodzenie pozwala karcie utrzymać temperaturę w spoczynku na poziomie 48 stopni C, natomiast po rozpoczęciu rozgrywki ta wartość wzrasta do 84 st. Jest on jednak dużo cichszy niż te, wyposażone w turbinę.

Na tylnym panelu HIS zamiast dwóch miniDP znalazło się jedno pełnowymiarowe wyjście DisplayPort w standardzie 1.2. Oprócz niego znajdziemy tu również dwa DVI oraz jedno pełnowymiarowe złącze HDMI 1.4a.

W opakowaniu oprócz samej karty znajdziemy również przejściówkę zasilania z molexa na 6-pin PEG, mostek CrossFire oraz jedną przejściówkę z DVI na analogowego D-Sub. Zabrakło tu niestety gier tak chętnie rozdawanych w momencie premiery układów HD 5000.

Wydajność karty jest na dobrym poziomie. W trakcie testów przeprowadzonych w Laboratorium prezentowany HIS bez problemu konkurował z wydajniejszym, jednogigabajtowym, GeForcem GTX 460. W zależności od testu wydajniejszy był albo produkt AMD albo nVidii. W tekście zaprezentowaliśmy część z otrzymanych w trakcie pomiarów wyników, natomiast po pełne ich zestawienie zapraszam na stronę z rankingami.

HIS Radeon HD 6850 1024MB GDDR5 jest kartą wydajną, a także stosunkowo tanią. W dniu dzisiejszym została ona wyceniona na około 615 zł.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 49
    • Wyposażenie i dane techniczne 89
    • Chłodzenie 77
    • Wydajność 41
  • Kod producenta H685F1GD
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 6850
  • Liczba jednostek zunifikowanych 960
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 775
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 528
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4800
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.5
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/1/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,12
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 3579
    • Graphics score 3277
    • Physics Score 7313
    • Combined Score 3336
    • GraphicsTest1 15.34
    • GraphicsTest2 15.83
    • GraphicsTest3 20.48
    • GraphicsTest4 9.66
    • PhysicsTest 23.22
    • CombinedTest 15.52
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 1139
    • Graphics score 1014
    • Physics Score 7396
    • Combined Score 1333
    • GraphicsTest1 5.35
    • GraphicsTest2 5.62
    • GraphicsTest3 5.17
    • GraphicsTest4 2.87
    • PhysicsTest 23.48
    • CombinedTest 6.2
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 14402
    • GPU Score 13042
    • GPU Test 1 39
    • GPU Test 2 38
    • CPU Score 20955
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 6104
    • GPU Score 5884
    • GPU Test 1 20
    • GPU Test 2 15
    • CPU Score 20894
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 20653
    • SM2.0 Score 8382
    • HDR/SM3.0 Score 9399
    • CPU Score 5895
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 108.61
      • 4xAA [FPS] 91.14
      • 8xAA [FPS] 76.34
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 94.7
      • 4xAA [FPS] 77.97
      • 8xAA [FPS] 64.74
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 85.28
      • 4xAA [FPS] 69.28
      • 8xAA [FPS] 56.69
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 59.18
      • 4xAA [FPS] 47.91
      • 8xAA [FPS] 38.49
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 41.33
      • AAx4 38.21
      • AAx8 36.04
    • 1680x1050
      • AAx0 33.59
      • AAx4 28.67
      • AAx8 26.94
    • 1920x1200
      • AAx0 28.2
      • AAx4 23.65
      • AAx8 19.51
    • 2560x1600
      • AAx0 17.75
      • AAx4 12.46
      • AAx8 3.8
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 59
      • Night [FPS] 56
      • Rain [FPS] 58
      • Sun [FPS] 35
      • Average [FPS] 52
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 47
      • Night [FPS] 42
      • Rain [FPS] 43
      • Sun [FPS] 27
      • Average [FPS] 40
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 31
      • Night [FPS] 25
      • Rain [FPS] 27
      • Sun [FPS] 19
      • Average [FPS] 26
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 17
      • Night [FPS] 15
      • Rain [FPS] 16
      • Sun [FPS] 9
      • Average [FPS] 14
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 76
      • Night [FPS] 79
      • Rain [FPS] 84
      • Sun [FPS] 41
      • Average [FPS] 70
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 48
      • Night [FPS] 46
      • Rain [FPS] 48
      • Sun [FPS] 28
      • Average [FPS] 43
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 34
      • Night [FPS] 30
      • Rain [FPS] 32
      • Sun [FPS] 20
      • Average [FPS] 29
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 20
      • Night [FPS] 18
      • Rain [FPS] 19
      • Sun [FPS] 11
      • Average [FPS] 17
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 131.8
      • 4xAA 8xAF [FPS] 120.0
      • 8xAA 16xAF [FPS] 112.0
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 108.9
      • 4xAA 8xAF [FPS] 98.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 90.5
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 93.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 83.1
      • 8xAA 16xAF [FPS] 76.6
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 62.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 55.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 50.9
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 75.7
      • DX11 43.7
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 43.0
      • DX11 27.5
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 30.5
      • DX11 20.2
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 2.4
      • DX11 2.2
  • DiRT2
    • 1280x1024
2
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.