Karty graficzne wykorzystujące rdzenie nVidii GTX 460 są na rynku od połowy lipca zeszłego roku. Swoją całkiem niezłą wydajność zawdzięczają zmodernizowanemu układowi GF100 na którym bazowały pierwsze Fermi, a który w GTX 460 nosi oznaczenie GF104. W naszym rankingu znajdziecie już referencyjny model wyposażone zarówno w 768 MB jak i 1024 MB pamięci, natomiast dziś chcę Wam zaprezentować ciekawy produkt wykorzystujący ten chipset a oferujący aż trzy natywne wyjścia Display Port – Zotac GeForce GTX 460 3DP.
Zanim przejdziemy do prezentacji nowej karty przypomnijmy sobie w paru zdaniach czym budowa najnowszej nVidii odbiega od wcześniejszego, teoretycznie wydajniejszego GeForce GTX 465.
Jak zapewne pamiętacie z artykułu nVidia w dniu premiery zaprezentowała nam dwie karty GTX 460. W obu przypadkach referencyjnie pracują one z częstotliwością 675 MHz dla rdzenia, 1350 MHz dla jednostek cieniujących oraz efektywnymi 3600 MHz dla pamięci GDDR5.
Obie karty różnią się miedzy sobą ilością ROP’ów. W mocniejszej wersji dostępne są 32, natomiast słabsza wersja ich ma ich tylko 24. Kolejną z różnic jest szerokość szyny dostępna w obu kartach. Wydajniejsze z nich dysponuje jej 256-bitową odmianą, natomiast słabsza 192-bitową. Przekłada się to bezpośrednio na ilość obsługiwanej przez karty pamięci RAM. Na półkach sklepowych są dostępne zatem GeForce GTX 460 z 1024 MB bądź jego słabsza odmiana z 768 MB.
Jak już wspominałem na wstępie prezentowana dziś karta od modeli standardowych różni się oferowanymi wyjściami. W większości kart dostępne są bowiem dwa wyjścia DVI, jedno Display Port oraz jedno HDMI. W modelu 3DP producent postanowił umieścić zaledwie jedno DVI i trzy pełnowymiarowe Display Port. Dzięki nim staje się możliwe podłączenie trzech monitów jednocześnie bez konieczności łączenia kart w SLI. Aby było to możliwe koniecznym stało się podniesienie dodatkowo taktowanie rdzenia z 675 MHz do wartości 710 MHz, pozostawiając przy tym pamięci na standardowej wartości 3600 MHz. W opakowaniu znajdziemy dodatkowo jedną przejściówkę z DVI na analogowego D-Suba, dwa kable zasilające 6-pin PEG oraz grę autorstwa Ubisoft – Prince of Persia: The Forgotten Sands.
Wydajność karty Zotac GeForce GTX 460 3DP wyposażonej w 1024 MB pamięci oraz 256-bitową szynę jest o parę procent wyższa niż modelu referencyjnego. W tekście zaprezentowałem część z dość szerokiego zestawienia otrzymanych wyników natomiast po pełne ich zestawienie zapraszamy do nowego rankingu kart graficznych.
Zotac GeForce GTX 460 3DP jest kartą graficzną skierowaną głównie dla osób korzystających z trzech monitorów w pracy. Dzięki wyposażeniu jej w trzy wyjścia DP stało się to możliwe bez konieczności inwestowania w drugą kartę i późniejsze ich łączenie w tryb SLI. Dla osób wykorzystujących kartę również do grania producent dołączył ciekawą grę Ubistoftu – Prince of Persia: The Forgotten Sands. Na zaostrzenie naszego apetytu Zotac objął wszystkie swoje karty graficzne pięcioletnim okresem gwarancyjnym.
Grzegorz Glonek
- Oceny
-
- Łączna 49
- Wyposażenie i dane techniczne 80
- Chłodzenie 75
- Wydajność 42
- Kod producenta ZT-40407-10P
- Gwarancja [miesiące] 60
- Producent chipsetu Nvidia
- Model chipsetu GeForce GTX 460
- Liczba jednostek zunifikowanych 336
- Pamięć [MB] 1024
- Wyjście HDMI brak
- Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 710
- Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
- Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1420
- Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
- Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3600
- Typ pamięci GDDR5
- Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
- Czas dostępu [ns] 0.5
- Wyjścia
-
- Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/0/3/0
- Wyjście TV (PAL) brak
- Wyjścia D-Sub brak
- Wyjścia DVI tak
- Sterowniki użyte w testach 263,09
- 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
-
- 3DMark Score 3376
- Graphics score 3129
- Physics Score 6557
- Combined Score 2973
- GraphicsTest1 14.28
- GraphicsTest2 14.78
- GraphicsTest3 19.31
- GraphicsTest4 9.57
- PhysicsTest 20.82
- CombinedTest 13.83
- 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
-
- 3DMark Score 1095
- Graphics score 980
- Physics Score 6697
- Combined Score 1227
- GraphicsTest1 4.98
- GraphicsTest2 5.11
- GraphicsTest3 4.95
- GraphicsTest4 2.94
- PhysicsTest 21.26
- CombinedTest 5.71
- 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
-
- 3DMark Score 15063
- GPU Score 13794
- GPU Test 1 42
- GPU Test 2 39
- CPU Score 20810
- 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
-
- 3DMark Score 7222
- GPU Score 6982
- GPU Test 1 22
- GPU Test 2 19
- CPU Score 20914
- 3DMark06 (1.2.0)
-
- 3DMark result 20742
- SM2.0 Score 8197
- HDR/SM3.0 Score 9677
- CPU Score 5901
- Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
-
- 1280x1024
-
- noAA [FPS] 112.7
- 4xAA [FPS] 101.31
- 8xAA [FPS] 88.87
- 1680x1050
-
- noAA [FPS] 101.35
- 4xAA [FPS] 86.44
- 8xAA [FPS] 74.04
- 1920x1200
-
- noAA [FPS] 88.16
- 4xAA [FPS] 74.01
- 8xAA [FPS] 62.13
- 2560x1600
-
- noAA [FPS] 61.12
- 4xAA [FPS] 48.6
- 8xAA [FPS] 39.18
- Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
-
- 1280x1024
-
- AAx0 41.42
- AAx4 36.04
- AAx8 35.47
- 1680x1050
-
- AAx0 32.79
- AAx4 28.08
- AAx8 27.65
- 1920x1200
-
- AAx0 26.34
- AAx4 22.58
- AAx8 22.37
- 2560x1600
-
- AAx0 15.84
- AAx4 12.2
- AAx8 11.66
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
-
- 1280x1024
-
- Day [FPS] 69
- Night [FPS] 66
- Rain [FPS] 70
- Sun [FPS] 37
- Average [FPS] 61
- 1680x1050
-
- Day [FPS] 29
- Night [FPS] 29
- Rain [FPS] 29
- Sun [FPS] 20
- Average [FPS] 27
- 1920x1200
-
- Day [FPS] 15
- Night [FPS] 14
- Rain [FPS] 15
- Sun [FPS] 11
- Average [FPS] 14
- 2560x1600
-
- Day [FPS] 9
- Night [FPS] 8
- Rain [FPS] 9
- Sun [FPS] 6
- Average [FPS] 8
- S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
-
- 1280x1024
-
- Day [FPS] 77
- Night [FPS] 81
- Rain [FPS] 86
- Sun [FPS] 50
- Average [FPS] 74
- 1680x1050
-
- Day [FPS] 47
- Night [FPS] 48
- Rain [FPS] 51
- Sun [FPS] 33
- Average [FPS] 45
- 1920x1200
-
- Day [FPS] 34
- Night [FPS] 35
- Rain [FPS] 38
- Sun [FPS] 24
- Average [FPS] 33
- 2560x1600
-
- Day [FPS] 19
- Night [FPS] 20
- Rain [FPS] 21
- Sun [FPS] 13
- Average [FPS] 18
- Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
-
- 1280x1024
-
- noAA noAF [FPS] 130.7
- 4xAA 8xAF [FPS] 117.4
- 8xAA 16xAF [FPS] 105.4
- 1680x1050
-
- noAA noAF [FPS] 107.9
- 4xAA 8xAF [FPS] 94.2
- 8xAA 16xAF [FPS] 83.8
- 1920x1200
-
- noAA noAF [FPS] 89.0
- 4xAA 8xAF [FPS] 77.7
- 8xAA 16xAF [FPS] 68.7
- 2560x1600
-
- noAA noAF [FPS] 53.2
- 4xAA 8xAF [FPS] 46.7
- 8xAA 16xAF [FPS] 41.2
- Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
-
- 1280x1024 noAA noAF
-
- DX10 80.0
- DX11 49.3
- 1680x1050 AAx2 AFx8
-
- DX10 46.5
- DX11 32.0
- 1920x1200 AAx4 AFx16
-
- DX10 32.6
- DX11 23.7
- 2560x1600 AAx4 AFx16
-
- DX10 4.5
- DX11 3.4
- DiRT2
-
- 1280x1024