Zotac GeForce GTX 580 AMP! Edition 1536MB GDDR5

Zotac jako pierwszy wypuścił na rynek kartę wyposażoną w układ GeForce GTX 580 dodatkowo ją podkręcając. Wysoka wydajność oraz bardzo bogate wyposażenie dodatkowe sprawiają iż jest ona ciekawą propozycją... niestety drogą.

O wydajności najszybszych obecnie jednordzeniowych kart graficznych opartych na chipsetach Nvidii GeForce GTX 580 pisaliśmy w ostatnim czasie sporo. Tym razem chciałem Wam zaprezentować firmę, dla której zmiana jedynie naklejki na referencyjnej konstrukcji okazała się niewystarczająca a jej inżynierowie postanowili zabawić się w podnoszenie zegarów. Tak właśnie powstał nowy produkt Zotacka z serii AMP! Edition.

Zanim jednak przejdziemy do opisu prezentowanego produktu, przypomnijmy sobie w paru zdaniach o budowie referencyjnego GeForce GTX 580. Nvidia po premierze pierwszych układów o kodowej nazwie Fermi pochodzących z serii GTX 400 borykała się z trzema problemami – wysokim poborem prądu, wysoką temperaturą pracy oraz hałasem generowanym przez układ chłodzenia. Aby naprawić  te niedogodności w nowej serii inżynierowie Nvidii postanowili przebudować rdzeń Fermiego na poziomie tranzystorów.

Ich liczba została ograniczona z 3,2 mld, które dostępne były w GTX 480 do wartości prawie 3 mld w GTX 580. Dzięki zmianom stało się możliwe odblokowanie wszystkich 512 jednostek cieniujących (GTX 480 miał ich 480), a także osiągnięcie wyższych częstotliwości pracy. W stosunku do poprzednika GF110 pracuje ze standardową częstotliwością 772 MHz (700 MHz miał GTX 480), a jego jednostki cieniujące mają taktowanie 1544 MHz (1401 MHz w GTX 480).Na karcie, podobnie jak miało to miejsce w poprzednim modelu, mamy do dyspozycji 1536 MB szybkich pamięci GDDR5. Pracują one z częstotliwością 4008 MHz, a do komunikacji wykorzystują 384-bitowej szynę danych.

Prezentowany GeForce GTX 580 nie jest jednak do końca kartą referencyjną. Mimo identycznego wyglądu zewnętrznego pod obudową sporo uległo zmianie. Taktowanie jego rdzenia wzrosło do wartości 810 MHz dla rdzenia, 1620 MHz dla jednostek cieniujących oraz 4100 MHz dla pamięci. Takie podniesienie częstotliwości pracy pozwoliło Zotack’owi z serii AMP! uzyskać wyniki średnio o 4% lepsze niż modelu standardowych. Przy takich osiągach zbliżył się on również do dwóch podkręconych Radeonów HD 5970 tracąc już jedynie 6%.

W prezentowanym Zotack’u oprócz dwóch kabelków zasilania dla złączy 6- oraz 8-pin znajdziemy również przejściówkę DVI – D-Sub a także złączkę mini HDMI – HDMI. Warto również wspomnieć, iż do karty dołączona jest również gra autorstwa Ubisoft – Prince of Persia: The Forgotten Sands.

Zotac GeForce GTX 580 AMP! Edition jest kartą wydajną, ale i drogą. Za wydajność wyższa od modelu referencyjnego o około 4% przyjdzie nam zapłacić, w zależności od sklepu, średnio 250 zł więcej. Czy zatem jest sens kupować AMP!’a? Według mnie tak – chociażby dlatego iż zegary oraz stabilność pracy konstrukcji objęte są aż pięcioletnią gwarancją producenta.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 77
    • Wyposażenie i dane techniczne 90
    • Chłodzenie 72
    • Wydajność 73
  • Kod producenta ZT-50102-10P
  • Gwarancja [miesiące] 60
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 580
  • Liczba jednostek zunifikowanych 512
  • Pamięć [MB] 1536
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 810
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1620
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4100
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 384
  • Czas dostępu [ns] 0.25
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/1/0/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 263,09
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 6120
    • Graphics score 6072
    • Physics Score 6977
    • Combined Score 5448
    • GraphicsTest1 26.21
    • GraphicsTest2 27.63
    • GraphicsTest3 38.55
    • GraphicsTest4 19.53
    • PhysicsTest 22.15
    • CombinedTest 25.34
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 2050
    • Graphics score 1866
    • Physics Score 6979
    • Combined Score 2236
    • GraphicsTest1 9.4
    • GraphicsTest2 9.61
    • GraphicsTest3 9.16
    • GraphicsTest4 5.77
    • PhysicsTest 22.16
    • CombinedTest 10.4
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 23970
    • GPU Score 25239
    • GPU Test 1 75
    • GPU Test 2 73
    • CPU Score 20828
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 13587
    • GPU Score 13341
    • GPU Test 1 41
    • GPU Test 2 36
    • CPU Score 20931
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 22850
    • SM2.0 Score 8433
    • HDR/SM3.0 Score 11806
    • CPU Score 5902
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 144.08
      • 4xAA [FPS] 137.11
      • 8xAA [FPS] 128.25
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 136.48
      • 4xAA [FPS] 128.66
      • 8xAA [FPS] 116.43
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 127.75
      • 4xAA [FPS] 116.66
      • 8xAA [FPS] 101.34
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 99.93
      • 4xAA [FPS] 82.73
      • 8xAA [FPS] 67.73
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 67.99
      • AAx4 61.39
      • AAx8 60.73
    • 1680x1050
      • AAx0 56.83
      • AAx4 50.67
      • AAx8 50.05
    • 1920x1200
      • AAx0 47.69
      • AAx4 41.89
      • AAx8 41.49
    • 2560x1600
      • AAx0 29.97
      • AAx4 25.86
      • AAx8 25.7
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 110
      • Night [FPS] 105
      • Rain [FPS] 111
      • Sun [FPS] 56
      • Average [FPS] 96
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 54
      • Night [FPS] 52
      • Rain [FPS] 54
      • Sun [FPS] 33
      • Average [FPS] 48
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 27
      • Night [FPS] 25
      • Rain [FPS] 26
      • Sun [FPS] 19
      • Average [FPS] 24
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 16
      • Night [FPS] 16
      • Rain [FPS] 16
      • Sun [FPS] 11
      • Average [FPS] 15
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 134
      • Night [FPS] 143
      • Rain [FPS] 150
      • Sun [FPS] 93
      • Average [FPS] 130
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 91
      • Night [FPS] 94
      • Rain [FPS] 100
      • Sun [FPS] 64
      • Average [FPS] 87
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 66
      • Night [FPS] 69
      • Rain [FPS] 73
      • Sun [FPS] 47
      • Average [FPS] 64
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 41
      • Night [FPS] 43
      • Rain [FPS] 46
      • Sun [FPS] 30
      • Average [FPS] 40
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 206.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 190.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 170.7
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 180.9
      • 4xAA 8xAF [FPS] 165.0
      • 8xAA 16xAF [FPS] 145.9
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 156.6
      • 4xAA 8xAF [FPS] 142.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 126.1
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 108.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 92.5
      • 8xAA 16xAF [FPS] 89.1
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 136.4
      • DX11 93.2
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 80.7
      • DX11 58.4
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 56.2
      • DX11 46.2
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 35.0
      • DX11 28.4
  • DiRT2
    • 1280x1024
2
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.