HIS Radeon HD 6850 IceQ X Turbo 1024MB GDDR5

Nowy TurboX HIS'a zbudowany został w oparciu o układ graficzny Radeon HD 6850. Aby możliwa była poprawna praca podkręconych komponentów wykorzystany został system chłodzenia o nazwie IceQ X. Działa chicho, a zarazem wydajnie, zarówno w trybie 2D jak i 3D.

Od października zeszłego roku cały czas do naszych testów przyjeżdżają karty graficzne wyposażone w rdzenie Barts. Tym razem paczka dotarła do nas od firmy HIS w której miedzy innymi znaleźliśmy Radeona HD 6850 Turbo ze zmodyfikowanym systemem chłodzenia o nazwie IceQ X.

Jak już wspomnieliśmy na wstępnie prezentowany dziś HIS Radeon HD 6850 nie jest kartą pracującą ze standardowym taktowaniem. Częstotliwość pracy jego rdzenia została podniesiona z 775 MHz do 820 MHz, natomiast 1 GB szybkich pamięci GDDR5 efektywną prędkość 4400 MHz (4000 MHz bazowo). W stosunku do poprzednika – Radeona HD 5750

liczba procesorów wzrosła z 720 do 960 a liczba jednostek ROP uległa podwojeniu i wynosi 32. Podwojona została również szerokość szyny danych i ostatecznie wynosi 256–bit.

W odróżnieniu od modelu referencyjnego inżynierowie HIS-a postanowili również przebudować układ chłodzenia. Zamiast zastosowania turbiny stosowanej w standardowych konstrukcjach na karcie HIS-a znalazł się ich system chłodzenia o nazwie IceQ X. Zbudowany został on na bazie miedzianej podstawy z której wyprowadzone zostały cztery rurki typu heatpipie (dwie 6 mm oraz dwie 8 mm). Odprowadzają one ciepło z rdzenia GPU na aluminiowy radiator nad którym, centralnie, umieszczony został wentylator.

Chłodzona jest również sekcja zasilania, natomiast w jej przypadku zastosowany został aluminiowy „grzebień” przykręcany do PCB przy pomocy dwóch śrub. Tak zaprojektowane chłodzenie pozwala karcie utrzymać temperaturę w spoczynku na poziomie 39 stopni C, natomiast po rozpoczęciu rozgrywki ta wartość wzrasta do 72 st. Jest on również dużo cichszy niż te, wyposażone w turbinę.

Na tylnym panelu HIS zamiast dwóch miniDP znalazło się jedno pełnowymiarowe wyjście DisplayPort w standardzie 1.2. Oprócz niego znajdziemy tu również dwa DVI oraz jedno pełnowymiarowe złącze HDMI 1.4a.

W opakowaniu oprócz samej karty znajdziemy również przejściówkę zasilania z molexa na 6-pin PEG, mostek CrossFire oraz jedną przejściówkę z DVI na analogowego D-Sub. Zabrakło tu niestety gier tak chętnie rozdawanych w momencie premiery układów HD 5000.

Wydajność wersji Turbo względem modelu referencyjnego jest wyższa średnio o 2-3%. Dzięki wyższym zegarom bez problemu nawiązuje on walkę z droższymi GeForce’ami GTX 470, a także dostępnymi w podobnej cenie podkręconymi kartami z układem GeForce GTX 460.

HIS Radeon HD 6850 IceQ X Turbo jest kartą wydajną, a także stosunkowo tanią. W dniu dzisiejszym została ona wyceniona na około 700 zł.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 51
    • Wyposażenie i dane techniczne 89
    • Chłodzenie 68
    • Wydajność 43
  • Kod producenta H685QNT1GD
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 6850
  • Liczba jednostek zunifikowanych 960
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 820
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 300
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4400
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.5
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/1/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 11,10
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 3762
    • Graphics score 3470
    • Physics Score 7035
    • Combined Score 3527
    • GraphicsTest1 16.31
    • GraphicsTest2 16.67
    • GraphicsTest3 21.77
    • GraphicsTest4 10.22
    • PhysicsTest 22.33
    • CombinedTest 16.41
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 1206
    • Graphics score 1075
    • Physics Score 7129
    • Combined Score 1412
    • GraphicsTest1 5.73
    • GraphicsTest2 5.98
    • GraphicsTest3 5.49
    • GraphicsTest4 3.02
    • PhysicsTest 22.63
    • CombinedTest 6.57
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 15118
    • GPU Score 13842
    • GPU Test 1 42
    • GPU Test 2 39
    • CPU Score 20899
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 6565
    • GPU Score 6336
    • GPU Test 1 21
    • GPU Test 2 16
    • CPU Score 20925
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 21017
    • SM2.0 Score 8435
    • HDR/SM3.0 Score 9717
    • CPU Score 5929
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 112.28
      • 4xAA [FPS] 94.95
      • 8xAA [FPS] 80.43
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 98.54
      • 4xAA [FPS] 81.39
      • 8xAA [FPS] 68.31
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 88.73
      • 4xAA [FPS] 72.46
      • 8xAA [FPS] 60.04
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 63.49
      • 4xAA [FPS] 50.46
      • 8xAA [FPS] 40.95
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 43.09
      • AAx4 39.07
      • AAx8 37.05
    • 1680x1050
      • AAx0 34.91
      • AAx4 31.11
      • AAx8 29.43
    • 1920x1200
      • AAx0 28.74
      • AAx4 25.8
      • AAx8 22.71
    • 2560x1600
      • AAx0 18.09
      • AAx4 14.07
      • AAx8 5.11
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 60
      • Night [FPS] 59
      • Rain [FPS] 61
      • Sun [FPS] 36
      • Average [FPS] 54
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 49
      • Night [FPS] 44
      • Rain [FPS] 46
      • Sun [FPS] 28
      • Average [FPS] 42
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 32
      • Night [FPS] 27
      • Rain [FPS] 28
      • Sun [FPS] 18
      • Average [FPS] 26
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 18
      • Night [FPS] 16
      • Rain [FPS] 16
      • Sun [FPS] 10
      • Average [FPS] 15
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 81
      • Night [FPS] 82
      • Rain [FPS] 87
      • Sun [FPS] 43
      • Average [FPS] 73
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 52
      • Night [FPS] 49
      • Rain [FPS] 51
      • Sun [FPS] 29
      • Average [FPS] 45
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 36
      • Night [FPS] 33
      • Rain [FPS] 34
      • Sun [FPS] 21
      • Average [FPS] 31
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 21
      • Night [FPS] 19
      • Rain [FPS] 20
      • Sun [FPS] 12
      • Average [FPS] 18
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 135.1
      • 4xAA 8xAF [FPS] 123.1
      • 8xAA 16xAF [FPS] 117.6
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 112.1
      • 4xAA 8xAF [FPS] 101.0
      • 8xAA 16xAF [FPS] 94.2
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 96.1
      • 4xAA 8xAF [FPS] 87.8
      • 8xAA 16xAF [FPS] 79.9
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 64.5
      • 4xAA 8xAF [FPS] 58.4
      • 8xAA 16xAF [FPS] 53.1
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 80.7
      • DX11 42.5
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 45.8
      • DX11 26.8
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 33.7
      • DX11 21.0
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 4.7
      • DX11 2.5
  • DiRT2
    • 1280x1024
4
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.