Asus ENGTX590 3072MB GDDR5

GeForce GTX 590 to obecnie najszybsza karta w ofercie Nvidii. Została zbudowana z dwóch układów GF110 połączonych ze sobą na jenym PCB za pomocą mostka NF200.

Po dwóch latach przerwy Nvidia znów postanowiła powalczyć o dawno utracony tytuł producenta najszybszych kart graficznych, tym razem stawiając wszystko na kartę wyposażoną w rdzenie o kodowej nazwie Fermi. Małe reaktory, które cieszą się w chwili obecnej bardzo dużą popularnością, głównie ze względu na wysoką wydajność połączoną z atrakcyjną ceną, zostały połączone na jednym PCB. Powstał w ten sposób produkt, o którym marzy każdy zapalony gracz – GeForce GTX 590! Pierwszą z kart, którą dostaliśmy jeszcze przed premierą był Asus ENGTX590.

Nowy GeForce GTX 590 stworzony został na bazie dwóch rdzeni GF110 wykorzystywanych w najszybszych jednordzeniowych kartach graficznych dostępnych obecnie na rynku – GeForce GTX 580. Zostały one umieszczone na jednym PCB i połączone przy pomocy mostka Nvidia NF200. Jego zadaniem jest umożliwienie pracy obu rdzeni w trybie SLI, a także komunikacja pomiędzy kartą a płytą główną. Taktowanie obu GPU zostało zredukowane z 772 MHz do

607 MHz celem utrzymania stabilności oraz niższej temperatury pracy. Obniżeniu uległy również zegary taktujące jednostek cieniujących, które w GTX 580 wynosiły 1544 MHz, natomiast w GTX 590 spowolniono do 1215 MHz. Trochę mniej straciły natomiast pamięci GDDR5, których taktowanie spadło względem modelu jednordzeniowego o 586 MHz.

Asus ENGTX590 nie jest jednak kartą w pełni standardową. Inżynierowie postanowili lekko ją podkręcić i ostatecznie pracuje ona z szybkością 612 MHz dla GPU, 1244 MHz dla jednostek cieniujących oraz 3420 MHz dla pamięci. Nie są to wartości wyśrubowane, ale pozwalają karcie na parę dziesiątych klatki lepszy wynik. Wraz z kartą dostarczane jest również oprogramowanie Voltage Tweak umożliwiające dalszą zabawę w podkręcanie.

Aby możliwe było schłodzenie dwóch rdzeni Nvidia postawiła na sprawdzane rozwiązanie – komory Vapor Chamber połączone z aluminiowymi radiatorami. Pomiędzy nimi umieszczony został wentylator odprowadzający ciepło zarówno do wnętrza jak i na zewnątrz obudowy. A ma co chłodzić. Rdzenie w trybie spoczynku generują średnio 52°C ciepła. Po odpaleniu gry wartość ta żwawo podnosi się do 88°C. Układ chłodzenia, z którym mieliśmy do czynienia na karcie Asusa generował w czasie spoczynku średnio 40 dB. Wartość ta rosła do 47,5 dB w trakcie grania i ostatecznie osiągała 52,8 dB w momencie pełnego, długotrwałego obciążenia karty.

Asus ENGTX590 3072MB GDDR5 jest kart wydajną, natomiast nie na tyle, aby konkurować z dwurdzeniowcem AMD. O ile jest ona zdecydowanie wydajniejsza w rozdzielczościach do 1920×1200 to wyżej zaczyna się rysować zdecydowana przewaga Radeona 6990. W naszym zestawieniu sumarycznie karty bazujące na kości GeForce GTX 590 są średnio 5% wolniejsze niż konkurencja. Ten stan rzeczy mogą poprawić sterowniki, ale pamiętajmy ze obie firmy stale nad nimi pracują.

Asus ENGTX590 jest kartą dobrą i wydajną. Jego cena jest wysoka, natomiast grono odbiorców do którego jest kierowane na pewno będzie w stanie zapłacić kwotę około 2700 zł.

Grzegorz Glonek

  • Oceny
    • Łączna 94
    • Wyposażenie i dane techniczne 78
    • Chłodzenie 51
    • Wydajność 95
  • Kod producenta ENGTX590/3DIS/3GD5 3GB
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu Nvidia
  • Model chipsetu GeForce GTX 590
  • Liczba jednostek zunifikowanych 1024
  • Pamięć [MB] 2 * 1536
  • Wyjście HDMI brak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 607
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] 1215
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] 51
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 3414
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 2 x 384
  • Czas dostępu [ns] 0.5
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 0/0/0/1
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 267,71
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 8607
    • Graphics score 9114
    • Physics Score 7796
    • Combined Score 6827
    • GraphicsTest1 39.42
    • GraphicsTest2 41.54
    • GraphicsTest3 57.94
    • GraphicsTest4 29.21
    • PhysicsTest 24.75
    • CombinedTest 31.75
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 3005
    • Graphics score 2850
    • Physics Score 7859
    • Combined Score 2542
    • GraphicsTest1 14.25
    • GraphicsTest2 14.6
    • GraphicsTest3 14.33
    • GraphicsTest4 8.75
    • PhysicsTest 24.95
    • CombinedTest 11.83
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 28620
    • GPU Score 32690
    • GPU Test 1 92
    • GPU Test 2 99
    • CPU Score 20837
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 19238
    • GPU Score 19169
    • GPU Test 1 58
    • GPU Test 2 54
    • CPU Score 20657
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 22698
    • SM2.0 Score 8200
    • HDR/SM3.0 Score 11897
    • CPU Score 5871
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 150.97
      • 4xAA [FPS] 152.75
      • 8xAA [FPS] 144.17
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 154.73
      • 4xAA [FPS] 150.6
      • 8xAA [FPS] 136.98
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 154.05
      • 4xAA [FPS] 145.11
      • 8xAA [FPS] 129.61
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 134.63
      • 4xAA [FPS] 117.24
      • 8xAA [FPS] 100.16
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 78.77
      • AAx4 78.12
      • AAx8 78.47
    • 1680x1050
      • AAx0 74.7
      • AAx4 71.21
      • AAx8 70.94
    • 1920x1200
      • AAx0 69.51
      • AAx4 62.44
      • AAx8 61.5
    • 2560x1600
      • AAx0 45.01
      • AAx4 39.11
      • AAx8 38.66
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 153
      • Night [FPS] 152
      • Rain [FPS] 160
      • Sun [FPS] 75
      • Average [FPS] 135
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 84
      • Night [FPS] 81
      • Rain [FPS] 84
      • Sun [FPS] 48
      • Average [FPS] 74
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 42
      • Night [FPS] 41
      • Rain [FPS] 42
      • Sun [FPS] 28
      • Average [FPS] 38
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 26
      • Night [FPS] 25
      • Rain [FPS] 26
      • Sun [FPS] 17
      • Average [FPS] 24
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 153
      • Night [FPS] 159
      • Rain [FPS] 171
      • Sun [FPS] 113
      • Average [FPS] 149
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 109
      • Night [FPS] 111
      • Rain [FPS] 117
      • Sun [FPS] 80
      • Average [FPS] 104
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 90
      • Night [FPS] 92
      • Rain [FPS] 97
      • Sun [FPS] 65
      • Average [FPS] 86
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 49
      • Night [FPS] 52
      • Rain [FPS] 56
      • Sun [FPS] 30
      • Average [FPS] 47
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 234.7
      • 4xAA 8xAF [FPS] 234.4
      • 8xAA 16xAF [FPS] 227.6
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 226.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 221.9
      • 8xAA 16xAF [FPS] 204.4
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 213.6
      • 4xAA 8xAF [FPS] 209.0
      • 8xAA 16xAF [FPS] 184.6
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 180.2
      • 4xAA 8xAF [FPS] 165.9
      • 8xAA 16xAF [FPS] 142.8
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 177.0
      • DX11 127.6
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 120.6
      • DX11 85.8
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 85.6
      • DX11 63.2
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 52.7
      • DX11 42.3
  • DiRT2
    • 1280x1024
1
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.