MSI R6850 Cyclone Power Edition/OC 1024MB GDDR5

Od października zeszłego roku cały czas do naszych testów przyjeżdżają karty graficzne wyposażone w rdzenie Barts. Tym razem dotarła do nas paczka od firmy MSI w której znalazłem Radeona HD 6850 ze zmodyfikowanym systemem chłodzenia o nazwie Cyclone.

Wykres, wynik modelu 15 495

Jak już wspomniałem na wstępnie prezentowany dziś MSI R6850 Cyclone Power Edition nie jest kartą pracującą ze standardowym taktowaniem. Częstotliwość pracy jego rdzenia została podniesiona z 775 MHz do 860 MHz, natomiast 1 GB szybkich pamięci GDDR5 osiąga efektywną prędkość 4400 MHz (4000 MHz bazowo).

Wykres, wynik modelu 3,5

W odróżnieniu od modelu referencyjnego inżynierowie MSI postanowili również przebudować układ chłodzenia. Zamiast turbiny stosowanej w standardowych konstrukcjach na karcie MSI znalazł się ich system chłodzenia o nazwie Cyclone. Zbudowano go na bazie miedzianej podstawy, z której wyprowadzone zostały dwie rurki typu heatpipie o średnicy 6 mm każda. Odprowadzają one ciepło z rdzenia GPU na aluminiowy radiator w kształcie litery „C”, wewnątrz którego, centralnie umieszczony został wentylator.

Wykres, wynik modelu 43,8

Chłodzona jest również sekcja zasilania, natomiast w jej przypadku zastosowany został aluminiowy „grzebień” przyczepiany do PCB przy pomocy dwóch kołków. Tak zaprojektowane chłodzenie pozwala karcie w spoczynku utrzymać temperaturę na poziomie 47 stopni C, natomiast po uruchomieniu gry ta wartość wzrasta do 69 st. Układ ten jest również dużo cichszy niż te, wyposażone w turbinę.

Wykres, wynik modelu 48,9

Na tylnym panelu MSI zamiast dwóch miniDP znalazło się jedno pełnowymiarowe wyjście DisplayPort w standardzie 1.2. Oprócz niego znajdziemy tu również dwa DVI oraz jedno pełnowymiarowe złącze HDMI 1.4a. W opakowaniu oprócz samej karty znajdziemy również przejściówkę zasilania z moleksa na 6-pin PEG oraz jedną przejściówkę z DVI na analogowe D-Sub. Zabrakło tu niestety gier tak chętnie dołączanych w momencie premiery układów HD 5000.

Wykres, wynik modelu 300 W

Wydajność wersji Cyclone Power Edition względem modelu referencyjnego jest wyższa średnio o 7-8%. Dzięki wyższym zegarom karta prawie dogania droższe Radeony HD 6870, a także znacznie wyprzedza dostępne w podobnej cenie podkręcone karty z układem GeForce GTX 460. R6850 Cyclone Power Edition/OC 1024MB GDDR5 jest kartą wydajną i zarazem stosunkowo tanią. W momencie, gdy opisujemy produkt jej średnia cena internetowa jest na poziomie około 715 zł.

  • Oceny
    • Łączna 53
    • Wyposażenie i dane techniczne 86
    • Chłodzenie 69
    • Wydajność 45
  • Kod producenta R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC
  • Gwarancja [miesiące] 36
  • Producent chipsetu AMD
  • Model chipsetu Radeon HD 6850
  • Liczba jednostek zunifikowanych 960
  • Pamięć [MB] 1024
  • Wyjście HDMI tak
  • Częstotliwość taktowania rdzenia pod obciążeniem [MHz] 860
  • Częstotliwość taktowania rdzenia bez obciążenia [MHz] 100
  • Częstotliwość taktowania shaderów pod obciążeniem [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania shaderów bez obciążenia [MHz] nd.
  • Częstotliwość taktowania pamięci [MHz] 4400
  • Typ pamięci GDDR5
  • Szerokość interfejsu pamięci [bity] 256
  • Czas dostępu [ns] 0.4
  • Wyjścia
    • Wyjście HD - HDMI/mini HDMI/Display Port/mini Display Port 1/0/1/0
    • Wyjście TV (PAL) brak
  • Wyjścia D-Sub brak
  • Wyjścia DVI tak
  • Sterowniki użyte w testach 10,12
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Performance
    • 3DMark Score 3901
    • Graphics score 3613
    • Physics Score 7033
    • Combined Score 3654
    • GraphicsTest1 19.9
    • GraphicsTest2 17.48
    • GraphicsTest3 22.57
    • GraphicsTest4 10.65
    • PhysicsTest 22.33
    • CombinedTest 17.0
  • 3DMark 11 (1.0.0.0) Extreme
    • 3DMark Score 1246
    • Graphics score 1111
    • Physics Score 7445
    • Combined Score 1460
    • GraphicsTest1 5.89
    • GraphicsTest2 6.21
    • GraphicsTest3 5.66
    • GraphicsTest4 3.13
    • PhysicsTest 23.64
    • CombinedTest 6.79
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Performance
    • 3DMark Score 15495
    • GPU Score 14277
    • GPU Test 1 43
    • GPU Test 2 41
    • CPU Score 20824
  • 3DMark Vantage (1.0.2) Extreme
    • 3DMark Score 6738
    • GPU Score 6506
    • GPU Test 1 22
    • GPU Test 2 16
    • CPU Score 20860
  • 3DMark06 (1.2.0)
    • 3DMark result 20855
    • SM2.0 Score 8237
    • HDR/SM3.0 Score 9794
    • CPU Score 5863
  • Far Cry 2 (DirectX 10) demo: Playback; all high
    • 1280x1024
      • noAA [FPS] 119.46
      • 4xAA [FPS] 101.4
      • 8xAA [FPS] 83.7
    • 1680x1050
      • noAA [FPS] 105.78
      • 4xAA [FPS] 87.22
      • 8xAA [FPS] 72.84
    • 1920x1200
      • noAA [FPS] 95.63
      • 4xAA [FPS] 77.39
      • 8xAA [FPS] 64.13
    • 2560x1600
      • noAA [FPS] 68.25
      • 4xAA [FPS] 54.3
      • 8xAA [FPS] 43.78
  • Crysis Warhead (DirectX 10) demo: ambush; mode: enthusiast
    • 1280x1024
      • AAx0 46.37
      • AAx4 42.04
      • AAx8 39.82
    • 1680x1050
      • AAx0 37.71
      • AAx4 33.75
      • AAx8 31.77
    • 1920x1200
      • AAx0 31.13
      • AAx4 27.83
      • AAx8 21.96
    • 2560x1600
      • AAx0 19.45
      • AAx4 14.3
      • AAx8 3.53
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 10) Ultra; DX10 profile + HDAO (Ultra version)
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 65
      • Night [FPS] 64
      • Rain [FPS] 66
      • Sun [FPS] 37
      • Average [FPS] 58
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 53
      • Night [FPS] 48
      • Rain [FPS] 50
      • Sun [FPS] 30
      • Average [FPS] 45
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 34
      • Night [FPS] 30
      • Rain [FPS] 31
      • Sun [FPS] 20
      • Average [FPS] 29
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 19
      • Night [FPS] 17
      • Rain [FPS] 17
      • Sun [FPS] 11
      • Average [FPS] 16
  • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DirectX 11) Ultra; DX11 profile + HDAO (Ultra version) + tessellation + contact hardening shadows
    • 1280x1024
      • Day [FPS] 88
      • Night [FPS] 89
      • Rain [FPS] 94
      • Sun [FPS] 46
      • Average [FPS] 79
    • 1680x1050
      • Day [FPS] 56
      • Night [FPS] 53
      • Rain [FPS] 56
      • Sun [FPS] 31
      • Average [FPS] 49
    • 1920x1200
      • Day [FPS] 39
      • Night [FPS] 35
      • Rain [FPS] 37
      • Sun [FPS] 22
      • Average [FPS] 33
    • 2560x1600
      • Day [FPS] 23
      • Night [FPS] 20
      • Rain [FPS] 21
      • Sun [FPS] 12
      • Average [FPS] 19
  • Resident Evil 5 (DirectX 10) DX10, Motion Blur on; Variable benchmark
    • 1280x1024
      • noAA noAF [FPS] 146.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 133.6
      • 8xAA 16xAF [FPS] 124.0
    • 1680x1050
      • noAA noAF [FPS] 120.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 108.9
      • 8xAA 16xAF [FPS] 101.6
    • 1920x1200
      • noAA noAF [FPS] 103.3
      • 4xAA 8xAF [FPS] 92.6
      • 8xAA 16xAF [FPS] 86.8
    • 2560x1600
      • noAA noAF [FPS] 70.0
      • 4xAA 8xAF [FPS] 62.1
      • 8xAA 16xAF [FPS] 56.7
  • Unigine 2.0 wbudowany test wydajności high; full screen; AAx8 AFx16
    • 1280x1024 noAA noAF
      • DX10 87.2
      • DX11 45.8
    • 1680x1050 AAx2 AFx8
      • DX10 49.7
      • DX11 29.0
    • 1920x1200 AAx4 AFx16
      • DX10 35.0
      • DX11 21.0
    • 2560x1600 AAx4 AFx16
      • DX10 1.9
      • DX11 3.5
  • DiRT2
    • 1280x1024