Rewolucja od Nvidii: karta graficzna… w chmurze!

Nvidia rozpoczęła konferencję technologii procesorów graficznych (GPU Technology Conference) od prezentacji trzeciego z serii rewolucyjnych rozwiązań, które w ciągu 19 lat istnienia firmy odmieniły świat IT – technologii przyśpieszającej funkcjonowanie komputerów w chmurze za pomocą ogromnej mocy obliczeniowej procesorów graficznych.
Rewolucja od Nvidii: karta graficzna… w chmurze!
Graficzna chmura Nvidii

Graficzna chmura Nvidii

Firma Nvidia prowadziła prace nad technologiami obsługi chmury przez procesory graficzne przez ostatnie pięć lat. Zostały one oparte na nowej architekturze procesorów graficznych Kepler i zaprojektowane do użytku w dużych centrach danych. Funkcje wirtualizacyjne umożliwiają współdzielenie procesorów graficznych między wieloma użytkownikami. Technologia szybkiego strumieniowania pozwala wyeliminować opóźnienia, dzięki czemu podczas używania zdalnego centrum danych można odnieść wrażenie, że siedzi się w pomieszczeniu obok zdalnego komputera. Z kolei energooszczędność i zagęszczenie funkcji przetwarzania obniża koszty prowadzenia centrum danych.

Wprowadzenie obsługi technologii obsługi procesorów graficznych w chmurze przez firmę Nvidia jest rozwinięciem jej prac, które zaowocowały stworzeniem procesora graficznego w 1999 roku, a następnie rozbudowaniem go o technologię przetwarzania równoległego CUDA w roku 2006, która umożliwiła znaczące zwiększenie wydajności obliczeniowej.

“Technologie obsługi procesora graficznego w chmurze oparte na architekturze Kepler całkowicie odmieniają zasady obsługi komputerów w chmurze,” mówi Jen-Hsun Huang, prezes i dyrektor generalny firmy Nvidia. “Procesor graficzny stał się nieodzownym elementem komputera. To najważniejsza część zestawu komputerowego dla graczy. Jest to również niezbędne narzędzie cyfrowego warsztatu artysty. Procesor graficzny jest również niezbędny w urządzeniach dotykowych, gdzie zapewnia wyjątkową płynność obsługi i wspaniałe efekty graficzne. Procesor graficzny w chmurze zapewni wyjątkowe wrażenia użytkownikom, którzy chcieliby pracować zdalnie oraz graczom, który będą mogli zdalnie grać na swoim komputerze PC lub konsoli.”

Korporacyjna implementacja architektury Kepler w chmurze – czyli platforma Nvidia VGX, przyśpiesza wirtualne środowiska. Przedsiębiorstwa mogą wykorzystać tę technologię do zapewnienia spójnego, zdalnego dostępu do zdalnych środowisk, umożliwiając strumieniowanie nawet najbardziej wymagających aplikacji do notebooka lub urządzenia mobilnego.

Wersja architektury Kepler dla chmury przeznaczona dla graczy, czyli Nvidia GeForce GRID zasila usługi gier w chmurze. Operatorzy serwisów udostępniających gry jako usługi mogą wykorzystać te rozwiązania do tworzenia wrażeń z rozrywki, które mogą prześcignąć wrażenia znane z konsol.

Podczas prezentacji nowych technologii na konferencji GTC, do prezesa firmy Nvidia dołączyli na scenie dyrektorzy kluczowych partnerów współpracujących z firmą Nvidia nad rozwojem technologii w chmurze. Byli to: David Yen, dyrektor generalny i starszy wiceprezes grupy ds. centrów danych w firmie Cisco; Brad Peterson, strateg ds. technologii w firmie Citrix; Sumit Dhawan, wiceprezes i dyrektor generalny w firmie Citrix; David Perry, dyrektor generalny i współzałożyciel firmy Gaikai; Grady Cofer, kierownik ds. efektów specjalnych w firmie Industrial Light & Magic.