Naukowcy już wiedzą, dlaczego ludzie stoją w kolejce po iPhone’y

O psychologii słów kilka

Kadr z reklamy Samsunga Galaxy S III

Kadr z reklamy Samsunga Galaxy S III

Każdego roku w trakcie premiery rynkowej kolejnej generacji iPhone’a obserwujemy, jak tysiące osób ustawia się w kolejkach, by jak najszybciej móc kupić swój upragniony sprzęt. Niektórzy zostali wynajęci do robienia sztucznego tłoku, a niektórzy potrafią spędzić dwie noce w namiocie, by zdobyć iPhone’a przed innymi. Dlaczego tak się dzieje?

Nowe badania dziennika The Wall Street Journal wskazują na trzy punkty:

  • Czekanie jest wspólnym doświadczeniem – a ludzie mocno reagują na wspólne doświadczenia, możliwość poznania nowych osób z podobnymi zainteresowaniami.
  • W tłumnej kolejce po jakiś produkt, człowiek umacnia swoje przekonanie, że wybrał dobrze – to tzw. społeczny dowód słuszności.
  • Długie kolejki przyciągają uwagę – mediów, innych ludzi. Gdy człowiek widzi, że po jakiś produkt ustawia się ogromna kolejka, sam zaczyna go pożądać, niekoniecznie znając jego zalety i wady.

Chcesz być na bieżąco z CHIP? Obserwuj nas w Google News