Poradnik: Akcja detoksykacja, czyli czyścimy peceta

Zanim rozpoczniemy jakiekolwiek działania, zawsze należy ocenić stopień “zanieczyszczenia” systemu operacyjnego. Nie musisz niczego instalować (w końcu oznaczałoby to dalsze zaśmiecanie), wystarczy użyć przydatnego, ale mało znanego narzędzia systemowego – Monitora zasobów i wydajności. Wywołaj linię poleceń za pomocą skrótu klawiaturowego [Windows] + [R], a następnie wydaj polecenie »perfmon /report«. System dokona analizy własnego stanu i po chwili wyświetli szczegółowy raport. Na samej górze, wyróżnione czerwonym kolorem, są błędy oraz informacje o niedziałających urządzeniach. W przypadku dużej liczby niedziałających urządzeń przed podjęciem dalszych działań trzeba z nimi zrobić najpierw porządek i usunąć je z systemu. Z kolei wpisy oznaczone kolorem zielonym to znak, że w danej części systemu jest wszystko w porządku.
Poradnik: Akcja detoksykacja, czyli czyścimy peceta

Wyłącz niepotrzebne usługi Windows

1) Analiza aktualnego stanu systemu

2) Porządkowanie autostartu

Bardzo wiele aplikacji instalowanych w systemie automatycznie ustawia swoje moduły w taki sposób, by były one ładowane do pamięci natychmiast po uruchomieniu systemu. Nie trzeba geniuszu, by zgadnąć, że nadmiar takich programów przesadnie obciąża system, zanim jeszcze na dobre zaczęliśmy z nim pracować. Znakomitym narzędziem zewnętrznym (ale niewymagającym instalacji) jest program Autoruns. Aplikacja wyświetla absolutnie każdy składnik, program, proces czy usługę, która jest ładowana do pamięci w trakcie uruchamiania całego systemu. Zalecamy, by używać właśnie Autoruns

zamiast standardowo wbudowanego w Windows narzędzia msconfig. Podpowiedź: najwięcej elementów do ewentualnego uprzątnięcia znajdziesz na karcie “Logon”.

3) Porządkowanie usług

Wspomniany wcześnie msconfig przydatnym narzędziem do optymalizacji usług systemowych. Po uruchomieniu tego programu za pomocą komendy »msconfig« (pamiętaj o [Windows] + [R]), przejdź na kartę “Usługi” i zaznacz pole wyboru »Ukryj wszystkie usługi firmy Microsoft«. W ten sposób unikniesz ryzyka, że w ferworze sprzątania wyłączysz żywotną usługę systemową. Te, które pozostaną widoczne, są związane z dodatkowymi aplikacjami. Jeżeli ich nie potrzebujesz, dezaktywuj je.

4) Usuwanie śmieci

Każdy, ale to absolutnie każdy program podczas działania generuje pliki tymczasowe. Dobrze napisany kod posprząta po sobie, niestety najczęściej dysk systemowy jest coraz bardziej zapełniany zbędnymi danymi. Receptą okazuje się program CCleaner. Narzędzie oczyści dysk systemowy ze zbędnych danych, usunie błędne lub niepotrzebne wpisy w Rejestrze. Zaletą CCleanera jest swoboda wyboru zakresu czyszczenia – możesz wskazać, które programy lub elementy systemu mają być oczyszczone. Korzystanie z programu jest banalnie proste: po lewej stronie wybierasz, co chcesz oczyścić, następnie klikasz »Analiza«, a po uzyskaniu jej wyników – »Uruchom CCleaner«.

Windows 8 i pulpit

Nowy model aplikacji w najnowszym systemie Windows 8 również wymaga sprzątania. Poniższe wskazówki pomogą w porządkach.

1) Eliminacja aplikacji Windows 8

Najnowszy system operacyjny Microsoftu oprócz klasycznych programów oferuje alternatywny model dystrybucji aplikacji, które są pobierane i instalowane ze sklepu Microsoftu. To wygodne rozwiązanie, ale po dłuższym czasie okazuje się, że liczba kafelków widocznych na ekranie startowym Windows 8 zaczyna przekraczać możliwości percepcyjne użytkownika – jednym słowem: bałagan. Można temu w prosty sposób zaradzić, eliminując niepotrzebne aplikacje z ekranu Start i z całego systemu. Dezinstalacja aplikacji Windows 8 jest bardzo prosta: należy kliknąć kafelek danej aplikacji prawym przyciskiem myszki, a następnie z zestawu opcji wyświetlanych wzdłuż dolnej krawędzi ekranu wybrać pozycję »Odinstaluj«. Wskazany element zostanie usunięty z systemu.

2) Czyszczenie pulpitu

Wiemy, jak oczyścić ekran Start, ale Windows to również klasyczny Pulpit, który przez bardzo wielu użytkowników jest dość szybko zaśmiecany plikami, potrzebnymi w danej chwili skrótami do programów itp. Na wstępie proponujemy usunąć niepotrzebne programy. Jeżeli po tej operacji ikon na Pulpicie dalej jest dużo, polecamy skorzystanie z przydatnego programu Fences, który umożliwia tworzenie na Pulpicie przejrzystych grup ikon. Rozwiązanie to pozwala przechowywać nawet tysiące ikon – mimo to nie będziemy mieli bałaganu. Uwaga, bezpłatna jest tylko starsza wersja programu Fences 1.01. Aktualna wersja Fences 2.10 jest płatna.

3) Porządkowanie menu start

Jeżeli jednak wciąż korzystasz z Windows 7 lub starszych wersji systemu, zainteresuje cię porada dotycząca porządkowania klasycznego menu Start. Kliknij prawym przyciskiem myszki menu Start i z menu kontekstowego wybierz »Właściwości« W okienku, które się wyświetli, przejdź na kartę “Menu Start” i kliknij »Dostosuj«. W ten sposób będzie możliwe ustalenie, w jaki sposób poszczególne typy obiektów prezentowanych w menu Start mają być wyświetlane i jak mają się zachowywać. Możesz na przykład sprawić, by Dokumenty były prezentowane w formie menu, a nie standardowo – jako łącze prowadzące do konkretnego folderu.

4) Usuwanie zbędnych sterowników

Nieaktualne sterowniki to potencjalna przyczyna niewydolności systemu. Urządzenie, do którego w systemie przyporządkowane są niedopasowane sterowniki, może co prawda działać, ale jednocześnie niewłaściwe aplikacje mogą powodować spadek wydajności całego systemu. Aby tego uniknąć, skorzystaj z wbudowanego w Windows Menedżera urządzeń, by zweryfikować, czy w systemie nie są widoczne urządzenia z niewłaściwymi sterownikami. Jeżeli się pojawią, łatwo je zauważysz, bo są oznaczone symbolem wykrzyknika. Sterowniki tak oznaczonego sprzętu trzeba zaktualizować. Ułatwieniem w tej pracy może być bezpłatny program SlimDrivers.

Ratuj gigabajty sprzątając na dysku

Długo niesprzątany pecet to wręcz dziesiątki gigabajtów zbędnych danych! Najwyższy czas zrobić z tym porządek. Jak? Poniżej wskazówki.

1) Przed przesiadką na SSD

Dyski SSD kuszą wydajnością, ale mają znacznie niższą od klasycznych dysków twardych pojemność.

Chcąc sprawdzić, co na twoim starym dysku twardym zajmuje tak wiele miejsca, skorzystajmy z odpowiednich narzędzi, np. z programu RidNacs. Ta bezpłatna aplikacja szybko wygeneruje czytelny raport pokazujący wykorzystanie przestrzeni dysku dla poszczególnych folderów.

2) Sprawdzenie systemu plików

Wbudowany w Windows Monitor zasobów i wydajności, o którym wspominaliśmy na początku artykułu, pomija sprawdzanie systemu plików na dysku. Można to zrobić w inny sposób. Należy wywołać Wiersz polecenia w trybie z uprawnieniami administratorskimi. Najlepiej w polu wyszukiwania w menu Start wpisać »cmd«. Następnie ikonkę, która zostanie wyszukana, klikamy prawym przyciskiem myszki i z menu kontekstowego wybieramy »Uruchom jako administrator«. Po

otworzeniu okna Wiersza poleceń wpisz »chkdsk« – uruchomiony zostanie program analizujący dysk. Ewentualne błędy można usunąć za pomocą polecenia »chkdsk /f«.

3) Defragmentacja dysku

Regularna (ale nie za częsta) defragmentacja dysku (przeprowadzana np. raz na miesiąc) wpływa korzystnie na wydajność systemu – w efekcie następuje połączenie rozrzuconych po całej powierzchni dysku fragmentów plików. Wszystkie wersje systemu Windows – od XP po 8 – mają wbudowane narzędzie o nazwie Defragmentator dysku. Uwaga! Nigdy nie należy przeprowadzać defragmentacji na dyskach SSD. Korzystny wpływ defragmentacji na wydajność dysku, a tym samym

i całego systemu operacyjnego dotyczy wyłącznie sytuacji, kiedy likwidujemy pofragmentowane pliki na standardowym dysku twardym, na którym dane zapisywane są na obracających się talerzach. Dyski SSD działają zupełnie inaczej i wymuszenie defragmentacji może wywołać skutek odwrotny od oczekiwanego oraz negatywnie wpływa na żywotność dysku SSD.

4) Likwidacja duplikatów plików

Ręczne usuwanie duplikatów plików z dysków twardych to praca uciążliwa i nieefektywna, bo i tak pominiemy wiele zdublowanych plików. Przydatny w takich sytuacjach okazuje się program AntiTwin. Po włączeniu aplikacji wystarczy wybrać folder, w którym podejrzewamy obecność zdublowanych plików, i uruchomić ich wyszukiwanie. Program oferuje również przeszukiwanie podfolderów.

5) Usuwanie Windows.old

Jeżeli dokonywałeś instalacji systemu typu upgrade (np. przesiadka z Windows Vista na Windows 7), to bardzo możliwe, że na dysku C: wciąż znajduje się folder “Windows.old”. Uruchom narzędzie “cleanmgr”, wybierz dysk, a następnie zaznacz »wyczyść pliki systemowe«, »OK« i »skasuj dane«.

Internet śmieci

Korzystanie z Internetu również powoduje stały wzrost ilości danych tymczasowych, które zostają, nawet gdy są już zbędne.

1) Oczyszczanie Internet Explorera

Jeżeli korzystasz z Internet Explorera i użyłeś zalecanego przez nas programu CCleaner, z pewnością zauważyłeś, że narzędzie to pozwala również na uprzątnięcie plików tymczasowych przeglądarki. Można to zadanie wykonać również, posługując się narzędziami wbudowanymi w system. Mając uruchomionego IE 10, rozwiń menu »Narzędzia« i wybierz »Opcje internetowe«. W oknie, które się pojawi, na karcie »Ogólne« w sekcji »Historia przeglądania« zaznacz pole »Usuń historię przeglądania przy zakończeniu«. Od tej pory podczas każdego wyłączenia przeglądarki będą z niej usuwane ciasteczka, pliki tymczasowe czy dane z formularzy.

2) Oczyszczanie Firefoxa

Jedną z największych zalet Firefoksa jest olbrzymia liczba dostępnych rozszerzeń. Stanowią one jednak także znaczne obciążenie programu, zwłaszcza gdy poinstalowane zostały w nadmiarze i nie są wykorzystywane. Żeby łatwo ich się pozbyć, wystarczy uruchomić przeglądarkę, a następnie wywołać przegląd rozszerzeń, wpisując w pasku adresu polecenie »about:addons«. Aby usunąć niepotrzebne rozszerzenie, wystarczy kliknąć przycisk »Usuń«. Natomiast jeżeli chcemy czasowo wyłączyć wybrany dodatek, trzeba wcisnąć przycisk »Wyłącz«.

3) Porządkowanie Dropboxa

Popularna usługa online Dropbox pozwalająca na synchronizację plików pomiędzy wieloma urządzeniami jest uznawana za jedno z najbardziej przydatnych narzędzi na każdym komputerze podłączonym do Internetu. Jednak pliki umieszczane na Dropboksie pozostawione same sobie również z czasem utworzą bałagan. Uprzątniesz go szybko za pomocą programu WinDirStat. Wystarczy po uruchomieniu tej aplikacji wskazać lokalny folder Dropboksa, a program przeprowadzi jego analizę i w czytelny sposób wyświetli, gdzie znajdują się największe pliki i foldery, ile miejsca zajmują itp. Taki raport bardzo ułatwi usuwanie zbędnych elementów z Dropboksa.

4) Sprzątanie Facebooka

Użytkownicy Facebooka mogą korzystać z aplikacji działających w obrębie tej sieci społecznościowej. Jeżeli lubimy testować programy tego typu, to bardzo szybko nasze konto na Facebooku będzie bardzo zaśmiecone. Jest na to prosty sposób: wystarczy wejść na swój profil oraz odwiedzić stronę www.facebook.com/appcenter/my. W ten sposób dostaniesz się do strony z listą aplikacji – z listy usuń te programy, z których już na pewno nie będziesz korzystał.

5) Oczyszczanie Google’a

Aby usunąć historię online, zaloguj się do wybranej usługi Google (np. Gmail), obok zdjęcia profilowego rozwiń menu, wybierz »Prywatność«, na kolejnej stronie w sekcji »Prywatność w Google« kliknij »Zaloguj się w Panelu«. Przejdź do sekcji »Historia online«, gdzie znajdziesz link »Usuń elementy z Historii online«. Z wyświetlonej listy usuń wyniki wyszukiwania.

Więcej:bezcatnews