AMD udostępniło technologię Mantle!

Korzystanie z Mantle wymaga zainstalowania najnowszych sterowników testowych AMD Catalyst 14.1 Beta, które lada chwila powinny być dostępne pod tym adresem: http://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/latest-catalyst-windows-beta.aspx Mantle daje najlepsze efekty przede wszystkim tam, gdzie wydajność jest ograniczana przez procesor. Narzędzie to ma na celu przede wszystkim usuwać wszelkie problematyczne w optymalizacji wąskie gardła wynikające z narzutu API czy nieefektywnego dzielenia obliczeń na wątki. Dzięki temu najlepsze efekty uzyskają systemy z niskiego i średniego segmentu oraz osoby dysponujące starszymi konfiguracjami,
AMD udostępniło technologię Mantle!

o ile mają kartę graficzną bazującą na architekturze GCN.

Mantle m.in. zwiększa możliwą do uzyskania liczbę “draw call”, co powoduje, że trzeba bardzo ostrożnie porównywać tryby z jego użyciem i bez. Scena z Mantle może i często będzie po prostu bogatsza w szczegóły, więc nie będzie porównywalna ze sceną na samym DirectX. Wzrost wydajności FPS będzie zatem częściowo skompensowany wzrostem poziomu detali sceny testowej.

Wpływ Mantle na sytuacje zależne bardziej od karty graficzny jest mniejszy, ale wciąż godny odnotowania! Warto podkreślić, że wykorzystanie mocy graficznej jest obecnie bliskie optymalnemu i na poziomie API trudno tu jeszcze cokolwiek bardziej poprawić.

Zanim przejdziemy do referencyjnych wyników testów wykonanych przez AMD, kilka słów o samym sterowniku:

  • Dodaje obsługę funkcji Framce Pacing w DX10 i w rozdzielczościach wyższych niż 1600p DX11 do sprzętu, który nie działa w oparciu o XDMA! Dotyczy to zatem wszystkich kart AMD Radeon HD Serii 7000 oraz R9 280X i R9 270X. Poprawa jest również w konfiguracjach Dual Graphics takich jak np. Kaveri działające w parze z kartą AMD Radeon R7 250.
  • To także pierwszy sterownik, który uruchamia HSA! Potężne zyski z wykorzystania tej technologii są odczuwalne m.in. w Libre Office v4.2.0.1+ czy Corel AfterShot Pro v1.2.0.6+.

A teraz wyniki testów przeprowadzonych na grach Battlefield 4 oraz StarSwarm:

  • sceny ograniczane przez procesor: +40.9% (1080p) i +40.1% (1600p) wzrostu wydajności w ustawieniach Ultra, 4xAA na zestawie z procesorem AMD A10-7700K oraz kartą graficzną AMD RadeonTM R9 290X
  • sceny ograniczane przez kartę graficzną: +2.7% (1080p) i +1.4% (1600p) wzrostu wydajności w ustawieniach Ultra i FXAA na zestawie z procesorem Intel Core i7-4960Xoraz kartą graficzną AMD RadeonTM R7 260X
  • Średni zysk wydajności dla 1080p: +13.28% (średnia z wyników testów na kartach AMD Radeon R9 290X, R7 260X i procesorach Intel Core i7-4960X, AMD A10-7700K, AMD FX 8350 i Intel Core i5-4670K)
  • Średni zysk wydajności dla 1600p:+11.35% (średnia z wyników testów na kartach AMD Radeon R9 290X, R7 260X i procesorach Intel Core i7-4960X, AMD A10-7700K, AMD FX 8350 i Intel Core i5-4670K)

Na sam koniec dodajmy, że to dopiero początek drogi Mantle, która będzie się dalej rozwijać – można zatem oczekiwać dalszej poprawy wraz z kolejnymi miesiącami. AMD udostępnia to już teraz, aby użytkownicy mogli jak najszybciej odczuć poprawę, zamiast wstrzymywać wydanie tylko ze względu na problemy w wybranych, mniej popularnych scenariuszach użycia. Na poniższej stronie najbardziej aktualna lista znanych problemów, które będą niebawem wyeliminowane: http://www.amd.com/mantleknownissues