O tym, jak Spotify i spółka pomogły winylowi

Według badania przeprowadzonego przez ICM Unlimited, połowa osób kupujących winyle najpierw sprawdza poszczególne piosenki w chmurowych usługach muzycznych, takich jak Soundcloud czy Spotify. Co ciekawe, siedem procent nabywców… nie posiada gramofonu.

W 2014 roku sprzedano 2,1 miliona winyli, co jest najlepszym wynikiem od 21 lat. A wyniki z bieżącego roku mają być jeszcze lepsze. Czemu ludzie kupują winyle? Według badania:

  • Dla ozdoby
  • Dla poczucia „oldschoolu”
  • Z pobudek kolekcjonerskich
  • Dla poczucia satysfakcji z fizycznego, namacalnego obiektu
  • By wesprzeć finansowo muzyków
  • By posiadać muzykę, a nie tylko mieć prawo do jej odtwarzania przez ustalony czas
  • Z przekonania, że muzyka na winylu ma wyższą jakość od muzyki cyfrowej

To samo badanie wykazuje jednak, że 73 proc. muzyki jest kupowane przez Internet. Najwięcej od Amazonu (27 proc.) i iTunes (18 proc.). Sklepy wielobranżowe to 10 proc. rynku muzycznego, zaś sklepy muzyczne 7 proc.