Facebook ominął chińską cenzurę

Według dziennika “New York Times” Facebook zamierza bez zbędnego rozgłosu uruchomić w Chinach aplikację mobilną, która nie będzie zawierała w nazwie słowa “Facebook”, ale de facto będzie bardzo podobna do innego projektu tworzonego przez Facebooka – aplikacji Moments. Moments nie wygląda wprawdzie jak mobilny klient Facebooka. Jest to aplikacja, która umożliwia współdzielenie zdjęć w sieci społecznościowej, ale właśnie taki sposób dzielenia się treścią (zdjęcia) jest szczególnie popularny w Chinach. Na taki też sposób działania Mark Zuckerberg uzyskał po prostu zgodę chińskich władz.
aplikacja mobilna Facebook
aplikacja mobilna Facebook

Porównanie aplikacji Colorful Balloons i Moments
Po lewej interfejs nowej, aktualnie testowanej aplikacji Colorful Balloons (Kolorowe balony), po prawej aplikacja Moments (fot. NYT)

Na powyższej ilustracji trudno nie dostrzec podobieństwa pomiędzy aplikacją Moments a przygotowanym specjalnie dla Chińczyków programem Colorful Balloons. Łatwo też zauważyć, że tożsamości zdefiniowane w ramach Colorful Balloons będą widoczne w całej sieci Zuckerberga.

Oficjalnie Colorful Balloons nie jest w ogóle powiązany z Facebookiem. Aplikacja została opublikowana przez nikomu nieznaną chińską firmę bez – oficjalnie – jakichkolwiek powiązań z firmą Zuckerberga. Szef Facebooka usilnie starał się o to, by przekonać chińskie władze do przychylniejszego spojrzenia na jego usługi. Nie tylko odbył wiele spotkań z chińskimi politykami, ale pilnie śledził także oficjalne chińskie media, studiuje język mandaryński i chwali się jego znajomością publicznie.

W zasadzie “anonimowe” uruchomienie aplikacji przez jedną z największych zachodnich firm technologicznych  w samych Chinach to wydarzenie bez precedensu. Jednak sposób realizacji zadania przez Facebooka pokazuje frustrację i desperację technologicznych korporacji, które starają się wejść na lukratywny chiński rynek online – największy rynek tego typu na świecie. Jak widać blokada dostępu i generalnie cenzura internetu w Chinach nie powstrzymuje Facebooka od prób zaistnienia w Chinach, nawet jeżeli – jak w tym przypadku – będą to próby bardzo “naokoło”. | CHIP