TEST: dwa nowe procesory AMD Raven Ridge z grafiką Radeon Vega

AMD już wiele lat temu opracowało koncepcję APU (Accelerated Processing Unit), czyli połączenie procesora z wydajnym układem graficznym. Jednak do niedawna firmie z Kalifornii brakowało odpowiednio mocnych CPU, by móc zrealizować ten pomysł. Teraz, kiedy AMD stworzyło własną architekturę Zen, naturalną konsekwencją są wykorzystujące ją APU. Oto ich test.

Testy wydajności w grach. Czy Ryzen z grafiką Radeon Vega nada się do grania?

Dobór gier nie był przypadkowy. Wybraliśmy trzy bardzo popularne tytuły e-sportowe: „Heroes of the Storm”, „Overwatch” oraz „CS:GO”, bo to tytuły nie tylko najpopularniejsze, ale też wielce prawdopodobne jest, że wielu nabywców nowych Ryzenów sięgnie po te właśnie gry. Brak „StarCrafta 2” wynika z faktu, że „HotS” korzysta z tego samego silnika. Nie mam więc sensu mnożyć bytów ponad potrzebę.

Morskie bitwy w „World of Warships” nie są szczególnie wymagające pod względem wydajności.

Dorzuciliśmy do tego zestawu także „World of Warships”. Nie dlatego, że jest to tytuł szczególnie miarodajny, jeśli chodzi o wydajność komputera, bo nie jest. Ale jest za to bardzo popularny. Nie bez znaczenia pozostaje też fakt, że to jedna z nielicznych gier, w które z zapałem godnym lepszej sprawy grywa piszący te słowa.

Ryzen 5 2400G i Ryzen 3 2200G w „Counter Strike: Global Offensive”

Test w „CS:GO” przeprowadzaliśmy w ustawieniach widocznych na ilustracji poniżej. Określane jako „wysokie” dają przyzwoitą jakość grafiki i pozwalają uzyskać dobrą liczbę klatek nawet na niezbyt mocnych komputerach.

Jednocześnie dotąd były to ustawienia zarezerwowane raczej dla kart niezależnych. iGPU były bowiem zbyt słabe, by skutecznie radzić sobie z wymaganiami tej gry przy podobnych ustawieniach.

Wyniki całkiem przyzwoite. Oczywiście, jeśli w „CS:GO” gramy rekreacyjnie, bo w społeczności tej gry nietrudno o głosy, że poniżej 200 fps to w ogóle nie ma sensu grać. Zawsze mnie bawi to stwierdzenie. Nowe APU są w pełni zdatne do gry w „CS:GO”. Największe chwilowe spadki prędkości (zwane slangowo dropami), z jaką generowane są kolejne klatki animacji dla słabszego z nowych procesorów sięgają 60 klatek na sekundę.

Overwatch vs Ryzen 5 2400G i Ryzen 3 2200G

Najnowsze procesory AMD przetestowaliśmy także w „Overwatch”. Uroczo cukierkowy FPS Blizzarda staje się coraz bardziej popularny, a tym samym warto sprawdzić, jak radzą sobie z nim nowe procesory i ich zintegrowana grafika. Poniżej ustawienia, których używaliśmy podczas testów.

Ustawienia wysokie z modyfikacjami – tak można w skrócie określić zestaw, jaki wybraliśmy dla „Overwatch”. Gra ma dość rozsądne wymagania, a jej grafika nieprędko się zestarzeje.

Czy „Overwatch” jest grywalny na nowych APU? Owszem. Chociaż powyższe ustawienia okazały się odrobinę zbyt wysokie dla iGPU Vega 8 i Vega 11. Prawdopodobnie wystarczyłoby odrobinę pomajstrować przy ustawieniach. Jednocześnie muszę zaznaczyć, że wyniki określone mianem minimalnych trafiały się niezmiernie rzadko i gra wykazywała się dość liniową wydajnością.

Może i poniżej 60 fps, ale da się przyzwoicie pograć w Overwatch z użyciem Ryzenów z iGPU Radeon Vega.

Mimo że wyniki znalazły się poniżej tego, co jest obecnie uważane za granicę płynności (o co można się dość skutecznie kłócić), czyli poniżej 60 klatek na sekundę, grało się całkiem dobrze. To właśnie owe stabilne trzymanie się ok. 50-kilku klatek sprawia, że gra się w zasadzie nie zacina.

Granie w „Heroes of the Storm” na Ryzen 3 2200G i Ryzen 5 2400G

Na nowych APU zagraliśmy też w „Heroes of the Storm”. MOBA Blizzarda nie jest bardzo wymagającą, a przy tym ma znacznie mniej „toksyczne” środowisko niż np. konkurencyjne „League of Legends”.

Wydajność mierzyliśmy w ustawieniach określonych przez twórców gry jako wysokie. „HotS” wygląda na nich więcej niż przyzwoicie. Podobnie jak pozostałe tytuły Blizzarda, także i ta gra nie będzie się starzała wizualnie zbyt szybko.

Wyniki uzyskane w „HotS” pozwalają cieszyć się grą. Co ciekawe, mimo ponawiania testów kilkukrotnie Ryzen 3 2200G uzyskiwał minimalnie wyższy średni wynik niż Ryzen 5 2400G. Rzecz w tym, że bardziej „szarpał” on animacją, a tzw. dropy były po prostu głębsze. Oba nowe APU nie dają szans Core i3-8350K.

„World of Warships”, czyli Ryzeny na pełnym morzu

Jedna z moich ulubionych gier sieciowych znalazła się w zestawieniu trochę na siłę, ale jej spora popularność wśród nieco starszych graczy może być dość istotnym czynnikiem. To, że komputer bazujący na nowych Ryzenach zostanie kupiony przez okazjonalnego 30-letniego gracza „WoWs” jest bardziej prawdopodobne niż wybór podobnej maszyny przez grającego w „CS:GO” gimnazjalistę. A ten drugi częściej będzie „widział” różnicę między 120 a 200 fps.

Ustawienia zastosowane w „WoWs” można nazwać wysokimi z pewnymi poprawiającymi wrażenie efektami (jak choćby FAA). Gra prezentuje się w nich ładnie, widoczne są  odbicia światła na wodzie czy efekty wybuchów.

Ponad 50 klatek na sekundę średnio dla Ryzen 5 2400G to może nie wynik imponujący, ale pozwalający grać dość swobodnie. Wyraźne spadki animacji pojawiają się w chwili kiedy dokonujemy zbliżenia obrazu na płonące okręty.

Czy APU można podkręcić? Czytajcie dalej.

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.