VW Tiguan Allspace

TEST: Volkswagen Tiguan Allspace, czyli komputer pokładowy i cyfrowi asystenci

Fot. vw
Volkswagen Tiguan Allspace jest bogato wyposażony w najróżniejsze pokładowe systemy wspomagania i uprzyjemniania podróży. Przekonaliśmy się, jak sprawują się te wyrafinowane technicznie rozwiązania, ale nie odmówiliśmy sobie też przyjemności sprawdzenia, jak Tiguan zachowuje się na polskich drogach.

Wsiadamy i włączamy ten komputer na kołach

Opis samochodów w prasie motoryzacyjnej zwykle zaczyna się od parametrów silnika, mocy, prędkości, przyśpieszenia czy wzornictwa samego auta. My zajmujemy się technologiami, zatem na samochody patrzymy głównie z tej perspektywy. Czyli zwracamy uwagę na elektronikę, automatykę, ekrany i oprogramowanie.

VW Tiguan Allspace

Osoba siadająca w fotelu kierowcy przed oczami zobaczy duży jednolity, ponad 12-calowy ekran Active Info Display, będący w testowanym aucie ekwiwalentem klasycznych wskaźników na desce rozdzielczej. Ekran ten w Tiguanie Allspace Highline jest wyposażeniem standardowym. W standardzie jest również kolejny kolorowy ekran widoczny na konsoli centralnej. Ten dotykowy, pojemnościowy ekran o przekątnej 9,2″ to monitor systemu Discover Pro i interfejs sterujący pokładowym systemem VW Infotainment.

VW Tiguan Allspace

Kierowca ma do dyspozycji jeszcze jeden niewielki i widoczny tylko dla niego ekran przezierny (tzw. HUD – Head-Up Display), na którym wyświetlane są m.in. prędkość, wskazania cyfrowych asystentów kierowcy czy sugestie nawigacji. Ekran HUD jest wyposażeniem opcjonalnym, ale nie wymaga dopłaty w przypadku Tiguana Allspace Highline. Za pomocą wymienionych trzech ekranów mamy dostęp do wszystkich przewidzianych przez producenta pokładowych systemów informacyjnych i multimedialnych.

VW Tiguan Allspace

Oprócz możliwości sterowania za pośrednictwem ekranu dotykowego Discover Pro, sporą część funkcji pojazdu możemy uruchamiać bez odrywania rąk od kierownicy, korzystając z umieszczonych na niej przycisków. Po lewej stronie umieszczono przyciski sterujące głośnością (muzyki, radia, czy rozmowy telefonicznej, zależnie od tego, która z funkcji jest w danym momencie aktywna), przyciski aktywujące i ustawiające ACC (Adaptive Cruise Control – aktywny tempomat) i regulujące pracę asystenta Front Assist (odległość od poprzedzającego nas pojazdu, przy której nasze auto będzie zwalniać). Po prawej stronie kierownicy dostępne są przyciski wyboru opcji, zmiany ekranu czy pozycji w menu, przycisk wywołujący funkcje telefonu oraz przycisk aktywujący sterowanie głosem.

VW Tiguan Allspace

Po wejściu do pojazdu oraz wciśnięciu przycisku START na ekranie Active Info Display samochód wyświetla nazwę domyślnego profilu kierowcy. System komputerowy auta pozwala zdefiniować kilka profili kierowców, dopasowując do każdego z nich niemal wszystkie dostępne użytkownikowi ustawienia. Konfigurując nasz testowy profil „CHIP.pl” mogliśmy dopasować ustawienia fotela, preferencje dotyczące rodzaju zegarów na ekranie Active Info Display, ulubione kanały radiowe czy inne źródła multimediów, preferowaną głośność multimediów czy telefonu kierowcy połączonego z pokładowym systemem głośnomówiącym, preferowane nastawy zawieszenia (auto jest w standardzie wyposażone w zawieszenie z adaptacyjną regulacją DCC), regulację fotela, rozkład funkcji wyświetlanych na ekranie w konsoli środkowej, rodzaj i jasność ambientowego oświetlenia wnętrza (oświetlenie drzwi czy przestrzeni na nogi) i dużo więcej. Komputer pokładowy umożliwia zdefiniowanie profili dla trzech stałych kierowców i jednego profilu gościa. Zakres funkcji podlegających profilowaniu (czyli ustawienia samochodu, które każdy z kierowców może dostosować do siebie) jest szeroki. Dodatkowo ustawienia można powiązać z konkretnym kluczykiem, więc osoba mająca kluczyk nie musi nawet wybierać swojego profilu z menu systemu auta, wystarczy, że ów profil został wcześniej powiązany z konkretnym kluczykiem.

VW Tiguan Allspace

Zestaw wskaźników, jakie będą prezentowane na ekranie Active Info Display również jest w pełni konfigurowalny. Na przykład na powyższym zdjęciu przykład wskaźników po wybraniu zestawu „Zużycie i zasięg”. Po lewej stronie obrotomierz i we wnętrzu jego tarczy średnie zużycie paliwa od momentu uruchomienia (prosimy nie sugerować się tym wskazaniem, auto w normalnej jeździe pali znacząco mniej), a w dolnej części obrotomierza dodatkowo wskaźnik temperatury chłodziwa silnika. Po prawej z kolej prędkościomierz, we wnętrzu którego widoczny jest szacowany zasięg przy pozostałej ilości paliwa w zbiorniku. W dolnej części ekranu pokonana odległość trasy oraz wskazania aktywnych w danym momencie cyfrowych asystentów kierowcy.

VW Tiguan Allspace

Powyżej przykład innego zestawu wskaźników: po lewej w centrum tarczy obrotomierza widoczny jest wskaźnik skrętu kół, po prawej – we wnętrzu prędkościomierza mamy kompas.

Dotyk, gesty, aplikacje, Car-Net i nawigacja

Ponad 9-calowy monitor systemu Infotainment z podsystemem multimedialno-nawigacyjnym Discover Pro 2. generacji nie tylko rozpoznaje dotyk użytkownika (ekran pojemnościowy), ale także pozwala na sterowanie gestami.

VW Tiguan Allspace

Ich zakres jest ograniczony, ale też warto pamiętać, że kierowca w samochodzie powinien skupić się na drodze, a nie wymachiwaniu rękami w celu wywołania jakiejś funkcji. Niemniej np. zmiana stacji radiowej, przejście do kolejnego ekranu opcji, czy zmiana np. zdjęcia wyświetlanego z karty SD wymaga jedynie ruchu dłonią przed ekranem w lewo lub w prawo, zależnie od tego, w którym kierunku system ma zmienić aktualny widok/kanał radiowy itp.

VW Tiguan Allspace

Wspomnieliśmy o karcie SD. Gdzie się ją umieszcza, aby pokładowy system Discover Pro testowanego Volkswagena ją odczytał? W standardowym schowku przed fotelem przedniego pasażera, w tzw. schowku na rękawiczki, w którym już chyba nikt rękawiczek nie trzyma. Górna część tego schowka kryje moduł Volkswagen Infotainment, który zawiera czytnik płyt CD i DVD, a także dwa gniazda na karty SD oraz gniazdo karty SIM, w którym fabrycznie umieszczono już kartę.

VW Tiguan Allspace
Gdzie jest najtańsze paliwo? Dzięki internetowi i nawigacji znajdziemy odpowiedź na to pytanie (fot. CHIP).

Fabryczna karta SIM pozwala uzyskać łączność z internetem co jest szczególnie pomocne głównie dla pokładowego systemu nawigacyjnego. Teoretycznie za jej pomocą można również wykonywać połączenia telefoniczne, jednak raczej większość użytkowników będzie do tego celu wykorzystywać własne smartfony. Transmisja danych w Tiguanie jest niezbędna także do tego, by korzystać z funkcji dostępnych w ramach pakietu usług i aplikacji Car-Net.

VW Tiguan Allspace Car-Net

Po wywołaniu z menu głównego ekranu Discover Pro opcji Car-Net zostaliśmy przeniesieni do kolejnego ekranu, z poziomu którego mogliśmy wybrać np. moduł „Wiadomości”, informacje o pogodzie, poszukiwanie najbliższych parkingów, stacji paliw, itp. Warto zaznaczyć, że Car-Net to nie tylko informacje, w razie wypadku system ten automatycznie powiadomi też służby ratownicze. Pakiet usług Car-Net to opcja dodatkowa, kosztująca dla wersji Highline 1670 zł. Należy pamiętać, że usługi te mają ograniczenie czasowe, np. z Car-Net Guide & Inform (dostarczanie online wiadomości, danych pogodowych, aktualizacja map online itp.) nabywcy Tiguana Allspace’a będą mogli korzystać przez 3 lata. Z kolei z usługi Car-Net Security & Service Basic (wzywanie pomocy, lokalizacja pojazdu, zdalne monitorowanie pojazdu, informowanie o czynnościach serwisowych itp). funkcjonować będzie bez dodatkowych opłat przez 10 lat. Oczywiście usługi Car-Net są ściśle sprzężone z systemem nawigacyjnym Discover Pro, który w Tiguanie Allspace Highline oferowany jest już w podstawowej cenie pojazdu.

App-Connect, czyli aplikacje ze smartfonu w samochodzie

System pokładowy testowanego auta oferuje także funkcję App-Connect, dzięki której teoretycznie użytkownik może korzystać z aplikacji mobilnych na ekranie konsoli środkowej auta, a nie na smartfonie. App-Connect w Tiguanie działa podobnie jak w przypadku wcześniej przez nas testowanego VW Golfa Varianta. Funkcja ta obsługuje trzy techniki połączenia smartfonu z samochodem: Android Auto, Apple Car Play oraz MirrorLink. Nie należy tego mylić ze wspomnianym wcześniej sparowaniem smartfonu z funkcjami telefonicznymi auta. Te działają niezależnie od App-Connect. Innymi słowy, nie musimy w ogóle korzystać z App-Connect, by móc np. rozmawiać z naszego telefonu przez pokładowy system nagłośnieniowy. Podłączenie telefonu do App-Connect wymaga fizycznego połączenia smartfonu z samochodem za pomocą złącza USB wbudowanego w schowek umieszczony w dolnej części konsoli środkowej auta.

VW Tiguan Allspace

Tiguan Allspace oferuje w tym miejscu dwa gniazda USB (można je wykorzystać zarówno do App-Connect, jak i po prostu do ładowania smartfonów), analogowe gniazdo wejścia liniowego (do podłączenia zewnętrznego źródła dźwięku) oraz standardowe gniazdko 12 V.

Dysponowaliśmy trzema smartfonami: LG Nexus 5X (Android 8), HTC 10 (Android 7) oraz Apple iPhone 5s (iOS 11). Niestety, próba skorzystania z Android Auto zakończyła się fiaskiem, co w zasadzie nikogo nie zdziwiło, bo Android Auto w naszym kraju po prostu nie działa. Nie udało się również skorzystanie z funkcji MirrorLink, choć teoretycznie posiadany przez nas model HTC 10 ją obsługuje. Zdecydowanie najlepiej zadziałał iPhone i Apple Car Play. Po podłączeniu iPhone’a do samochodu na ekranie Discover Pro zobaczyliśmy coś takiego:

VW i Apple CarPlay
Apple CarPlay w Tiguanie Allspace działał dokładnie tak samo, jak w testowanym przez nas wcześniej VW Golfie Variancie. Również w Tiguanie Android Auto jest (w Polsce), jak na razie niedostępny, ale nie ma co o to obwiniać ekipy z Wolsburga. (fot. CHIP).

Podłączenie telefonu do gniazda USB i chęć skorzystania z funkcji App-Connect powoduje jednocześnie rozłączenie danego urządzenia mobilnego funkcjonującego przez Bluetooth. Oznacza to, że telefon przestaje być źródłem audio (przez BT) dla samochodowego systemu nagłośnienia, a także zerwane zostaje sparowanie smartfonu z pokładowym zestawem głośnomówiącym. Co prawda można wtedy np. wywołać funkcję telefonu za pośrednictwem ekranu systemu Discover Pro, na którym wyświetlane są aplikacje z podłączonego telefonu, ale jest to mniej wygodne od wywoływania połączeń głosowo, czy np. za pomocą przycisku na kierownicy. Naszym zdaniem wygodniejszym rozwiązaniem jest parowanie urządzeń mobilnych za pomocą interfejsu Bluetooth, niż fizyczne łączenie smartfonów przez App-Connect, tym bardziej, że system pokładowy może współpracować z kilkoma urządzeniami mobilnymi jednocześnie. Nic nie stoi na przeszkodzie by jeden telefon był powiązany z systemem głośnomówiącym (instalacja telefoniczna Business – opcja w cenie 1980 zł), a drugi stanowi źródło np. muzyki dla pokładowego systemu multimedialnego.

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.