VW Tiguan Allspace

TEST: Volkswagen Tiguan Allspace, czyli komputer pokładowy i cyfrowi asystenci

Fot. vw
Volkswagen Tiguan Allspace jest bogato wyposażony w najróżniejsze pokładowe systemy wspomagania i uprzyjemniania podróży. Przekonaliśmy się, jak sprawują się te wyrafinowane technicznie rozwiązania, ale nie odmówiliśmy sobie też przyjemności sprawdzenia, jak Tiguan zachowuje się na polskich drogach.

Sterowanie głosem – działa tak samo jak w Golfie Variancie

Wspominaliśmy wcześniej o tym, że komputerowy system testowanego auta obsługuje komendy użytkownika wydawane głosem. Aktywacja tej funkcji wymaga użycia czytelnie oznaczonego przycisku umieszczonego na kierownicy.

VW Tiguan Allspace

Na wyświetlaczu Active Info Display pojawią się wówczas przykłady poleceń głosowych, które samochód powinien zaakceptować. Generalnie za pomocą głosu możemy sterować funkcjami radia, wybierać muzykę z nośników umieszczonych w module VW Infotainment, wybierać połączenia telefoniczne z konkretnymi osobami, czy ustawiać nawigację.

VW Tiguan Allspace - rozpoznawanie głosu
Podczas korzystania z rozpoznawania głosu system na bieżąco udziela podpowiedzi, jakie komunikaty wygłaszać, czy samochód nas zrozumiał (fot. CHIP).

Jakkolwiek system rozpoznawania głosu radzi sobie całkiem dobrze z poprawną interpretacją komend wypowiadanych przez kierowcę (lub ew. pasażera, po tym jak kierowca aktywuje sterowanie głosem), to zdarzają mu się wpadki, np. błędna interpretacja nazwy docelowej miejscowości, do której chcemy jechać. Prędzej czy później system nas zrozumie.

Cyfrowi asystenci kierowcy w praktyce

Testowany przez nas Volkswagen Tiguan Allspace był wyposażony w szereg komputerowych systemów asystujących kierowcy:

  • Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania współpracujący z aktywnym tempomatem ACC (wyposażenie standardowe)
  • Aktywny tempomat ACC z asystentem jazdy w korku (Traffic Jam Assist; część Pakietu Drogowego Plus stanowiącego opcjonalne wyposażenie za kwotę 1870 zł)
  • System Rear Assist z Park Assist i z Trailer Assist (opcja w cenie 1250 zł)
  • System Area View (opcja w cenie 2210 zł)
  • Lane Assist z Side Assist Plus i Rear Traffic Alert (część Pakietu Drogowego Plus)
  • Emergency Assist (rozpoznawanie zmęczenia kierowcy; część Pakietu Drogowego Plus)
  • Adaptacyjna regulacja zawieszenia DCC i wybór profilu jazdy (wyposażenie standardowe)
  • Sign Assist (opcja, ale dostępna bez dopłaty)

Front Assist + Traffic Jam Assist

System Front Assist w testowanym Tiguanie Allspace działa podobnie, jak ten, który mieliśmy okazję testować w VW Golfie Variancie. System wykrywa obecność innego pojazdu przed nami i powoduje dostosowanie prędkości auta to tegoż właśnie pojazdu.

Na powyższym filmie wyraźnie widać, że samochód zwolnił znacznie poniżej zadanej w tempomacie prędkości 110 km/h. Kierowca nie musi hamować. Samochód zrobi to sam. Za pomocą przycisków na kierownicy możemy natomiast określić odległość od poprzedzającego nas pojazdu, która wywoła reakcję systemu Front Assist. Ponieważ Tiguan Allspace ma automatyczną skrzynię biegów samochód może samodzielnie sterować prędkością aż do całkowitego zatrzymania, co nie było możliwe w Golfie Variancie z manualną skrzynią.

VW Tiguan Allspace
Zadaną prędkość aktywnego tempomatu można łatwo zmieniać za pomocą widocznych na kierownicy przycisków ze znakami „+” i „-„. Pomiędzy tymi przyciskami znajduje się przycisk regulujący odległość od poprzedzającego nas pojazdu jaką ma utrzymywać system Front Assist i asystent jazdy w korku (fot. CHIP).

Front Assist jest ściśle zintegrowany z systemem Traffic Jam Assist, czyli asystentem jazdy w korku, który dba o automatyczny dobór właściwej prędkości, odpowiednie przyśpieszanie i hamowanie pojazdem w trakcie jazdy w korku. Przy czym warto pamiętać, że nie zwalnia to kierowcy od uważnego obserwowania otoczenia! Gdy w korku jesteśmy zmuszeni całkowicie się zatrzymać zadziałał system Start&Stop (automatyczne wyłączanie silnika podczas postoju), to ponowne ruszenie wymaga lekkiego trącenia pedału gazu, o odpowiednie przyspieszenie i dostosowanie prędkości pojazdu zadbają już cyfrowi asystenci.

Park Assist + Rear Assist + Trailer Assist + Area View

Pisząc o ułatwieniu kierowcy manewru parkowania nie sposób pominąć takich elementów obecnych w testowanym Tiguanie jak: kamera cofania, system kamer z podglądem 360 st. zestaw czujników zbliżeniowych oraz asystent parkowania – ten ostatni w dwóch wersjach: Park Assist (zwykły asystent) i Trailer Assist (asystent parkowania z przyczepą).

VW Tiguan Allspace
O przedniej i tylnej kamerze, stanowiących system dookólnej obserwacji wbudowanej w testowanego Tiguana Allspace’a już wspomninaliśmy wcześniej, dwie pozostałe kamery systemu Area View wbudowane są w lusterka boczne (fot. CHIP).

VW Tiguan Allspace

Każdorazowe wrzucenie wstecznego biegu w testowanym Tiguanie powoduje automatyczne przełączenie ekranu w konsoli środkowej na podgląd otoczenia. Większą część ekranu zajmuje obraz rejestrowany przez tylną kamerę, na który nałożone są wskaźniki orientacyjne odległości (linie zielone i czerwona) oraz wskaźniki kierunku jazdy (linie żółte). Po lewej stronie ekranu widoczny jest z kolei obraz rejestrowany przez system Area View, czyli po prostu najbliższe otoczenie auta. Na ten obraz nakładany jest wskaźnik informujący, który sektor obserwujemy na większej części ekranu (tu: tył auta, co pokazuje żółta linia), a także wskazania sensorów zbliżeniowych rozmieszczonych dookoła pojazdu. Rzutowane na obraz ograniczniki pokazują obszar bezpieczny. Wywołanie kamery cofania automatycznie przyciszy głośność, jeżeli akurat odtwarzamy muzykę, wszystko po to, by kierowca maksymalnie był skupiony na wykonywanym manewrze i słyszał alarmy sensorów zbliżeniowych. Obraz z kamery cofania jest czytelny zarówno w dzień, jak i po zapadnięciu zmroku.

VW Tiguan Allspace

Jeżeli kamera cofania, system Area View (dookólnej obserwacji) i zespół czujników zbliżeniowych wciąż okazują się niewystarczające dla kierowcy, w kłopotach z parkowaniem pomoże wbudowany w auto system Park Assist, czyli asystent parkowania. System aktywujemy jednym przyciskiem  z literką P i symbolem kierownicy. Przycisk ten umieszczono obok drążka automatycznej skrzyni biegów (patrz zdjęcie). Przykład parkowania prostopadłego wykonanego automatycznie przez system Park Assist widoczny jest na poniższym filmie.

Park Assist skutecznie wyręczy kierowcę w parkowaniu prostopadłym, równoległym, czy skośnym. System automatycznie rozpoznaje w jaki sposób są zaparkowane auta pomiędzy którymi znaleźliśmy wolne miejsce i automatycznie wykrywa, że w danym miejscu trzeba zaparkować prostopadle. W przypadku, gdy miejsca jest sporo, naciskając przycisk systemu Park Assist mamy możliwość wyboru trybu parkowania. Celowo na powyższym wideo zarejestrowaliśmy wideo przedstawiające parkowanie prostopadłe z korektą toru jazdy. Chcieliśmy bowiem pokazać, że komputer doradza kierowcy również w kwestii właśnie poprawki toru jazdu. Tiguan Allspace to duże auto i nie zawsze znajdziemy miejsce, do którego od razu się zmieścimy. Bez obaw, komputer podpowiada ile należy się bezpiecznie wycofać, ile podjechać do przodu, kiedy zahamować itp. System Park Assist jest automatycznie wyłączany gdy kierowca przekroczy prędkość 7 km/h. Oprócz tego można go dezaktywować ponownie naciskając przycisk Park Assist.

Testowany pojazd wyposażony był również w asystenta parkowania tyłem z przyczepą. Działa on nieco inaczej niż standardowy Park Assist. Kierowca, który chce zaparkować tyłem samochód z przyczepą, nie dotyka kierownicy. System aktywowany jest przyciskiem włączającym asystenta parkowania i po wrzuceniu biegu wstecznego. Auto „wie” kiedy do niego jest podłączona przyczepa i w takim przypadku uaktywnia właśnie Trailer Assist. Zadaniem kierowcy jest wskazanie systemowi żądanego położenia przyczepy za pomocą… regulatora lewego lusterka bocznego. Manipulatorem tym, przypominający – jak w wielu innych autach – niewielki joystick, wskazujemy żądane położenie przyczepy. Na tablicy rozdzielczej wyświetlana jest animacja przedstawiająca aktualne oraz ustawione przez kierowcę (pożądane) położenie przyczepy. Lekkie dodanie gazu, a samochód odpowiednio do zadanych ustawień odpowiednio manewruje. Mimo, że system ten działa pod warunkiem że nie przekroczymy prędkości 7 km/h, to i tak dla osoby korzystającej z przyczepy jedynie sezonowo parkowanie tą metodą jest faktycznie znacznie łatwiejsze i szybsze niż ręczne manewry takim tandemem. Oczywiście system absolutnie nie zwalnia kierowcy z obowiązku obserwowania otoczenia (albo tradycyjnie, tj. za pomocą lusterek, albo za pomocą kamery cofania i systemu Area View).

Lane Asisst + Side Assist

Zacznijmy od systemu Side Assist, jest to asystent ostrzegający kierowcę o pojazdach znajdujących się z boku naszego auta. Rzecz niezwykle przydatna szczególnie podczas manewrów zmiany pasa ruchu.

VW Tiguan Allspace
Side Asssist ostrzeże przed pojazdem znajdującym się w martwym polu (fot. CHIP).

W sytuacji, gdy będziemy próbować zmienić pas ruchu, a czujniki wykryją zbliżający się pojazd, otrzymamy zarówno powiadomienie wizualne (w postaci wskaźników świetlnych umieszczonych na obudowie bocznego lusterka), jak i dźwiękowe.

Z kolei Lane Assist, czy też asystent pasa ruchu, to system, który sprawia, że czujemy, iż epoka samochodów autonomicznych zbliża się wielkimi krokami. Widomym objawem działania Lane Assist jest widoczna na ekranie Active Info Display zielona kontrolka informująca o aktywności tego rozwiązania (widać ją na filmie pokazującym system Front Assist), a także fakt, że… auto samo pokonuje zakręty i trzyma się pasa ruchu. Jednak pamiętajmy, że Tiguan absolutnie nie jest pojazdem autonomicznym, dlatego Lane Asisst, co jakiś czas domaga się uwagi kierowcy, szczególnie gdy wykryje, że ów nie trzyma rąk na kierownicy (testów z pomarańczami nie robiliśmy). Generalnie Lane Assist może nas na chwilę wyręczyć, ale właśnie ta chwila może bardzo wiele znaczyć, wiele wypadków drogowych zdarzyło się właśnie z powodu chwili nieuwagi kierowcy.

Emergency Assist

Lane Assist jest zintegrowany z innym systemem o nazwie Emergency Assist, którego częścią jest funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy. Jak to działa? Jak już wspomnieliśmy, Lane Assist, choć potrafi sprawnie (na dobrej jakości i odpowiednio oznaczonych drogach) trzymać się zadanego pasa ruchu, to co jakiś czas domaga się od kierowcy uwagi. Gdy jej nie otrzyma, do głosu dochodzi właśnie system wykrywania zmęczenia kierowcy i Emergency Assist. Proszę spojrzeć na poniższe wideo.

Wyraźnie widać co się dzieje, gdy kierowca korzystający z Lane Assist z premedytacją odmówi trzymania rąk na kierownicy. Samochód najpierw próbuje używać komunikatów wyświetlanych na tablicy rozdzielczej (ekranie Active Info Display), następnie próbuje sygnałów dźwiękowych z rosnącą głośnością i zmianą częstotliwości dźwięku (od normalnego sygnału po trudny do zignorowania pisk). Jeżeli dalej brak reakcji kierowcy, auto rozpoczyna serię coraz gwałtowniejszych hamowań, co miałoby ew. obudzić zasypiającego kierowcę. Gdy i tym razem nie będzie żadnej reakcji kierowcy system uznaje, że stało się coś poważnego, włącza światła awaryjne i rozpoczyna powolne wytracanie prędkości aż do całkowitego zatrzymania. Następnie dzięki pakietowi usług Car-Net auto może powiadomić służby ratownicze.

VW Tiguan Allspace
Umieszczone w podsufitce przyciski umożliwiają wezwanie pomocy w razie sytuacji krytycznej tj. zasłabnięcie kogoś, wypadek itp. (fot. CHIP).

Wspomnieliśmy wcześniej o pakiecie usług Car-Net Security & Service (działa przez 10 lat od zakupu auta). Fizyczną reprezentacją tych usług jest nie tylko pokazany przed chwilą system Emergency Assist, ale także zestaw przycisków umieszczonych w podsufitce auta przed górnym lusterkiem. Wciśnięcie widocznego na zdjęciu przycisku SOS powoduje przesłanie do centrali VW danych dotyczących lokalizacji pojazdu, kierunku jazdy (bądź miejsca postoju), a także liczby pasażerów (liczbę pasażerów zdradzają choćby czujniki zapięcia pasów). Ponadto jeżeli sensory poduszek powietrznych wykryją ich eksplozję i zadziałają też napinacze pasów, system wezwania pomocy zadziała w pełni automatycznie.

Sign Assist – mówiąc bez ogródek, nie działa

W tej całej beczce cyfrowego miodu zwanej Volskwagen Tiguan Allspace znaleźliśmy jedną łyżeczkę dziegciu. To system Sign Assist, czyli system odpowiedzialny za rozpoznawanie znaków drogowych.

VW Tiguan Allspace

Zgodnie z otrzymaną przez nas dokumentacją auta testowego pojazd wyposażony jest w system zdolny do rozpoznawania znaków drogowych. Niestety, mimo wielokrotnych prób zmuszenia go do jakiejkolwiek reakcji, system ten po prostu nie działał. Bez względu na to, jak bardzo kombinowaliśmy z konfiguracją, na ekranie Active Info Display nieodmiennie wyświetlany był komunikat „Znaki drogowe niedostępne”. Inna sprawa, że system ten nie podnosi ceny auta (jest dostępny opcjonalnie, ale nie wymaga dopłaty), niemniej nie działał, a powinien.

Climatronic, DCC i poszukiwanie oszczędności w spalaniu

Testowane auto wyposażono również w kilka systemów, które pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa, a także uczynić jazdę bardziej komfortową. Jednym z takich rozwiązań jest spotykany również w innych samochodach system Start-Stop, pozwalający wyłączyć silnik podczas np. oczekiwania na zmianę świateł na skrzyżowaniu. W przypadku Tiguana Allpace’a Start-Stop jest powiązany z wymienionymi wcześniej systemami asystującymi.

VW Tiguan Allspace

Klimatyzacja w testowym aucie jest dwustrefowa. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mają możliwość regulacji parametrów klimatyzacji za pomoc zestawu przycisków umieszczonych pod ekranem systemu Discover Pro. W dostępnym opcjonalnie tzw. Pakiecie Zimowym (810 zł) mamy ponadto funkcję podgrzewania przednich siedzeń.

Pasażerowie siedzący z tyłu (na drugim rzędzie foteli, trzeci rząd nie ma żadnej regulacji nawiewów i klimatyzacji) mają do swojej dyspozycji regulację temperatury oraz mechaniczny regulator nawiewu. Tak przy okazji VW zadbał również o gniazdo 12 V i port USB.

VW Tiguan Allspace

Za wygodę podróży odpowiada nie tylko komfort foteli, ale również odpowiednie zestrojenie zawieszenia. Testowe auto wyposażono w system adaptacyjnej regulacji zawieszenia (DCC – Dynamic Chassis Control). Rozwiązanie to jest oferowane jako standardowe wyposażenie Tiguana Allspace Highline. W systemie tym najważniejszym elementem są amortyzatory o zmiennej charakterystyce tłumienia. Kierowca ma możliwość wyboru jednego z pięciu trybów działania zawieszenia. Ponadto Tiguan Allspace oferuje dodatkowy tryb „Offroad” uruchamiany z poziomu konsoli z przyciskami umieszczonymi obok drążka automatycznej skrzyni biegów.

VW Tiguan Allspace

Dzięki wbudowanemu w oprogramowanie auta rozwiązaniu o nazwie Think Blue, samochód może „uczyć” kierowcę oszczędnej jazdy. Zużycie paliwa deklarowane przez producenta dla testowanej przez nas 240-konnej wersji Tiguana Allspace to 7,70 l/100 km w cyklu miejskim, 5,80 l/100 km w cyklu pozamiejskim, a średnie: 6,5 l/100. Oczywiście w praktyce wyszło więcej, ale – co zaskakujące – niewiele więcej. Podczas pokonywania ok. 150 kilometrowej trasy z włączonym „trenerem” Think Blue” uzyskaliśmy średnie spalanie (od uruchomienia pojazdu, przy czym część trasy przebiegała w miastach, a większa część poza miastem) na poziomie 6,9 litra na 100 km. Należy przy tym podkreślić, że nie był to bynajmniej ekstremalny eko-driving. Oczywiście kierowcy, którzy zdecydują się uprawiać intensywny masaż stopy pedałem gazu będą zmuszeni tankować znacznie częściej.

Volkswagen Tiguan Allspace to auto, które łączy w sobie wydawałoby się sprzeczne cechy. Z jednej strony to pakowne auto rodzinne z olbrzymim bagażnikiem lub – zamiennie – trzecim rzędem siedzeń i możliwością przewiezienia 7 osób (z tego 5 dorosłym będzie wygodnie), a z drugiej dynamiczny SUV oferujący moc, zwinność i przyśpieszenia charakterystyczne dla zgoła innej klasy pojazdów. Pod względem elektroniki to jedno z bardziej bogato wyposażonych aut w ofercie koncernu z Wolfsburga. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.