VW Golf R

TEST: VW Golf R & R Variant. Rodzinne kombi i miejski hatch? Nie do końca…

Fot. vw
VW Golf to jedno z najpopularniejszych aut świata. Pojazd, który na długie lata wyznaczył standardy klasy kompaktowej czyli aut segmentu C, nie na darmo wciąż nazywanej "klasą Golfa". Golf wciąż uznawany jest przez wielu miłośników tego modelu za wyznacznik użyteczności i praktyczności. I choć niektórzy uważają że jest nudny, to nie dotyczy to dwóch testowanych przez nas modeli: Golfa R i Golfa R Variant. Między innymi za sprawą zastosowanych w nim najnowszych elektronicznych udogodnień.

Zamiast podsumowania – gdzie możesz się ścigać?

Polska nie ma tak bogatej infrastruktury motosportowej jak bogatsze kraje, ale to wcale nie znaczy, że nie ma u nas gdzie szlifować umiejętności prowadzenia takich aut jak testowane wersje VW Golfa R. Oto kilka propozycji. Wymieniliśmy głównie najdłuższe tory w naszym kraju, dodaliśmy też jeden z zagranicznych, dodajmy – najsłynniejszych torów świata.

Tor Poznań

Tor Poznań (graf. Automobilklub Wielkopolski)
Tor Poznań (graf. Automobilklub Wielkopolski)

Jeden z najpopularniejszych obiektów tego typu w naszym kraju. Zlokalizowany w Przeźmierowie w bezpośrednim sąsiedztwie portu lotniczego Poznań-Ławica tor ma długość 4083 metry i szerokość 12 metrów. Z części głównego toru wydzielony jest jeszcze mniejszy tor kartingowy o długości 1509 metrów. Osoby zainteresowane wypróbowaniem własnego auta w profesjonalnych warunkach torowych powinny zainteresować się otwartym cyklem TPTD (Tor Poznań Track Day). Więcej informacji znajdziemy na witrynie Automobilklubu Wielkopolskiego, organizacji zarządzającej opisywanym obiektem. Ceny? Bardzo zróżnicowane, ale za możliwość wypróbowania własnego auta na tym torze należy liczyć się wydatkiem kilkuset złotych.

Tor Jastrząb

Autodrom Jastrząb, to jeden z najnowszych torów samochodowych o charakterze szkoleniowo-treningowym istniejących w Polsce. Ten położony pomiędzy Radomiem a Skarżysko-Kamienną obiekt jest interesujący dlatego, że można doskonalić umiejętności własnym samochodem pod okiem doświadczonych instruktorów. Autodrom Jastrząb posiada asfaltowo-szutrowy tor szkoleniowy o łącznej długości 3500 metrów. Szerokość nitki trasy jest zmienna i w najwęższym miejscu wynosi 10 metrów. Tor wyposażony jest również w płyty poślizgowe. Ceny? Również zróżnicowane. W kalendarzu imprez dostępnym na witrynie Autodromu Jastrząb w najbliższym czasie organizowane jest szkolenie samochodowe za 300 zł.

Tor Silesia Ring

Tor Silesia Ring (graf. SilesiaRing.pl)
Tor Silesia Ring (graf. SilesiaRing.pl)

Usytuowany jest obok Kamienia Śląskiego, pomiędzy Opolem a Strzelcami Opolskim. Długość głównej nitki toru to 3636 metrów, a najdłuższa prosta na tym torze ma 730 metrów, co w zupełności wystarczy do rozpędzenia Golfa R do prędkości przekraczającej 200 km/h. Organizatorzy oprócz wielu imprez otwartych udostępniają również sesje jazdy dla osób indywidualnych (tzw. Silesia Ring Open Track). Jazdy w ramach tego programu dzielone są na 20-minutowe sesje na torze. Koszt jednej sesji to 150 zł. Więcej informacji na witrynie Silesia Ring.

Tor Bednary

Tor Bednary (graf. torbednary.pl)
Tor Bednary (graf. torbednary.pl)

Kolejny tor położony w Wielkopolsce, około 20 km od Poznania. Obiekt ten ma charakter zarówno sportowy, jak i szkoleniowy. Tor wyścigowy ma zmienną konfigurację i może mieć długość od ok. 2 do 4,5 km. Na torze Bednary indywidualni kierowcy mogą doskonalić swoje umiejętności w różnych zakresach. Ośrodek szczyci się tym, że właśnie szkolenia doskonalenia jazdy stanowią trzon działalności tego obiektu. Przykładowa cena szkolenia na samochody osobowe pierwszego stopnia (szkolenie podstawowe) przy założeniu, że użytkownik korzysta z własnego pojazdu wynosi 590 zł brutto. Więcej informacji znajdziecie na witrynie obiektu.

Tor Nürburgring

Położony u naszych zachodnich sąsiadów, pomiędzy Akwizgranem a Koblencją tor Nürburgring to miejsce uznawane przez pasjonatów motoryzacji za legendarny obiekt. Północna pętla tego toru (Nürburgring Nordschleife), czyli część turystyczna toru mierzy ponad 25 kilometrów długości i liczy aż 170 zakrętów. To zdecydowanie jeden z najbardziej wymagających torów świata, pamiętajmy, że mówimy o obiektach dostępnych publicznie.

Wystarczy własne auto, prawo jazdy i odpowiedni budżet. Jaki? Przejechanie okrążenia północnej pętli w dzień powszedni to koszt 25 euro, za to samo okrążenie w weekend należy zapłacić 30 euro. Sezonowy karnet dla prawdziwych pasjonatów to wydatek rzędu 2200 euro (ok. 9500 zł). Drogo? Polskie tory są tańsze, ale nie zapewniają takiej długości i takich wrażeń. Zresztą, jeżeli stać cię na kupno nowego Golfa R (oba testowane przez nas pojazdy kosztowały ponad 200 000 zł każdy), to z całą pewnością stać cię też na to, by potencjał tego auta wykorzystywać w odpowiedzialny sposób. Jeżeli nigdy nie przejechaliście Północnej pętli Nürburgring, a macie to w planach, zdecydowanie polecam powyższe wideo. | CHIP

Close

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.