mapa świata

Kanadyjscy astronomowie odebrali wiadomość od obcej cywilizacji?

Fot. CHIME

Latem 2018 roku radioteleskop Canadian Hydrogen Intensity Mapping Experiment (CHIME) zarejestrował 13 szybkich sygnałów radiowych pochodzących z innej galaktyki. Opis odkrycia opublikowano w czasopiśmie Nature. Naukowcy nie przesądzają co jest przyczyną tego zjawiska. Jedną z możliwości jest pulsar krążący wokół czarnej dziury. Jednak profesor Avi Loeb z Harvardu nie wyklucza możliwości, że sygnały zostały wyemitowane przez pozaziemską cywilizację wykorzystującą zaawansowaną technologię. Sygnały zarejestrowano na nietypowo niskiej częstotliwości, pomiędzy 400 a 800 MHz. To kolejny przypadek zarejestrowania tego typu sygnałów, choć poprzednio w 2001 roku, zarejestrowano je na znacznie wyższej częstotliwości 1400 MHz. W 2017 roku profesor Loeb i Manasvi Lingam z Harvardu zasugerowali, że sygnały mogą pochodzić z urzadzeń rozmiarów planety, na przykład statków kosmicznych napędzanych żaglami słonecznymi. Obserwacje w CHIME być może pozwolą w przyszłości ustalić czy hipoteza amerykańskich naukowców ma większy sens.

Radioteleskop CHIME 24 godziny na dobę rejestruje sygnały radiowe pochodzące z kosmosu, w ciągu roku kanadyjscy astronomowie przetwarzają 500 terebajtów danych (fot. CHIME)