Nasza galaktyka nie jest płaskim dyskiem

Naukowcy z Macquarie University i Chińskiej Akademii Nauk przedstawili nowy trójwymiarowy model Drogi Mlecznej. Według ich obserwacji, które opublikowali w piśmie „Nature Astronomy” nasza galaktyka nie jest płaska.

Spiralne galaktyki, takie jak nasza Droga Mleczna, czy Andromeda wydają się nam płaskie. Tymczasem już 50 lat temu pojawiły się pierwsze przesłanki wskazujące na fakt, że obłoki wodoru w Drodze Mlecznej są zakrzywione. Zakrzywiony spiralny kształt galaktyki jest wynikiem działania sił pochodzących z masywnego, zawierającego gwiazdy centralnego dysku galaktyki.

Nowy model galaktyki powstał dzięki obserwacji 1339 gwiazd (cefaid), które są tysiąc razy jaśniejsze od Słońca. Cefaidy obserwowane są za pomocą należącego do NASA i pracującego w zakresie podczerwieni teleskopu Wide-field Infrared Survey Explorer. Teleskop został wyniesiony w kosmos w 2009 r.

0