Dwie swobodne planety odkryte przez polskich astronomów

Naukowcy z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego dokonali niezwykłej obserwacji. Udało im się odkryć dwie planety niezwiązane z żadnym układem słonecznym, swobodnie przemierzające przestrzeń kosmiczną

Modele teoretyczne przewidują istnienie planet niezwiązanych z większymi układami ciał niebieskich. Ich dostrzeżenie jest jednak trudne, ponieważ nie mają stałej orbity i nie podążają powtarzalną drogą.

Polscy naukowcy do obserwacji wykorzystali Teleskop Warszawski znajdujący się w Obserwatorium Las Campanas w Chile, a także przyrządy badawcze, które uniwersytet posiada w Nowej Zelandii, Australii, Afryce Południowej i Izraelu. Współautorami odkrycia są naukowcy z aż dziewięciu krajów. Wyczyn międzynarodowego zespołu pod polskim przewodnictwem doceniło czasopismo „Astronomy & Astrophysics”. Nie tylko opublikowało na swoich łamach artykuł opisujący odkrycie, ale również uznało je za jedno z najciekawszych.

Odkrycie było możliwe dzięki polskiemu teleskopowi działającemu w Chile.

To kolejny z sukcesów polskiej astronomii. Jednym z najbardziej spektakularnych sukcesów polskich astronomów było zaobserwowanie pierwszego układu planet poza Układem Słonecznym, którego dokonał w 1991 roku Aleksander Wolszczan.