Mercedes A200

TEST: Mercedes A200 Edition 1 – porozmawiaj z nią…

Mercedes klasy A, pierwotnie powstały jako niewielkie auto miejskie, obecnie jest bardzo stylowym kompaktem w ofercie marki Mercedes-Benz. Choć mamy do czynienia z autem kompaktowym, wnętrze daje przedsmak tego, co mogą odczuwać posiadacze znacznie wyżej notowanych klas Mercedesów. To jednak nie wszystko. Nowy komputerowy system multimedialnej inforozrywki pokładowej i komunikacji z użytkownikiem - MBUX (Mercedes-Benz User eXperience) - wyznacza nowe standardy w zakresie komunikacji głosowej z autem. O tym, jak działa Linguatronic i pozostałe systemy elektroniczne w A-klasie najnowszej generacji, przeczytacie poniżej.

Mercedes A200 Edition 1 – prowadzenie, asystenci i podsumowanie

Skupiając się na systemach elektronicznych, ekranach, rozpoznawaniu głosu itp. nie można zapomnieć o zasadniczej kwestii. Samochód kupuje się po to, by przemieszczać się z miejsca na miejsce. Jak się jeździ najnowszym Mercedesem A200? Bardzo dobrze. Auto wyposażone jest w szereg systemów asystujących. W skład zespołu cyfrowych asystentów kierowcy, którzy pomagają prowadzić nowego Mercedesa wchodzą następujące rozwiązania.

Reklama

Zacznijmy od pakietu wspomagającego bezpieczeństwo jazdy (opcja za 6025 zł) składającego się głównie z dwóch rozwiązań: Distronic Plus oraz Pre-Safe. Distronic Plus to nic innego jak powiązany z adaptacyjnym tempomatem system analizujący i w czasie rzeczywistym utrzymujący bezpieczny dystans pomiędzy Mercedesem A200, a pojazdem poprzedzającym. System analizuje też odległość w sytuacji, gdy nie korzystamy z tempomatu, wtedy przy zbyt małym dystansie do poprzedzającego pojazdu kierowca otrzymuje stosowne ostrzeżenia sugerujące zwiększenie odstępu do bezpiecznego poziomu. Z kolei system Pre-Safe to rozwiązanie, które pozwoli m.in. na automatyczne zmniejszenie prędkości w sytuacji zagrożenia, np. podczas wycofywania się z parkingu (gdy np. prostopadle do naszego kierunku nadjeżdża auto, którego nie widzimy), podczas szybkiego zbliżania się do pieszego lub przeszkody itp. Na poniższym filmie fragment jazdy z włączonym adaptacyjnym tempomatem, działającym systemem Distronic Plus i asystentem pasa ruchu.

Oprócz tego Mercedes wyposażył testowany egzemplarz A-klasy w asystenta rozpoznającego ruch na skrzyżowaniu – na przykład w sytuacji, gdy zapali się nam zielone światło i ruszamy ze skrzyżowania, a nagle z boku jedzie szaleniec na czerwonym, Mercedes automatycznie gwałtownie zahamuje niwelując ryzyko wypadku. Auto wyposażono również w tzw. asystenta opuszczania wnętrza pojazdu – to rozwiązanie ostrzeże kierowcę czy pasażerów przed pochopnym otwarciem drzwi, gdy z boku, od strony osoby wysiadającej, nadjeżdża jakiś pojazd. Testowany egzemplarz Mercedesa A200 był wyposażony również w asystenta znaków drogowych, dzięki któremu nie przeoczymy żadnego zakazu wyprzedzania czy ograniczenia prędkości.

Z kolei na powyższym filmie zobaczycie fragment przejazdu autostradą. Mimo ustawienia na tempomacie dozwolonej prędkości 140 km/h, auto jedzie z prędkością ok. 100 km/h, bo z taką prędkością poruszał się pojazd przed nami. Gdy puściliśmy kierownicę (NIE RÓBCIE TEGO!) Mercedes po niedługim czasie domaga się uwagi kierowcy i sygnałami dźwiękowymi ponagla do przejęcia prowadzenia (auto cały czas jedzie po wyznaczonym pasie ruchu dzięki asystentowi pasa ruchu). W przypadku braku reakcji Mercedes rozpoczyna procedurę awaryjnego zatrzymania na bieżącym pasie ruchu.

Skoro mowa o systemach asystujących i interesujących rozwiązaniach technologicznych, nie sposób pominąć interesującej nawigacji, która w testowanym modelu wyposażona była w funkcje wykorzystujące rozszerzoną rzeczywistość. Polega to na tym, że kierowca może obserwować nie tylko mapę, czy kierunku pokazywane na tablicy rozdzielczej, ale dodatkowo obraz mapy może być przed kluczowymi manewrami przesłonięty obrazem z kamery przedniej, na który nakładane są wskazówki nawigacyjne.

Powyższy film pokazuje jak działa nawigacja z augmented reality w Mercedesie A200. Brak głosowych zapowiedzi nawigacyjnych na filmie to nie wada systemu, po prostu wcześniej – za pomocą interfejsu głosowego – je wyłączyłem.

Testowany Mercedes A200 wyposażony był również w asystenta automatycznego startu w korkach (podczas jazdy w korku, w połączeniu z Distronic plus i adaptacyjnym tempomatem, auto praktycznie samo jedzie – my tylko musimy trzymać ręce na kierownicy), aktywnego asystenta zmiany pasa ruchu (ostrzega kierowcę, gdy przypadkowo, bez wrzucenia kierunkowskazu, zmieniamy pas ruchu). Wreszcie gdy już kończymy jazdę i zamierzamy zaparkować, Mercedes pomoże nam w tym, dzięki systemowi Parktronic z aktywnym asystentem parkowania. Rozwiązanie to zarówno wspomaga nas podczas samodzielnych manewrów (kamera cofania, linie ruchu, czujniki ultradźwiękowe), jak też może nas całkowicie wyręczyć w parkowaniu równoległym.

Podsumowując Mercedes A200 to nie jest auto dla tradycjonalistów uwielbiających analogowe rozwiązania. Jednak technologiczny geek, miłośnik komputeryzacji, łączności bezprzewodowej, sztucznej inteligencji, czy nowoczesnych interfejsów obsługi – w tym głosowego – doskonale się z najnowszą A-klasą dogada. Dosłownie. | CHIP

0
Zamknij

Choć staramy się je ograniczać, wykorzystujemy mechanizmy takie jak ciasteczka, które pozwalają naszym partnerom na śledzenie Twojego zachowania w sieci. Dowiedz się więcej.