ukraiński system przeciwlotniczy w akcji, S-300PT

Obejrzyjcie ukraiński system przeciwlotniczy w akcji. S-300PT zniszczył Ch-31P, czyli swojego wroga

Pociski Ch-31P, dzięki swojemu systemowi naprowadzania, najpierw kierują się na cel z wykorzystaniem nawigacji inercyjnej, a później przechodzą na swój pasywny radar, który kieruje je dokładnie na radary wroga. To więc tak zwany pocisk przeciwradarowy, z którym najwyraźniej nie miał problemu ukraiński system przeciwlotniczy w akcji S-300PT.

Ukraiński system przeciwlotniczy w akcji. S-300PT zapewnił obrońcom wiele spokoju

Pod kątem uzbrojenia przeciwlotniczego Ukraina nie wypada najlepiej, ale broniące się państwo ma jeszcze w zanadrzu m.in. właśnie systemy S-300PT. Wiemy też, że jeszcze w tym roku tereny Ukrainy zacznie chronić Iris-T SLM, czyli pierwszy „przełomowy” sprzęt wojskowy od Niemiec, więc są szanse, że w przyszłości będzie tylko lepiej.

Czytaj też: Ukraiński system przeciwpancerny Korsarz w akcji. Obejrzyjcie, jak niszczy rosyjski BTR-80

Dziś jednak nie o tym, jak w ogólnym rozrachunku wypada obrona przeciwlotnicza Ukrainy ani o tym, jaka jest jej przyszłość. Dziś o tym, jak w praktyce działa S-300PT i co do tej pory udało mu się ustrzelić. To właśnie wyjawiono na poniższym nagraniu, które pokazuje moment wystrzelenia pocisków ziemia-powietrze oraz ich efektów.

Czytaj też: Czym jest Iris-T SLM? Opisujemy pierwszy „przełomowy” sprzęt wojskowy dla Ukrainy od Niemiec

S-300PT (inaczej po prostu S-300P) to przykład poradzieckiego systemu przeciwlotniczego, który w tej wersji wykorzystuje pociski 5W55K o zasięgu do 47 km do niszczenia celów powietrznych włącznie z tymi lecącymi nisko. Wygląda na to, że z powodzeniem radzi sobie z rosyjskimi pociskami, jako że udało mu się zestrzelić Ch-59 oraz Ch-31P.

Czytaj też: Spójrzcie co bezpośrednie uderzenie z artylerii robi z rosyjskim czołgiem T-72B

W pierwszym przypadku mowa o kierowanym pocisku powietrze-ziemia o zasięgu do 200 kilometrów, którego głowica bojowa waży całe 320 kg. W locie rozpędza się do prędkości poddźwiękowych (882-1080 km/h), a na cel jest naprowadzany najpierw nawigacją inercyjną, a następnie naprowadzaniem telewizyjnym.