Udział tabletów do zastosowań biznesowych będzie rósł

Do 2018 roku około 15 proc. urządzeń komputerowych wykorzystywanych w branży handlowej i HoReCa będą stanowiły tablety, co oznacza, że ich udział wzrośnie o 5 proc. – prognozują analitycy IDC. Kluczowymi kryteriami decydującymi o wyborze tego typu urządzeń jest potrzeba poprawy wydajności pracy i obsługi klienta. Co ciekawe, dla około połowy przebadanych pracowników obu sektorów, którzy już posiadają tablet jest on jedynym narzędziem pracy.

Według prognoz IDC, zastosowanie tabletów w branży handlowej i hotelarsko-gastronomicznej będzie w najbliższych latach rosło. Ponad 70 proc. sprzedawców oraz 66 proc. przedstawicieli branży HoReCa przyznało, że w ciągu dwóch kolejnych lat planują zakup tabletu do swojej firmy. Do roku 2018 udział tabletów wśród urządzeń komputerowych wykorzystywanych w handlu detalicznym i hurtowym wzrośnie z 10 do 15 proc. Podobny rozwój przewidywany jest w sektorze HoReCa, gdzie w ciągu trzech lat tablety będą stanowiły 16 proc. wykorzystywanych do pracy urządzeń. Analiza wykazała również, że urządzenia te są dla pracowników obu badanych sektorów często jedynym narzędziem pracy. Wśród pracowników z branży handlowej posiadających tablet aż 47 proc. nie korzysta z innego urządzenia komputerowego.

Zdecydowana większość przedsiębiorców w wyborze tabletu upatruje szansy na zwiększenie wydajności pracy. Drugim czynnikiem, który ma wpływ na zakup jest możliwość większego zaangażowania klienta w proces wyboru i zakupu towarów czy usług. W obu sektorach około 50 proc. ankietowanych wskazało właśnie na tę zaletę tabletu. Chodzi tu między innymi podniesienie jakości obsługi klienta, dzięki likwidacji kolejek, szybszemu przepływowi informacji o dostępności, możliwości wysyłki produktu itp. Jednocześnie 40 proc. handlowców zwróciło uwagę na większą funkcjonalność tabletów w porównaniu z tradycyjnymi urządzeniami komputerowymi.

Wybierając konkretny tablet lub urządzenie hybrydowe pracownicy obu sektorów kierują się przede wszystkim żywotnością baterii, na co wskazało ponad 70 proc. wszystkich badanych. Oprócz tego ponad połowa użytkowników zwraca uwagę na możliwość korzystania z urządzenia na zewnątrz (55 proc.) oraz funkcje bezpieczeństwa (54 proc.). Równie ważna dla przedstawicieli branży handlowej jest możliwość obsługi głosowej, na co wskazało 54 proc. z nich. Z kolei wśród użytkowników z branży HoReCa na te funkcję zwróciło uwagę aż 66 proc. badanych. W obu sektorach istotną rolę odgrywa także łączność z Internetem. Co więcej, poza dostępem do sieci WiFi ponad połowa ankietowanych oczekuje możliwości zastosowania łącza 3G i 4G.

Badania pokazują, że profesjonaliści z branży handlowej i HoReCa doceniają zalety tabletów oraz urządzeń hybrydowych, które mogą wyraźnie zwiększyć wydajność pracy oraz poprawić obsługę klienta — zauważył Luca Legnani, European Marketing Manager w Panasonic. –

Co ważne, rozwiązania te integrują szereg funkcji dostępnych dotychczas w kilku różnych urządzeniach. Aby jednak maksymalnie wykorzystać potencjał tego typu sprzętu należy je dostosować do wymagań konkretnego przedsiębiorstwa i specyfiki branży

.

Kluczowe znaczenie mają rozmiar tabletu, jego niezawodność oraz warunki serwisowania, ale także aspekty funkcjonalne, takie jak wzmocniona konstrukcja, wymienna bateria oraz możliwość integracji czytników kodów kreskowych lub innych urządzeń czy funkcji — dodaje Luca Legnani.

Badanie „Rethinking Retail: The Tablet Revolution” zostało przeprowadzone na zlecenie Panasonic wśród respondentów z Francji, Niemiec i Wielkiej Brytanii.