Ponad połowa pracowników wykorzystuje telefon służbowy tak samo jak prywatny

Ponad połowa pracodawców w Polsce jest przekonanych, że pracownicy nie mogą korzystać z telefonu służbowego do innych celów, niż te związane z pracą. Mimo to 55% pracowników wykorzystuje firmową komórkę w taki sam sposób jak telefon prywatny.

Swobodnie z telefonu służbowego korzysta prawie co trzeci menedżer wysokiego szczebla, a 55% używa tego urządzenia do celów prywatnych, ale z pewnymi ograniczeniami. Takie są ustalenia badania Samsung Mobile Workplace zrealizowanego przez firmę badawczą TNS na zlecenie firmy Samsung Electronics Polska.

Z badania wynika, że 55% pracowników niższego i średniego szczebla używa telefonu służbowego do celów prywatnych bez żadnych ograniczeń. Najczęściej instalują aplikacje, pobierają prywatne pliki, sprawdzają prywatne maile oraz korzystają z bankowości elektronicznej i serwisów społecznościowych. Jednocześnie 85% kadry zarządzającej wskazuje, że w kontekście bezpieczeństwa danych są to czynności, których należy unikać korzystając z telefonu służbowego. Uwagę zwraca również inny groźny fakt, że tylko 34% kadry zarządzającej i 36% pracowników obawia się o bezpieczeństwo danych przechowywanych na urządzeniach mobilnych.

Niska świadomość zagrożeń utraty danych oraz możliwości wystąpienia cyberataków pozwala 59% pracowników ocenić jako skuteczne obecne zabezpieczenia danych w posiadanym telefonie służbowym. Niewiele w tej ocenie różni się kadra zarządzająca, 52% uważa aktualny sposób zabezpieczenia telefonu służbowego jako skuteczne rozwiązanie. Jako najbardziej skuteczne oceniono następujące metody ochrony przed utratą danych: zapisywanie kopii zapasowych wszystkich danych na serwerze, możliwość zlokalizowania telefonu za pomocą GPS, zabezpieczenie hasłem oraz zdalne wykasowanie danych w telefonie. Na tym tle wyróżnia się zabezpieczenie hasłem, gdzie odpowiednio 73% kadry zarządzającej, 62% pracowników, oceniło jako skuteczne dotychczasowe metody zabezpieczenia telefonu służbowego.

Można zatem zauważyć, że jest niski poziom świadomości zagrożeń wycieku danych co w dalszej perspektywie rodzi pytania, jak zapobiegać takim zagrożeniom i zmieniać faktyczne postawy, zachowania pracowników i kadry zarządzającej.

Szczególnie niepokoi, że telefon służbowy do celów prywatnych wykorzystują menedżerowie wyższego szczebla. Bez ograniczeń z tego urządzenia korzysta niemal co trzeci menedżer z kadry zarządzającej, a ponad połowa twierdzi, że może używać firmowej komórki tak jak z telefonu prywatnego, ale z pewnymi ograniczeniami. Z reguły mają oni dostęp do bardziej wrażliwych danych biznesowych, których utrata może narazić firmę na wysokie straty. Tymczasem tylko niewielka grupa, 7% kadry zarządzającej zadeklarowało, że nie wykorzystuje telefonu służbowego do celów prywatnych.