Nowe Mitsubishi ASX: miastoodporne, ca艂e w bieli

ASX to najpopularniejszy na 艣wiecie SUV ze stajni Mitsubishi, kt贸ry tak偶e w Polsce cieszy si臋 du偶膮 popularno艣ci膮. Wzi臋li艣my do test贸w najnowsz膮 odmian臋 tego modelu.

Mitsubishi ASX to najmniejszy SUV (ewentualnie crossover) tej marki, ale za to ciesz膮cy si臋 najwi臋ksz膮 popularno艣ci膮. Wystarczy wspomnie膰, 偶e od chwili debiutu w 2010 sprzedanych zosta艂o ju偶 ponad 1,1 mln sztuk tego samochodu, z czego blisko 14 tysi臋cy w samej Polsce.

Odmiana, kt贸r膮 testujemy, to zaprezentowana pod koniec zesz艂ego roku mocno od艣wie偶ona wersja tego bestsellera, przy czym najwi臋ksze zmiany wida膰 na zewn膮trz samochodu. Przede wszystkim jest to totalnie nowa os艂ona ch艂odnicy, a przez to mocno zmieniony ca艂y prz贸d auta. 艁atwo zauwa偶aln膮 zmian膮 jest tak偶e inna antena, nawi膮zuj膮ca kszta艂tem do p艂etwy rekina.

W 艣rodku zmiany s膮 kosmetyczne: inaczej wyprofilowane zosta艂y tylne fotele, pojawi艂y si臋 tak偶e nowe wyko艅czenia tapicerki pojazdu.

Wygl膮d zewn臋trzny

Oczywi艣cie to kwestia gustu, ocena czysto subiektywna, ale mi osobi艣cie zmieniony wygl膮d ASX naprawd臋 si臋 spodoba艂. Moim zdaniem poprzednia odmiana by艂a najgorszym przyk艂adem tego, co robi (niestety) wielu producent贸w samochod贸w: standaryzacji wygl膮du z g贸ry na d贸艂 i z do艂u do g贸ry, przez ca艂膮 lini臋 modelow膮. A wtedy zawsze jest tak, 偶e jaki艣 dominuj膮cy motyw stylistyczny dobrze wygl膮da na jednym modelu i s艂abo prezentuje si臋 na innym. Tym innym by艂 鈥 moim zdaniem 鈥 poprzedni ASX.

Nowa wersja spodoba艂a nam si臋 na tyle mocno, 偶e wzi臋li艣my ten samoch贸d w kilka ciekawych miejsc i zrobili艣my mu troch臋 nietypow膮 sesj臋 fotograficzn膮, dlatego wi臋cej na temat wygl膮du nie ma si臋 co rozpisywa膰 鈥 oce艅cie sami:

Silnik i skrzynia bieg贸w

Przejd藕my teraz do tego, co w testowanym przez nas egzemplarzu 鈥 wersja 1.6 MIVEC Intense Plus NAVI 2WD za 89 990 z艂 鈥 okaza艂o si臋 najwi臋kszym rozczarowaniem. Tak si臋 bowiem z艂o偶y艂o, 偶e zaraz po wypo偶yczeniu auta wyjecha艂em nim na obwodnic臋 Warszawy i wtedy dobitnie przekona艂em si臋, 偶e ASX zdecydowanie nie jest samochodem zaprojektowanym pod k膮tem pokonywania d艂ugich tras z wysokimi pr臋dko艣ciami.

Po pierwsze ze wzgl臋du na silnik, kt贸ry wprawdzie nie藕le ci膮gnie ju偶 od stosunkowo niskich obrot贸w, ale jednak generalnie brakuje mu troch臋 dynamiki, zw艂aszcza na wy偶szych biegach. Wyprzedzanie na trasie mo偶e okaza膰 si臋 problematyczne i wymaga膰 nawet redukcji biegu z pi膮tki na czw贸rk臋. Po drugie powy偶ej 100 km/godz. samoch贸d staje si臋 po prostu g艂o艣ny, zar贸wno ze wzgl臋du na prac臋 silnika (brak 6 biegu), jak i opory powietrza. 110-120 km/godz. to nie jest oczywi艣cie maksymalna pr臋dko艣膰 ASX, ale to maksimum tego, co mo偶na wytrzyma膰, je艣li my艣limy o d艂u偶szej, komfortowej je藕dzie. Dlatego na autostradach i drogach szybkiego ruchu ASX sprawdzi si臋 s艂abo, chyba 偶e jeste艣my zwolennikami spokoju, slow-life i napawania si臋 mijanymi widokami.

Do tego dochodzi jeszcze niezbyt precyzyjna skrzynia bieg贸w, z d艂ugim dr膮偶kiem, kt贸rym trzeba si臋 troch臋 namacha膰. Nie mam do tej skrzyni tak wielkich zastrze偶e艅, jak do silnika, ale na pewno jak na wsp贸艂czesne standardy mog艂oby by膰 lepiej.

Podwozie, uk艂ad kierowniczy

I w艂a艣nie wtedy, gdy ASX zd膮偶y艂o ju偶 na mnie zrobi膰 niezbyt pozytywne pierwsze wra偶enie, zacz膮艂em si臋 tym samochodem zachwyca膰. Wcale nie trzeba by艂o przy tym wyje偶d偶a膰 w teren, wystarczy艂o poje藕dzi膰 chwil臋 po zwyk艂ych warszawskich ulicach i uliczkach, pe艂nych dziur, nier贸wno艣ci i prog贸w zwalniaj膮cych.

Mitsubishi ASX ma genialne zawieszenie. Jest wystarczaj膮co sztywne, by polubi膰 jazd臋 na zakr臋tach i wykonywanie nawet do艣膰 gwa艂townych zmian kursu, a r贸wnocze艣nie bardzo dobrze t艂umi r贸偶nego rodzaju nier贸wno艣ci, pocz膮wszy od drobnych dziur czy brukowanych ulic, a na progach spowalniaj膮cych sko艅czywszy.

Do tego dochodzi bana艂, ale w艂a艣nie tego typu, za kt贸ry lubimy SUV-y 鈥 wysoko艣膰 auta. 19 cm mi臋dzy pod艂o偶em a os艂on膮 silnika to akurat tyle, by nie ba膰 si臋 parkowania przy jakichkolwiek kraw臋偶nikach. Nic si臋 nie zaczepia, nic nie szoruje od spodu. A r贸wnocze艣nie sytuacj臋 na drodze widzi si臋 lepiej, dalej, cz臋sto ponad dachami innych samochod贸w.

Warto tak偶e pochwali膰 ASX za uk艂ad kierowniczy: kierownica obraca si臋 z dobrze dobranym oporem (wspomaganie dzia艂a akurat tak, jak powinno), przekazuje te偶 kierowcy sporo informacji o drodze, pozwala mu wyczu膰 teren.

Nowe technologie

To, 偶e ASX jest modelem od艣wie偶onym, a nie zupe艂nie nowym, rzutuje troch臋 na poziom jego wyposa偶enia. Tradycyjne zegary z niedu偶ym wy艣wietlaczem pomi臋dzy nimi, brak nowoczesnych system贸w bezpiecze艅stwa typu automatyczne hamowanie, ostrze偶enie o obiekcie w martwym polu czy opuszczaniu pasa ruchu. Tym bardziej nie ma co marzy膰 o tempomacie reaguj膮cym na warunki na drodze i ruch innych pojazd贸w albo systemie automatycznego trzymania si臋 pasa ruchu.

Testowana przez nas wersja by艂a wyposa偶ona w dotykowy, 7-calowy ekran LCD s艂u偶膮cy m.in. do wy艣wietlania nawigacji i obrazu wy艣wietlanego przez kamer臋 tyln膮. O ile taka kamera jest (w wy偶szych wersjach), bo w przypadku testowanego egzemplarza mieli艣my do czynienia ze zwyk艂ymi czujnikami z ty艂u. Te z przodu s膮 opcjonalne.

Dobrze dzia艂a艂 bezkluczykowy dost臋p do auta, automatyczna klimatyzacja, system multimedialny i odtwarzanie stacji radiowych. No i trzeba doda膰, 偶e teoretycznie ASX wsp贸艂pracuje r贸wnie偶 z systemami Android Auto i Apple CarPlay, ale… oba w Polsce s膮 nieaktywne. Nie jest to ju偶 oczywi艣cie wina Mitsubishi.

Warto pochwali膰 system nag艂o艣nienia pojazdu (cho膰 testowana wersja nie by艂a wyposa偶ona w 9-g艂o艣nikowy zestaw Rockford Fosgate). Parametry g艂o艣nik贸w zosta艂y dobrze dobrane, pasmo wydaje si臋 pe艂ne pocz膮wszy od najni偶szych ton贸w, nie藕le dzia艂a te偶 system g艂o艣nom贸wi膮cy, 艂膮cz膮cy si臋 ze smartfonem przez Bluetooth.

Podsumowanie

Testowan膮 przez nas wersj臋 Mitsubishi ASX naprawd臋 gor膮co polecam, ale… g艂贸wnie do miasta. To genialny samoch贸d na miasto, kt贸ry 艣wietnie sobie radzi z wyzwaniami stawianymi przez ruch uliczny, stan dr贸g, du偶y ruch, innych kierowc贸w, parkowanie w nietypowych miejscach, zawracanie na ciasnych parkingach itd.

To wszystko plus wygodne siedzenia i niez艂e nag艂o艣nienie sprawia, 偶e tym samochodem naprawd臋 mi艂o si臋 podr贸偶uje na zakupy, do pracy czy do teatru. No i mo偶na si臋 te偶 t膮 wersj膮 wybra膰 czasem na jaki艣 wakacyjny wyjazd, natomiast je艣li kto艣 planuje jednak cz臋ste podr贸偶owanie po szybkich, d艂ugich trasach, istnieje na szcz臋艣cie prosty spos贸b na to, by zachowa膰 powy偶sze zalety ASX i doda膰 do tego geny kr膮偶ownika szos. Wystarczy wtedy kupi膰 wersj臋 z silnikiem Diesla 1,6 DID lub nawet 2,2 DID (150 KM), plus oczywi艣cie 6-biegow膮 skrzynia manualna lub automatyczna.